![]() | Cu capul plecat sau cu ochii spre cer?vezi toate articolele de Iulia Gheorghe22 mar 2010 la 11:08 53 comentarii 2425 vizualizari. |
Mai ales după ce fenomenul terorist a luat amploare, media ne-au bombardat constant cu imagini sau marturii ale femeilor din lumea arabă, multe din ele de-a dreptul şocante. După vizionarea acestora, ca mai toţi ceilalţi am rămas cu câteva idei fixe: din motive religioase, femeia arabă este nevoită să se supună bărbatului, nu are voie să muncească, trebuie să poarte un voal care să îi acopere podoaba capilară şi o parte din chip şi e pedepsită aspru dacă îndrăzneşte să încalce regulile. Oripilată de ceea ce văzusem la televizor sau prin ziare, fugeam ca dracul de tămâie de orice ar avea legătura cu lumea musulmană. Nu din rasism sau din cauza fricii de terorişti ci pentru că mi se părea inadmisibilă ideea ca sexul feminin să fie tratat aşa.
Fiindcă socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg, acum mai bine de un an m-am împrietenit cu un grup de tineri magrebieni care veniseră să studieze în Franţa. Iar ideile preconcepute s-au spulberat una după alta. Ceea ce vedem noi pe ecran e veridic şi se intâmplă, darnu trebuie extrapolat la toate ţările musulmane. Dimpotrivă, asta se întâmplă doar sub regimuri fundamentaliste (Iran, de exemplu), iar majoritatea ţărilor arabe nu sunt aşa ( Maroc, Tunisia, Egipt). O a doua foarte mare greşeală este asocierea tipului de mentalitate cu religia. Nu religia îndeamnă la astfel de practici, e mai degrabă o obişnuinţă transformată în regulă de-a lungul timpului. Iar ceea ce găsim noi scris în Coranul în limba română de exemplu nu e neapărat relevant, pentru că limba arabă este foarte bogată în sensuri, iar unele cuvinte au fost traduse eronat. Iar la urma urmei, şi in Biblie apar dovezi de discriminare a femeilor, aşa că supunerea femeii este mai mult un apanaj al acelor vremi decât un îndemn religios.
Am avut şansa să vizitez Marocul şi să locuiesc în sânul unei familii musulmane şi sincer eram cam sceptică, însă experienţa a fost uluitoare. M-am simţit ca acasă. Fetele din acea familie nu erau obligate să poarte voal, doreau să devină femei de carieră şi nu erau îngrădite în niciun fel. Ascultam The Killers la masă alături de tatăl lor, recunosc, aparent sever, dar nicidecum absurd. Mi-a explicat că totul ţine de educaţie – părinţii care au avut şansa să facă şcoală eventual chiar într-o ţară europeană sau în America, iar cazurile sunt numeroase, au altă viziune decât cea tradiţionalistă, iar copiii sunt educaţi şi ei asemenea. Nu se mănâncă porc, nu se bea alcool şi nu se vorbeşte foarte deschis pe teme sexuale. Dar nu cred că a nu mânca porc face vreun rău, cât despre discuţiile pe teme sexuale, câţi dintre părinţii români le iniţiază? Astfel, am observat că diferenţele dintre creştini şi musulmani nu sunt atât de dramatice.
Cât despre condiţia femeii, aceasta e într-o continuă modernizare. Farah, 21 de ani, studentă la Facultatea de Politehnică din Rabat şi printre primii din anul ei, îmi mărturiseşte: “Femeile au început să se emancipeze şi nu doar atât: au început să concureze cu bărbaţii pentru posturi de ingineri, informaticieni, jurişti şi chiar să îi invingă. Să nu uităm că bunicile lor nici nu sperau la aşa ceva, mulţumindu-se să fie educatoare sau infirmiere în cele mai fericite cazuri. Fetele pot să aleagă cu cine să se căsătorească, cum să se îmbrace, ce meserie să practice. Eu sunt optimistă, cred că încet-încet lucrurile se vor schimba pentru toate femeile, nu doar pentru cele care provin din familii intelectuale.”
