![]() | Cartea tiparita vs. cartea electronica – o falsa confruntarevezi toate articolele de Anca Maco23 iul 2010 la 23:12 26 comentarii 1544 vizualizari. |
Daca Macarie ar ateriza in zilele noastre, ar pune de-o afacere electronica: o editura online, o biblioteca religioasa virtuala, populand internetul cu versete si alte scrieri temeinice pe care le-ar varsa contra cost pe kindle-uri, iPad-uri, iRiver-uri, palm-uri, telefoane mobile si tot felul de alte suporturi de-astea la moda? Daca Gutenberg s-ar reincarna acum, s-ar face asistentul lui Steve Jobs? De ce nu?
La vremea lor, figurile astea istorice se gandeau la raspandirea masiva a unor texte. Sa duca vorbe la cat mai multi, mai repede, mai usor. Nu le-a fost usor sa-si puna ideile in practica si sa mai faca si bani, in timp, din asa ceva, dar le-a iesit bine. Da, cartile tiparite au inlocuit papirusurile, tablitele si alte cele, si in sute de ani s-au transformat din lux in obisnuinta.
La 500 de ani de la nasterea galaxiei Gutenberg, s-au consumat deja catralioane de role din calcar, de hartie din vintrele lemnului si hartie alcalina, s-au umplut fizic o puzderie de biblioteci si mai nou o groaza de terra de cuvinte scrise si stocate in format digital online, pe ram-uri, cd-uri, dvd-uri, stick-uri, carduri de memorie etc. Suntem in era coexistentei destul de pasnice a suporturilor informationale si avem impresia ca unele le vor inlocui pe altele fara sa ne putem opune, fara sa avem ceva de spus, subjugati tehnologic, asa ca ne setam emotional sau economic favoritele.
Sa dam eBook-urilor locul pe care-l merita
In confruntarea dintre carti tiparite si carti digitale, cele din urma sunt incriminate deseori pe motiv de indobitocire si obosire mentala si/sau emotionala. E firesc pentru un cititor avizat/pasionat sa afirme ca intre copertile fizice regaseste comori, in vreme ce intr-un .pdf sau un .doc afisat pe un ecran isi iroseste energia si capata doar dureri de cap.
E usor pentru un tanar obisnuit cu ritmul alert al vietii pline de gadget-uri sa-si insoteasca orele libere cu lecturi electronice. Si, la fel ca in cazul suporturilor muzicale sau cinematografice diferite, apar catalogari mai mult sau mai putin justificate, pornind de la numitorul comun care este aparenta/expunerea culturala. In acelasi timp, studiile bazate pe reactii organice, lasand la o parte alti factori, alimenteaza discutii pro si contra in toate mediile, pe toate continentele.
Ce e mai bine sa citeasca omul obisnuit al prezentului: cartea tiparita sau cartea digitala?
Pana la urma, totul se reduce la usability, la “oferta”, calitatile ei si nevoile pe care le deserveste. Iar la capitolul asta, un eBook sta bine, mai ales cand isi gaseste locul pe un reader prietenos.
* O astfel de unealta poate stoca o biblioteca intreaga si o multime de documente personale prin care posesorul se plimba cu un meniu simplu, ajutandu-se de degete apasatoare de taste sau mangaietoare de ecran.
* Utilizatorul isi poate insoti lectura de muzica favorita, cu doar cateva click-uri, poate face notite, isi seteaza semne de carte, isi cauta mai usor fragmentele care il intereseaza. In cazul lucrarilor de specialitate, optiunile astea pot salva mult timp.
* Paginile raman curate, nu se ingalbenesc, sunt usor de parcurs.
* Pentru doamnele sensibile, un roman de amor citit pe un ecran luminos cand partenerul de pat doarme linistit fara sa fie deranjat de becurile din camera poate fi o jucarie la fel de folositoare ca tigaia in care se gateste fara ulei.
* Imprumutul se traduce in share/impartire, lucru frumos care, insa, din cauza faptului ca nu am devenit inca androizi, degenereaza in piraterie. Dar asta-i alta discutie.