Cât despre voal, el este doar o opţiune. În Tunisia, spre exemplu, am aflat că el este interzis, mai ales în cazul femeilor care lucrează, dar fetele de acolo ar prefera ca purtatul acestuia să rămână la stadiul de alegere, nu de ilegalitate.
Aşadar, femeia nu mai stă demult cu ochii în pământ. În multe din ţările musulmane, statutul ei s-a schimbat şi s-a schimbat în bine. Evident, e greu ca mentalitatea să fie schimbată, dar pe măsura ce generaţiile se succed raportul dintre femei şi bărbaţi se normalizează.
Prietenele mele arăboaice sunt libere, deştepte şi cu mult bun simţ, iar ochii le sunt ţintiţi spre cer, privirea lor nu se mai tulbură din cauza unor reguli care în sfârşit îşi pierd din atractivitate. Şi au ceva în plus: ştiu tare bine care e limita dintre libertate şi libertinaj, lucru pe care noi europencele îl uităm uneori.
Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe TwitterEtichete: Egipt, lumea araba, media, tari musulmane, teroristi, voal


Cristina Corpaci azi la 19:34 |
N-am planuri să mă apuc de vândut, abia aştept să cumpăr. Plata o fac, nu cu bani, ci cu [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici azi la 09:11 |
Acesta e un post neserios, de sâmbătă aşa, de sâmbătă frumoasă zic eu şi vă doresc şi [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 14 feb la 12:44 |
Parazăpezii sunt o soluţie depăşită...dacă folosim tot ce foloseam până în '89...între [ citeste mai departe ]
Astro Vesta (Maria Onea) 13 feb la 23:18 |
La începutul anului 2006, mi s-a cerut să fac horoscopul lui Traian Băsescu de către un [ citeste mai departe ]
Ana Barton 13 feb la 17:20 |
Văd prin geam că s-a spart sita. Abia acum înţeleg ce înseamnă cu nemiluita. Poate tu [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 11 feb la 20:14 |
Mamaia mea mi-a spus odată să nu regret ce-am făcut ci ce n-am făcut în viață. Nu m-am luat [ citeste mai departe ]
| | blackhole 09 feb la 17:32 |
In caz ca vreti sa va raspundeti la aceasta intrebare extrem de importanta, trebuie sa va raspundeti [ citeste mai departe ]
| | andreea 09 feb la 17:29 |
Se întîmpla ceva cu ea. De cînd era mititică, observase că atunci cînd îşi spunea "acum [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 08 feb la 17:55 |
Ieri seară la 20:00 am ieșit la teatru, la Green, pe Victoriei. Cei care au mai fost pe acolo [ citeste mai departe ]
Ana Barton 08 feb la 11:00 |
Apa care arde. Asta înseamnă. Nu fiartă, nu fierbinte, nu clocotită. Şi, bun înţeles, nu [ citeste mai departe ]
Astro Vesta (Maria Onea) 07 feb la 01:58 |
Prima femeie de pe Pământ, potrivit mitologiei greceşti, a fost Pandora, cea pe [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 05 feb la 19:03 |
Cu foarte puţin timp în urmă preşedintele spunea în discursul său: În [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 03 feb la 13:04 |
Nu, n-aș fi vrut să-l cunosc pe Cătălin. Cel puțin nu așa. Dar ce? Parcă în viață ai totul [ citeste mai departe ]
Ana Barton 01 feb la 16:00 |
Poa' să pară cum o părea. Să râză lumea cât o vrea. Eu tot joc şotron. Nu mă pot abţine [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 01 feb la 00:41 |
Poate vă mai amintiți de programul ”Școala altfel”, propus de ministrul Funeriu la finele [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 29 ian la 17:42 |
Desigur, România a mai făcut un pas mic şi servil în faţa corporaţiilor și marilor puteri şi [ citeste mai departe ]
Alex Mazilu 27 ian la 22:37 |
De prea multe ori am auzit astăzi ”România paralizată de ninsori” sau lucruri de genul ăsta. [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 27 ian la 21:35 |
Am descoperit de curând o prăjitură nouă. Camelia. Primul strat e rupt parcă din amandină, [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 27 ian la 15:48 |
Discursul proaspăt al șefului statului a fost unul fără substanță, incluzând doar [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 27 ian la 15:48 |
În contextul protestelor, care continuă, reprezentanții puterii au decis că o încercare, de a [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 25 ian la 20:44 |
Am înțeles din discursul președintelui că de fapt una dintre problemele cele mai grave în acest [ citeste mai departe ]
Ana Barton 25 ian la 19:18 |
Ştii, nici mie nu mi-e tocmai moale să-mi iau întrebările la întrebări. Dar poate că e [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 24 ian la 19:51 |
Asta spunea creatorul statuii domnitorului, sculptorul Marcel Voinea, la sfârșitul comemorării de [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 21 ian la 13:37 |
Între două demonstrații, pentru destindere, vă recomand memoriile crocodilului [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 21 ian la 02:59 |
Puterea... ploii a fost de partea puterii. Da, vremea și vremurile ”indecise” din oraș în [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 19 ian la 17:16 |
Revoluție - adică. Măcar pentru că brusc reprezentanții puterii sunt mult mai deschiși unui [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 19 ian la 16:05 |
Protestele românilor împotriva actualei conduceri, determinate, aparent doar, de recenta demisie a [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 19 ian la 14:31 |
Nu fac parte din tagma celor care se pricep la relații, nu dau sfaturi prietenilor căsătoriți [ citeste mai departe ]
Ana Barton 19 ian la 13:50 |
Hai, că are dreptate femeia asta: ţara arde, iar babele se piaptănă. Da, da' se piaptănă scurt, [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 16 ian la 18:47 |
Am primit comunicatul acesta:
Peluza Sud Dinamo, grupul de suporteri ai echipei [ citeste mai departe ]
| 1Si inca una: youtu.be/E_B97e../ ... | ||
| 2La multi ani Dora.chiar nu m-am prins din prima ca este ziua ta.primeste te rog cadoul meu! youtu.be/AZqcBy../ ... | ||
| 3Antidepresivu',Mulţam fain! ;) Îl ştiu pe Ivan şi mor după el.Îmi iubesc astea două adicţii deja. :oops:În spam îmi spui ce căutai? :roll: Unde/când n-ai fost cuminte? :lol:... | ||
| 4te scapa de dependenta:youtube.com/wat../ ... | ||
| 5Eu? Nuuu. Horticultură, specialistă în crucifere.... | ||
| 6Nisa larga, haha, cum de le vezi tu pe toate :D... | ||
| 7Gramatica, asta-i ingredientul minune. Nu stiam eu cum te poate provoca asa de bine :DTu ai facut filologie? Sau limbi?... | ||
| 8La multi ani, Dora!:D... | ||