* Pentru publisheri si pentru scriitori deopotriva costurile de productie sunt mult mai mici.
O carte digitala, mai precis forma pe care e citita, nu trece testul ciocanului sau al apei, n-are mirosul “ala” si rasfoirea e conditionata de baterie. Dar cerneala asta electronica e o chestie eficienta. Nu incape vorba: nu va inlocui CARTEA asa cum o stie si-o iubeste lumea, insa, lanseaza provocarea selectiei inteligente.
Profitand de faptul ca procesul digital e in continua dezvoltare si mai are cale lunga pana sa ajunga sa-si multumeasca publicul cu features utile si fara cusur, bijuteriile literare editate pe hartie premium, benzile desenate de calitate, cartile cu senzationale fotografii, volumele cu adevarat valoroase isi vor gasi mereu locul in librarii si biblioteci. O parte dintre acestea din urma se regasesc pe diverse platforme online – cum ar fi Alex Catalogue of Electronic Books, AskSam, Bartleby, Google Books, Project Gutenberg, pot fi stocate pe un suport usor de transportat si nu-i vor rapi cititorului emotia. Pentru ca atitudinea fata de lectura transcende ecrane.
Cei care se tem ca proliferarea electronica va duce la scaderea volumului de vanzari pentru cartile clasice, ar face bine sa se gandeasca la noi metode de business, utilizand inteligent resursele pe care le au la indemana. Publicul e dispus sau poate fi educat sa plateasca pentru lucrurile care merita: fie ca e vorba de un abonament pe un site de download sau la o biblioteca virtuala, un blog care complimenteaza cartea oferind fragmente sau galerii foto suplimentare, construind comunitati in jurul unor titluri sau autori, tinand utilizatorii la curent cu activitatea acestora, asigurand – de ce nu – acces la stadiile editarii, oferind optiunea de feedback, incurajand publicul sa achizitioneze fizic volumele promovate.
E timpul sa dam eBook-urilor locul pe care il merita, sa le ajutam sa fie mai bune, sa ne ajunga mai usor in maini, ochi si minte, sa renuntam la teama de a invata cum functioneaza uneltele care ne poarta rapid la cuvintele de care avem nevoie.
Text publicat pe Think Outside The Box.
Recomandare: Cartea nu e moarta, cartea se transforma, de Andra Matzal.
Etichete: biblioteca, carte electronica, carti, ebook, ebook reader, lecturi, librarie virtuala


Dora Constantinovici azi la 09:11 |
Acesta e un post neserios, de sâmbătă aşa, de sâmbătă frumoasă zic eu şi vă doresc şi [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 14 feb la 12:44 |
Parazăpezii sunt o soluţie depăşită...dacă folosim tot ce foloseam până în '89...între [ citeste mai departe ]
Astro Vesta (Maria Onea) 13 feb la 23:18 |
La începutul anului 2006, mi s-a cerut să fac horoscopul lui Traian Băsescu de către un [ citeste mai departe ]
Ana Barton 13 feb la 17:20 |
Văd prin geam că s-a spart sita. Abia acum înţeleg ce înseamnă cu nemiluita. Poate tu [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 11 feb la 20:14 |
Mamaia mea mi-a spus odată să nu regret ce-am făcut ci ce n-am făcut în viață. Nu m-am luat [ citeste mai departe ]
| | blackhole 09 feb la 17:32 |
In caz ca vreti sa va raspundeti la aceasta intrebare extrem de importanta, trebuie sa va raspundeti [ citeste mai departe ]
| | andreea 09 feb la 17:29 |
Se întîmpla ceva cu ea. De cînd era mititică, observase că atunci cînd îşi spunea "acum [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 08 feb la 17:55 |
Ieri seară la 20:00 am ieșit la teatru, la Green, pe Victoriei. Cei care au mai fost pe acolo [ citeste mai departe ]
Ana Barton 08 feb la 11:00 |
Apa care arde. Asta înseamnă. Nu fiartă, nu fierbinte, nu clocotită. Şi, bun înţeles, nu [ citeste mai departe ]
Astro Vesta (Maria Onea) 07 feb la 01:58 |
Prima femeie de pe Pământ, potrivit mitologiei greceşti, a fost Pandora, cea pe [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 05 feb la 19:03 |
Cu foarte puţin timp în urmă preşedintele spunea în discursul său: În [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 03 feb la 13:04 |
Nu, n-aș fi vrut să-l cunosc pe Cătălin. Cel puțin nu așa. Dar ce? Parcă în viață ai totul [ citeste mai departe ]
Ana Barton 01 feb la 16:00 |
Poa' să pară cum o părea. Să râză lumea cât o vrea. Eu tot joc şotron. Nu mă pot abţine [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 01 feb la 00:41 |
Poate vă mai amintiți de programul ”Școala altfel”, propus de ministrul Funeriu la finele [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 29 ian la 17:42 |
Desigur, România a mai făcut un pas mic şi servil în faţa corporaţiilor și marilor puteri şi [ citeste mai departe ]
Alex Mazilu 27 ian la 22:37 |
De prea multe ori am auzit astăzi ”România paralizată de ninsori” sau lucruri de genul ăsta. [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 27 ian la 21:35 |
Am descoperit de curând o prăjitură nouă. Camelia. Primul strat e rupt parcă din amandină, [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 27 ian la 15:48 |
Discursul proaspăt al șefului statului a fost unul fără substanță, incluzând doar [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 27 ian la 15:48 |
În contextul protestelor, care continuă, reprezentanții puterii au decis că o încercare, de a [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 25 ian la 20:44 |
Am înțeles din discursul președintelui că de fapt una dintre problemele cele mai grave în acest [ citeste mai departe ]
Ana Barton 25 ian la 19:18 |
Ştii, nici mie nu mi-e tocmai moale să-mi iau întrebările la întrebări. Dar poate că e [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 24 ian la 19:51 |
Asta spunea creatorul statuii domnitorului, sculptorul Marcel Voinea, la sfârșitul comemorării de [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 21 ian la 13:37 |
Între două demonstrații, pentru destindere, vă recomand memoriile crocodilului [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 21 ian la 02:59 |
Puterea... ploii a fost de partea puterii. Da, vremea și vremurile ”indecise” din oraș în [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 19 ian la 17:16 |
Revoluție - adică. Măcar pentru că brusc reprezentanții puterii sunt mult mai deschiși unui [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 19 ian la 16:05 |
Protestele românilor împotriva actualei conduceri, determinate, aparent doar, de recenta demisie a [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 19 ian la 14:31 |
Nu fac parte din tagma celor care se pricep la relații, nu dau sfaturi prietenilor căsătoriți [ citeste mai departe ]
Ana Barton 19 ian la 13:50 |
Hai, că are dreptate femeia asta: ţara arde, iar babele se piaptănă. Da, da' se piaptănă scurt, [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 16 ian la 18:47 |
Am primit comunicatul acesta:
Peluza Sud Dinamo, grupul de suporteri ai echipei [ citeste mai departe ]
| | morringain 15 ian la 01:34 |
Pentru postul asta o sa imi atrag ura multora. Asta e.