| 9Au! Mi-amintişi de o melodie braziliană, ceva cu esta :oops: larga... :lol:Da, şi eu i-am dedicat prima zi numai ei. Apoi, am descoperit-o în derm pe-a doua. Şi dă-i lacrimi, soro, ca la filmele indiene.... | ||
| 10:lol: Cum ar fi fost să vorbim de o nişă largă? :lol:Da, Ana, sunt foarte mişto piesele. Mai ales "One".... | ||
| 11Ei, Costeluş, s-a străduit săracu'. A muncit, nu glumă. Câteodată nu-i iese, dar şi când îi iese... Şi ţine cont că face ture de noapte, nu oricum. Eu îl alint "cavalerul tristelor figuri agramate". Nu-ţi... | ||
| 12Da' mie chiar imi place de laurentiu. :) Nu stiu cum reuseste s-o provoace atit de bine pe Nora.... | ||
| Ana Barton 4836 citiri |
| Dora Constantinovici 4705 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 2392 citiri |
| Florentina Mușat 2145 citiri |
| | andreea 1200 citiri |
| Doria Niculescu 983 citiri |
| Maria Moiş 795 citiri |
| | blackhole 504 citiri |
| Ruxandra Predescu 270 citiri |
| Laura Laurentiu 214 citiri |
| Dora Constantinovici 2 postari |
| Florentina Mușat o postare |
| Ana Barton o postare |
| Astro Vesta (Maria Onea) o postare |
| Cristina Corpaci o postare |
| Dora Constantinovici 25082 citiri |
| Ana Barton 15928 citiri |
| Florentina Mușat 15772 citiri |
| Maria Moiş 10622 citiri |
| Doria Niculescu 4293 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 3391 citiri |
| | andreea 2451 citiri |
| Alex Mazilu 1610 citiri |
| | Crina Soroiu 1459 citiri |
| Ruxandra Predescu 1304 citiri |
| Dora Constantinovici 8 postari |
| Ana Barton 5 postari |
| Florentina Mușat 4 postari |
| | Crina Soroiu 3 postari |
| Maria Moiş 3 postari |
| Astro Vesta (Maria Onea) 2 postari |
| Alex Mazilu o postare |
| | andreea o postare |
| | blackhole o postare |
| Cristina Corpaci o postare |
© 2010 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Salut. Eu am putine fixuri dar la unul sigur nu renunt: Media este un cuvant la plural. Ar trebui sa incepem sa-l folosim ca atare….
2010-03-22 11:55:50 | Raporteaza
Nu cred defel in teoria cu emanciparea femeii in lumea musulmana. La ora actuala Islamul creste, de ce? datorita cresterii numarului musulmanilor. Si nu intamplator cresc si resentimentele la adresa “Occidentului Decadent”. Ce e mai periculos, tendinta acestora de a impune altora obiceiurile lor, traditia lor, religia lor. Iar femeile din lumea musulmana nu prea au nici o sansa cu ideile lor de emancipare, in fata conducatorilor religiosi. La un moment dat se va ajunge la o ciocnire intre lumea civilizata si lumea islamica. Interesant va fi atunci rolul femeilor musulmane. Eu cred ca vor lasa valul la o parte dar vor pune mana pe AKM.
2010-03-22 12:05:19 | Raporteaza
alexandra: idem: errata, addenda, corrigenda… din păcate, puţini ştiu. dar, în fine, iulia ne descrie experienţa ei arabo-islamică. şi, pentru că e la început, hai să fim îngăduitori: o face [destul de] bine, nu? ps. pentru amănunte privitoare la complexa problematică a statutului femeii în ţările musulmane vedeţi: rajaa al-saneea, “fetele din riad”. nu-i o carte pe care să n-o laşi din mînă, dar, pentru documentare, merge…
2010-03-22 12:14:05 | Raporteaza
ti-a explicat musulmanul: cine are sansa sa faca scoala in europa sau america are sansa sa pasesca si in umanitate, cine nu, Dumnezeu cu mila…
2010-03-22 12:22:55 | Raporteaza
corect articol!