Asistam in ultimele zile la o isterie [ citeste mai departe ]
| 1Gata, ti-am gasit pe-deopartea! Te simti bine acum?... | ||
| 2Pe deoparte, danny.... | ||
| 3Ha, ha, bine, ma voi lasa pe tine, dar pe ce parte?... | ||
| 4Numai daca te lasi pe mine!... | ||
| 5Svetlana, eu as putea lasa ceva de la tine?... | ||
| 6Laurentiu, lasa mai si tu de la tine...... | ||
| 7ha,ha planul de actiune si evolutie in termeni specifici se numeste regie.si musai sa fie si Nietzsche pe-acolo, versus Tutea, binenteles. Coloana sonora - Eugen Doga.pe mine nu contati!... | ||
| 8Măi,Anti a vrut să aducă la un loc - într-un anumit context social şi spiritual nişte personalităţi, nişte caractere şi nu persoane.Deci nu contează unde şi când au trăit.Perioada şi locul... | ||
| 9..........Trantind usa dupa a si-a tras manerul cu o strangere dusmaneasca, a zvarlind mantaua ud pe scaunul, asezand si apleacand capul pe marginea mesei spanzurat de nedreptatea vietii si cu degete inmuiate... | ||
| 10@Nora : Ai uitat sa-mi spui de ce se scrie Mafalda cu m mic, isteato.ASTA EXPLICA-MI!ANTONOMAZA NU TE SCUTESTE DE FOLOSIREA MAJUSCULEI!VEZI CE ISTEATA ESTI?MAI CITESTE!!! Chiar semidocta vroiam sa zic... | ||
| 11I give up Naționalistule...wasted time,încerc să comunic cumva.Poți lăsa „citatele celebre” și să fi ti însuți ?Lasă- i la naiba pe...fi mai ROMÂN ! după asta tăcere...... | ||
| 12M-am gandit ca femeia care e insotita de Tzara sau Satre sa fie ca Sylva von Hardeen. Sa fie ca femeia cum o stim toti. Bengescu, Virginia Wolf, Naomi Wolf. E pertinente prin "barbatia" ei. Nu poate rezista... | ||
| Ana Barton 4500 citiri |
| Dora Constantinovici 4357 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 2244 citiri |
| Florentina Mușat 2113 citiri |
| | andreea 1196 citiri |
| Doria Niculescu 918 citiri |
| Maria Moiş 756 citiri |
| | blackhole 501 citiri |
| Ruxandra Predescu 250 citiri |
| Laura Laurentiu 196 citiri |
| Dora Constantinovici 2 postari |
| Florentina Mușat o postare |
| Ana Barton o postare |
| Astro Vesta (Maria Onea) o postare |
| Dora Constantinovici 24734 citiri |
| Florentina Mușat 15740 citiri |
| Ana Barton 15592 citiri |
| Maria Moiş 10583 citiri |
| Doria Niculescu 4228 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 3243 citiri |
| | andreea 2447 citiri |
| Alex Mazilu 1608 citiri |
| | Crina Soroiu 1459 citiri |
| Ruxandra Predescu 1284 citiri |
| Dora Constantinovici 8 postari |
| Ana Barton 5 postari |
| Florentina Mușat 4 postari |
| | Crina Soroiu 3 postari |
| Maria Moiş 3 postari |
| Astro Vesta (Maria Onea) 2 postari |
| Alex Mazilu o postare |
| | andreea o postare |
| | blackhole o postare |
© 2010 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
E mult mai placut sa citesti o carte tiparita, dar in acelasi timp e mai ieftin si comod sa cauti o carte in format electronic.
2010-07-24 11:15:11 | Raporteaza
Intr-adevar, nu e o confruntare reala. Confruntarea reala e intre cartile pe hirtie (si, eventual, cele in format electronic) si cartile audio. As citi cu interes un articol pe aceasta tema. Personal, m-am obisnuit atit de mult cu cartile audio, incit mai nou mi-e greu sa citesc pe hirtie. Dar observ multa reticenta in jur. Multi nu vor nici macar sa incerce sa citeasca in format audio. Sunt convinsi din start ca nu le place si ca nu sunt compatibili cu acest tip de lectura. Eu spun ca “citesc”, dar sunt mereu corectata si mi se spune ca “ascult”…
2010-07-24 12:22:28 | Raporteaza
M ai multe cărţi în format digital !
U itaţi cărţile devoratoare de resurse naturale !
I nformaţia e esenţială nu suportul pe care e păstrată
E bine totuşi că se studiază. În orice format.
2010-07-24 13:39:05 | Raporteaza
Am avut ocazia sa tin in mana carti din secolul al XVII-lea. Inafara de ingalbenirea filelor, cartile aratau impecabil desi trecusera sute de ani peste ele. Un e-book poate rezista atata timp? Fiecare tip de suport informational are avantajele si dezavantajele sale. Important e sa faciliteze accesul utilizatorului la cat mai multa si calitativa informatie.
Nu mi-ar displace asa ceva
youtube.com/wat../
@Mariuc: cum ai ajuns la concluzia ca “e mai ieftin si comod sa cauti o carte in format electronic”?
2010-07-24 13:57:31 | Raporteaza
@ariel: Simplu, a trebuit sa dau un examen national si am luat legatura cu alte persoane din tara cu care am facut schimb de carti foarte, foarte usor prin posta electronica. Am facut un “trafic” de carti de nu-ti venea a crede.
Cu siguranta nu as fi putut sa le cumpar pe toate, asa ca pot spune ca e mai accesibila o carte in format electronic. Nu e un lucru tocmai moral, dar incercam sa ne descurcam cum putem..
2010-07-24 15:09:33 | Raporteaza
@Mariuc: asa da, e cum spui. Eu ma refeream la e-book sub forma de gadget.
2010-07-24 16:38:00 | Raporteaza
Sincer, eu prefer ambele variante, bine, cateodata inclin mai mult spre formatul electronic pentru ca pot tine pe un ebook reader mai multe volume de carti. Sunt la fel de confortabile, doar sa vrei sa citesti, cel putin, asta e cel mai importnat.
2010-07-24 19:09:10 | Raporteaza
Da, este, in mare, o falsa confruntare, pentru ca nu se “suprapun” decat in mica parte.
Lasand la o parte faptul ca formatul electronic e predispus la piraterie (si dupa experienta muzicii, filmelor si softurilor, nu prea cred sa se mai inghesuie multi), formatul electronic e folositor in anumite domenii (ca poti avea acces mai usor), precum cercetarea sau invatamantul. Dar cam atat.
Nu prea vad cine ar vrea sa citeasca romane in format electronic. Autonomia e limitata. Si hai sa fim seriosi: te saturi de prea mult “electronic”. Mie, unul, imi ajunge cat navighez aiurea pe net. Sa mai stau si alte ore ca sa citesc carti, bleah… Nu.
S-au spus multe cand a aparut internetul, daca va mai aduceti aminte: ca o sa dispara presa scrisa, ca nu o sa mai fie decat comert electronic s.a.m.d. Nu cred ca e vorba de generatii “invechite”, pur si simplu anumite lucruri nu vor disparea niciodata. Si e bine ca-i asa.
2010-07-24 21:35:29 | Raporteaza
Salvezi o intreaga biblioteca pe format digital…
..
si fara sa vrei dai un C:// ( formatare )…pai nu-ti vine sa arunci Ebook-ul pe geam 
… Adevarat foarte util in anumite situatii asa cum a fost telefonul mobil….dar sa stai sa citesti tot pe un display
…. putin cam desprins din ” Startrek”….
Multi dintre noi inca prefera “era Shrek”
…
In mod sigur vor avea vanzare buna la asa ceva pentru ca omul e “atras” de tot ce-i nou in tehnologie…dar la fel de sigur dupa ce-l cumpara….o sa stea aruncat in vreun sertar …asa cum stau GPS-urile acum
2010-07-24 22:36:47 | Raporteaza
Acela nu e un iPad draguta! E o poza speculativa, veche! Asa arata o forma reusita, facuta in Photoshop, a felului in care se crederea ca va arata iPad-ul…
Ca sa ma raportez la articol – folosesc ambele variante, adica aceeasi carte mi-o comand de pe ebay ca sa o am fizic in mana dar mi-o cumpar si din iBook store (Apple) ca sa am posibilitatea sa citesc sau sa caut ceva mai rapid in interiorul cartii – ii multumesc iPhone-ului pentru asta, iPad-ul ere functii putine!