2010-03-22 12:29:08 | Raporteaza
Oho era nevoie de așa ceva unde e Laura să ia aminte jurnalism,
2010-03-22 13:25:21 | Raporteaza
Sigur ca exista zone cu oameni mai sanatosi la cap, dar nimeni nu se gandeste de unde vine “optiunea” asta a femeilor de a purta hijab. Sunt convins ca copiii nazistilor visau sa ajunga mari in sistemul nazist, aceasta era optiunea lor, nu-i asa? Si totusi ramane adevarat pentru o mare parte dintre musulmani ca religia lor ii condamna la intuneric. In zonele in care Sharia, legea islamica, a prin glas, ca sa vorbim doar despre femei: nu au voie sa iasa din casa fara acordul babatului (sot, parinte, frate), primesc 1/3 la 2/3 din ceea ce primesc fratii la impartirea averii, bataia e obligatorie, marturia lor din tribunal e aproape non-existenta ca valoare (vezi Ayaan Hirsi Ali, refugiata din Islam). Iar la extrem, daca fetele virgine sunt violate, de ex. in Iran, ele nu pot fi omorate (asa cum cere legea) pentru nu e voie “de la Koran”. Astfel incat in inchisoare garzile le violeaza si dupa aceea ele pot fi ucise. Sigur ca e doar extrema, insa nu vad nici o presiune a moderatilor de a stopa asta. Din potriva, cand unii scriu nuvele sau deseneaza caricaturi sau indraznesc orice fel de critica, moderatii sprijina actele de crima si de terorism impotriva acestora, acte la care, posibil, doar o parte a islamicilor se dedau. Ma intreb, totusi, in cultura europeana, cand a fost ultima data cand pedeapsa pentru scrierea unei carti era moartea? As zice ca tot in vremea negurii religioase, de data asta crestine. E pacat ca, de exemplu, 2/3 dintre stelele cu nume au nume arabe. E pacat ca a venit un nemernic ca Al Ghazali care a distrus toate acestea. Dar nu putem sa ne ascundem dupa deget de un dusman fanatic si sa pretindem ca nu exista din cauza unor oaze de civilizatie in care am trait o mica perioada.
2010-03-22 13:30:21 | Raporteaza
Erata: *daca fetele virgine sunt condamnate
2010-03-22 13:31:40 | Raporteaza
Vous etes tres belle mademoiselle:) J’aime aussi la langue francais. Pas les olives:))
2010-03-22 13:50:28 | Raporteaza
Globalizarea tinde sa omogenizeze societatile. nu mentalitatile. greu de crezut povestile cu emanciparea. cred ca astea sunt exceptii. si-mi pare bine ca ele exista. am primit un pps de curand si era o poza care mi-a ramas pe retina, la mare, in apa el in slip si ea imbracata. si nu toate sunt obligate sa poarte hainele alea si totusi din/prin educatie, constrangeri religioase multe aleg sa le poarte. asta este traditia musulmana. frumos articolul
2010-03-22 14:07:58 | Raporteaza
Bravo! E necesar din cind in cind un articol ca si al tau, pentru a ne feri de genul de stupiditate promovat de media(in special US) prin care se iau cazuri exceptionale si sunt prezentate ca si norma. E ciudat sa vad citi romani sunt panicati de lumea musulmana, dar nici unul dintre ei nu are un prieten arab. Si asta dupa ce presa occidentala ne-a prezentat, la rindul nostru, ca si pe o tara de tigani, inapoiati, infractori etc..
2010-03-22 14:08:38 | Raporteaza
am avut ocazia sa stau de vorba cu mai multe persoane din lumea araba, cu unii am fost si prieten. Asa am aflat si eu ca mai degraba unele traditii ale zonei decat religia au dus la exagerarile, devenite apoi clisee in opinia publica. Dar oamenii se simt bine cu cliseele, asa ca acestea vor ramane. Sau nu.
2010-03-22 14:46:32 | Raporteaza
Let go of God.
2010-03-22 15:11:57 | Raporteaza
unele femei duc lumea in haos prin innebunirea unor barbati….
2010-03-22 15:47:00 | Raporteaza
@Alexandra Enescu: nu e chiar asa. daca le-am fi luat direct din latina atunci ar fi fost medium/media sau datum/data. pentru ca noi le-am luat din engleza regula pluralului din latina isi pierde sensul si se folosesc de multe ori la singular si primesc pluralul romanesc (ca-n baze de date). ultima data cand am verificat asa se facea si-n engleza. stie careva pozitia oficiala a academiei?
2010-03-22 15:49:11 | Raporteaza
sincer am ramas stupefiat de atata inocenta in gandirea ta. hai sa dezbatem problema emanciparii femeii arabe. nimic mai gresist. 1. in iran cat a fost regele la putere a incercat o modernizare a statului si o emancipare a femeii. ce sa- intamplat? a venit rev islamica si a intors tara ( in ceea ce priveste religia ) cu 100 ani inapoi. 2. afganistan: vezi un pic articole in care femeile sunt violate in plina zi si dupa aia sunt biciuite si pedepsite chipurile ca de au stat. 3. daca zici ca ai citit coranul inseamna ca stii ca si in ziua de azi se aplica o lege islamica care spune ca depozitia uni barbat este egala cu depozitia a doua sau mai multor femei 4. nu ti-asi dori sa ti se faca un test de virginitate (virgina fiind) ca in afganistan, in care un preot constata daca esti virgina dupa nr de degete care le poate el baga in vagin.