2010-07-25 00:48:12 | Raporteaza
pare rau da n’ai prezentat in mod echitabil…ar tras pe turta ta…mi’a lasat un gust amar lectura…
2010-07-25 02:23:04 | Raporteaza
Inca ceva ce nu e foarte evident din articol. Pe format electronic costurile sunt mult mai mici. Din pretul unei carti fizice doar maxim 20% sunt drepturi de autor, restul se imparte intre editura, tipografie si distribuitori. Deci e-book-urile ar trebui sa reduca costul cartilor f. mult.
@nikko: cu un ebook reader in pat eu citesc la fel de bine ca cu o carte normala. la fel si multi altii. e doar o chestie de inertie sociala, in decurs de cateva decenii cartile scrise vor fi doar prin muzee. Iar presa scrisa va disparea in cativa ani. Multe ziare se muta deja pe online iar tirajele lor pe print au scazut enorm.
@ariel: un ebook lasts for ever. datele se pot stoca redundant pe servere de backup si mediile de stocare schimbate cand se uzeaza. Poti face asta cu paginile alea vechi de sute de ani? Sau trebuie sa le tii cat mai ferite (a se intelege, nefolosite, necitite) ca sa se mentina?
@mierea naturala: de backup-uri ai auzit? Sau librarii online virtuale? Solutii exista.
2010-07-25 04:57:22 | Raporteaza
@alex: Stii tu de cand tot dispar astea? Sa fim seriosi…
2010-07-25 10:50:30 | Raporteaza
Iar pentru cei care se incapataneaza sa creada ca presa scrisa mai este vie sau ca in destul de scurt timp nu va disparea, va arata FLIPBOARD, o aplicatie care arata destul de putin din ce va fi in viitor.
youtube.com/wat../
Desi nu folosesc un iPad, nu am citit un ziar de foarte mult timp, doar online; legat de carti e altfel – sunt nostalgic si imi place sa citesc si din cartea fizica!!
2010-07-25 12:36:13 | Raporteaza
@mihai: normal, asa e “tema”. argumentele contra se regasesc in textul Andrei Matzal, linkuit la final.
2010-07-25 19:35:21 | Raporteaza
eu le iubesc pe amândouă dar când iubesc pe cea electronică mai mult o tipăresc…
2010-07-25 21:17:57 | Raporteaza
@Alex: Pai ori savurez o carte….ori ma gandesc unde sa-mi fac un back-up ….
Cartile….sunt ca vinurile …cu cat mai vechi cu atat mai scumpe
….
2010-07-26 09:39:34 | Raporteaza
@Alex-Neo
vorbeam de suportul fizic, nu de informatia sub forma de biti. Pe aia poti s-o plimbi la infinit prin diferite unitati de stocare, dar parca o astfel de informatie e lipsita de personalitate. Sa citesc eseuri, poezii, fictiune de pe un suport rece, dur si perfect? Nu stiu, mi se pare ca ceva se pierde intr-o astfel de comunicare.
N-am nimic impotriva suporturilor informationale high-tech, pot coexista pasnic cu cele clasice. E bine sa pastram un echilibru intre trecut-prezent-viitor. Nu mi-ar placea sa traiesc in Matrix World.
2010-07-26 11:58:31 | Raporteaza
@Ema: stii ce nu-mi place la cartile audio? Ca prin lectura se face deja o interpretare a cartii. Prin modul in care actorul citeste, prin intonatie, prin pauza etc. Mi s-a intamplat sa ascult un fragment dintr-un roman de Kundera in lectura lui Cristi Iacob, daca retin bine. Mi-a displacut profund! Citisem inainte romanul si aveam propriile mele idei. Iar vocea lui Cristi Iacob, accentele pe care le punea etc imi ofereau o viziune diferita asupra personajelor. Pur si simplu, erau altfel decat le aveam eu in cap. Atunci cand citesti, iti imaginezi intr-un fel personajele. Cand “asculti”, imaginea lor iti este cumva gata livrata, faci un efort doar pe jumatate, vii in completarea unei scheme deja stabilite. Orice lectura “cu sonor” inseamna o interpretare, pe care prefer sa o fac de una singura.