Cu acest post chiar te-ai jucat cu cuvintele, esti cam cu capul in nori, probabil te-ai indrogostit de un arab frumos. nu am timp acuma dar exemple ce-ti pot da sunt NENUMARATE care te vor uimi si nu numai din carti ci sunt un om care am fost in lumea araba, adevarata. Tu vorbesti de niste foste colonii farnceze pe care le-au putut educa cat de cat francezii in sute ade ani. Ce sa mai vorbesc, ai atacat un subiect in necunostinta de cauza.
2010-03-22 16:13:28 | Raporteaza
@bcm: tocmai spuneam ca nu comentez situatia femeilor din Iran si Afganistan. Da, vorbesc din experientele pe care le-am avut cu locuitori ai fostelor colonii franceze, am explicat clar in articol. Nu cred ca se poate vorbi despre o lume araba “adevarata”. Pana la urma si Libanul e o tara araba,dar majoritatea sunt crestini, asa ca sa facem diferenta intre arabi si musulmani, fundamentalisti si magrebieni:)
2010-03-22 16:35:03 | Raporteaza
@george: din pacate, da. dar sunt si cei care au ocazia sa se debaraseze de ele.
2010-03-22 16:39:41 | Raporteaza
@alex: Exact!Adica noi avem prejudecati despre altii, dar nu ne place ca altii sa aiba prejudecati despre noi.
2010-03-22 16:41:55 | Raporteaza
@Iulia Gheorghe: de ce nu ne spui ce mare problema a fost in franta (tara civilizata) cand s-a interzis ca fetele de religie musulmana sa vina la scoala cu voal pe cap. si nu e tunisia. daca in franta e asa, ce sa mai vorbim de tunisia ( ai zis bine am aflat) si alte tari musulmane. in turcia, tara musulmana cea mai emancipata, emanciparea tine vreo 200 km spre rasarit dupa care poti sa vezi viata adevarata musulmana cu toate canoanele ei.
2010-03-22 16:48:58 | Raporteaza
@Miha: Multumesc. Exceptii din ce in ce mai numeroase, as adauga. @Paul: Cum se poate asa ceva?:)) @Baluba: Din nou repet, nu am vorbit de Iran sau regimuri fundamentaliste. Dusman fanatic zici tu, dar oare cine i-a calcat pe coada? @WickerMan: Da, consideri ca faci parte din lumea civilizata? Eu nu, din pacate, doar pentru ca noi nu ne inchidem femeile in casa nu inseamna ca noi dam pe-afara de civilizatie. Trebuie doar sa iesi pe strada si exemplele curg. @george: mersi, desi nu e vorba de corect si incorect, e doar o marturie in urma unei experiente de viata. @Alexandra Enescu: Cred ca ai dreptate, dar o sa verific. @golanitzky: cam asa ceva, dar asta se intampla acum vreo 30 de ani. Domnul respectiv are vreo 50 de ani. Lucrurile s-au schimbat in bine de atunci, in tarile magrebiene cel putin.
2010-03-22 16:53:29 | Raporteaza
@bcm: Am auzit si eu. In universitatea din Franta unde am studiat eu anul trecut araboaicele puteau sa poarte linistite hijabul. Treaba cu burka (voalul ce acopera totul in afara de ochi) e o alta problema. Stim cu totii obsesia lui Sarkozi cu identitatea nationala. Nu imi place totusi opozitia asta intre Franta -tara civilizata si Tunisia, ca si cum acolo ar trai oamenii in pesteri. Nu stiu cum e in Turcia, dar eu am zis, am fost in Maroc si am vazut cu ochii mei chestiunile pe care le-am descris.