Un alt impediment: nu poti sa “asculti” un roman care are 800 de pagini, sa zicem. Oare in cat timp l-ai termina? CD-ul Kundera cuprindea cam 2-3 capitole.
2010-07-26 12:39:11 | Raporteaza
Nora,
Aşa mi se întâmplă mie cu versurile la muzica în engleză.
M-am obişnuit de mic să interpretez vocea ca pe un instrument şi să nu văd poezia.
Acum, când re-ascult melodiile care îmi plăceau odată, pentru că le înţeleg versurile, nu-mi mai plac !
2010-07-26 12:55:31 | Raporteaza
@Nora: Da, o carte audio este deja interpretata, intr-un fel. Dar depinde cine si cum o face. (Pe de alta parte, citind mult asa, te obisnuiesti si te imunizezi. Asa cum, participind des la conferinte, te obisnuiesti cu faptul ca acelasi orator vorbeste prin vocea a doi interpreti, un barbat care vorbeste repede si o femeie care vorbeste lent.) Si e important ca o serie de carti sa fie citita de acelasi narator (1). Plus, in engleza, e important sa coincida universul cu accentul (2). Exemple: am citit o trilogie completata de o nuvela, iar nuvela era citita de alt narator decit cel care citise trilogia, personajele raminind insa aceleasi. Brusc, n-am mai recunoscut personajele, aveau alta personalitate(1). Nu pot asculta seria Harry Potter citita de un american, de exemplu, pentru ca universul e atit de britanic!(2). E adevarat ca citind pe hirtie ai o marja mai mare de manevra pentru imaginatie si ca personajele au doar personalitatea care transpare din text, cu elementele pe care le adauga imaginatia. Dar sunt naratori foarte buni sau chiar geniali, pe care e pur si simplu o placere sa-i asculti. Sunt citeva cazuri in care consider ca cel putin jumatate din atractia pe care o exercita asupra mea o anumita carte provine, de fapt, din vocea naratorului. Sunt si alte cazuri in care nici un narator, oricit de placut, nu ma poate determina sa citesc o carte care nu-mi place. In general, ascult o mostra inainte sa iau o carte, si daca nu suport vocea, nu o iau. Trec la hirtie. Dincolo de dezavantajul interpretarii sunt insa foarte multe avantaje. Poti citi in timp ce mergi pe strada si sa vezi, in acelasi timp, pe unde mergi, pazindu-te de gropi si de impactul cu alti pietoni, poti citi in timp ce faci curatenie sau speli vasele, poti citi pe intuneric fara a deranja oamenii din jur si poti lua foarte multe carti cu tine cind mergi undeva, pe un suport mult mai mic decit un e-book reader.
2010-07-26 20:33:04 | Raporteaza
@Ema: Iarta-ma… din punctul meu de vedere….in modul ala poti invata la geometrie…sau la istorie…;
O lectura… o faci cu sufletul Ema..
ce fac in situatia in care n=-am inteles prea bine o fraza…ma asez pe banca si dau inapoi …pana unde
( aici nu vorbim in PAGINI….sunt transformate in MINUTE )
Mi-au trecut in acesti 3 ani la CDuri prin mana ce nu credeam ca-mi vor trece vreodata….
Nimic nu se compara cu o poveste ascultata de copil din “sufletul” mamei
Asa spuneam si de GPS-ul de la masina ( chiar am scris mai sus ca le aruncam prin sertare )…domne..nimic nu se compara cu fa[tul ca-ti explica dobitocul ala ” stanga ..dreapta “….dar tot mai frumoasa-i o harta pe suport de hartie….
te lasa sa vezi posibilitati…te lasa sa alegi alternative
….
2010-07-26 20:45:27 | Raporteaza
@Mierea Naturala: Ascultarea unei carti (in locul citirii ei pe hirtie sau in format electronic) nu este citusi de putin incompatibila cu trairea emotiva a acelei carti si nu reduce deloc experienta pentru suflet. Reactionez cu zimbet/entuziasm/ris/tristete/plins, indiferent daca e vorba de o carte audio sau una pe hirtie.
2010-07-26 22:12:30 | Raporteaza
@Mierea Naturala: Sugestia ca in format audio se poate invata la geometrie e hilara. Nici istoria nu merge. Am citit carte istorica in format audio, dar nu tine. Trebuie sa vezi numele si datele, hartile… Recunosc ca nu orice carte se preteaza pentru ascultare: o carte filosofica sau una cu ironii fine si multe jocuri de cuvinte, de pilda. Cit despre neintelegerea unei fraze si derulatul, mi se pare acelasi lucru pentru hirtie si pentru audio. Inclusiv cartile lungi se pot citi in format audio. Am citit carti de 1000 de pagini sau serii intregi de carti in format audio, fara probleme. 1000 de pagini sunt cam 45 de ore. Si mi se pare mai tentant si mai usor de “sarit” pasaje cind lectura e in format text. Nu sunt adepta “saritului”, nici a cititului rapid, drept care gasesc ca ritmul in care mi se citeste este, in cel mai multe cazuri, ideal. Evident, cititorii rapizi s-ar simti dezavantajati de acest tip de lectura. Eu nu citesc rapid si nici nu vreau sa sar nimic. Daca chiar nu ma intereseaza ceva, daca ma plictisesc, imi “fuge” in mod natural mintea spre altceva in minutele mai putin interesante. Si imi revine atentia la carte in clipa in care aud ceva interesant… Evident, orice spun poate fi combatut cu varii argumente, pentru ca toate argumentele depind de perceptiile fiecaruia, de personalitate, de deschidere, de obiceiuri… Sunt carti si carti, unele care se preteaza pentru formatul audio si altele nu, si sunt persoane care nu s-ar putea obisnui niciodata sa citeasca asa. Nu am nici o problema in a accepta opinii. Am dorit doar sa le sugerez si altora aceasta atitudine deschisa si sa invit “publicul larg” sa incerce si acest mod de lectura, acordind cu adevarat o sansa cartilor audio, constienti fiind ca exista avantaje. Si daca cineva incearca si nu ii place, nici o problema: e o experienta in plus, dobindita personal, nu o inchidere a ochilor, urechilor si mintii.
2010-07-26 22:28:38 | Raporteaza
mie imi plac cartile. chiar nu cred ca vor “muri veodata”. imi plac cartile, nu alea scumpe, editii bibliofile, ci alea la care le poti indoi un coltisor, pe care poti plange, pe care le poti tranti cand “te enerveaza”, pe care le poti da imprumut si celorlalti fara sa-ti bata inima prea tare daca ti-a mai indoit cineva un coltisor. imi place mirosul cartilor. noi sau vechi.eu personal nu am avut rabdare sa ascult e-book, eram fan Harry Potter si am primit un cd. cred ca am rezistat 5 minute.
2010-07-27 19:42:21 | Raporteaza
@ariel: de citit orice, pe astfel de suporturi, pot. de lecturat, de savurat, nu neaparat. @Ema: formatul audio e alta mancare de peste si nu face obiectul discutiei, care se centreaza pe cerneala de tipar vs. cerneala electronica. dar, daca tot ai adus vorba, un audiobook va ramane multa vreme un format complementar, de loisir. iar expresia “citire audio” in sensul folosit de tine nu va inlocui prea curand expresia “carte auzita”. va mai curge cerneala de multe feluri pana sa ajungem sa spunem masiv “citim audio” in loc de “auzim o carte”. pt ca exact cum spuneai, e vorba de senzatii si perceptii, iar definitiile tin cont de asta. e si motivul pt. care formatele coexista, nu se inlocuiesc si nu se ameninta, asa cum se spune. p.s. daca vreau sa ajung la Hogwarts, recitesc cartile in original, daca vreai sa citesc rapid un capitol din H.P. merg la ebook, iar daca n-am ce face pe plaja si-s plina de ulei, ascult un audiobook. un exemplu ipotetic.
2010-07-27 21:15:43 | Raporteaza