2010-03-22 17:01:24 | Raporteaza
@Alexandra Enescu,@pcritique: cred ca e la plural, dar nu strica sa verific. @WickerMan: nu imi place antiteza lumea civilizata vs. lumea musulmana. mai ales ca in articol nu am vorbit de tarile fundamentaliste, ci de cele care se modernizeaza. @marcel zadda: o sa o caut, multumesc de feed-back. @golanitzky: asta se intampla cand domnul respectiv era tanar si voinic, adica acum vreo 30 de ani. acum nu mai e neaparat necesar sa plece cineva din familie, ma refer la tarile magrebiene. @george: multumesc. nu stiu daca putem sa folosim adj. de genul “corect” si “incorect” totusi, ca e vorba de o experienta de viata. @Baluba: o sa te spun “dusmanului fanatic”:))si bataia nu e obligatorie, ci la desert. asta ca sa facem haz de necaz. tu ai vorbit bineinteles de tarile fundamentaliste, unde si Coranul si legea sunt interpretate dupa bunul lor plac. crezi ca sunt de acord cu asa ceva? eu am dorit doar sa prezint situatia femeilor din tarile musulmane mai libere, ca sa zic asa.unde situatia se amelioreaza. @Paul: cum se poate asa ceva?:) @Miha: da, ai dreptate.am si spus, cate imagini socante am vazut…dar din nou, nu e cazul locurilor unde am fost eu. acolo se poarta costumul de baie, ce-i drept intreg, nu doua piese.
2010-03-22 20:07:33 | Raporteaza
Iulia Gheorghe, Sunteţi nouă, frumoasă şi inteligentă. Dacă m-aţi cunoaşte de pe acest blog, aţi crede că s-a întors lumea cu susul în jos de pot să scriu eu aşa ceva. Staţi să vedeţi, că sigur va comenta careva!
Tema propusă de dumneavoastră a mai fost dezbătută aici. Doar eu şi câţiva comentatori am susţinut punctul dumneavoastră de vedere. Dar dumneavoastră o faceţi cu eleganţă şi documentare.
Succes în continuare, vă voi urmări!
2010-03-22 20:34:56 | Raporteaza
@cosa nostra: multumesc! mea culpa, daca am reluat un subiect deja discutat, nu am apucat sa citesc toate articolele aparute.oricum am tratat tema exclusiv din proprie perspectiva, bazandu-ma pe fapte traite de mine, nu din auzite. ca asa din auzite, stim multe, dar nu inseamna ca stim si bine. Va mai astept.
2010-03-22 20:47:15 | Raporteaza
Cu capul plecat pe spate.
2010-03-23 00:02:54 | Raporteaza
Iti recomand sa citesti si:
nadia-anghelesc../
2010-03-23 01:23:31 | Raporteaza
lumea civilizata (nu includem si tarisoara noastra in ea), inseamna sa nu scuipi pe strada, sa nu arunci mizeria pe jos, sa nu arunci masina in aer cand nu-ti convine ceva, sa nu masacrezi animale nevinovate chiar si in numele religiei, sa iubesti libertatea. Libertatea? inseamna sa ai un trai multumitor, sa crezi in ceea ce vrei, sa nu impui cu forta ideile tale altora, sa respecti convingerile altora, sa nu depinzi de nimeni si de nimic atunci cand vrei sa iti faci un viitor, sa nu-ti impuna nimeni ideologia lui sau religia lui, sa faci ce vrei cu trupul tau si muuuulte altele. Etalon? tarile din Nordul Europei. Pacat ca e cam frig acolo.
2010-03-23 10:21:26 | Raporteaza
Asta era evident “reply” pt tine, Iulia
2010-03-23 10:22:25 | Raporteaza
@WickerMan: e bine ca ai mentionat ca nu includem si tarisoara noastra in ea, cel putin la partea cu scuipatul pe jos si cu mizeria. Ai dreptate in privinta tarilor nordice. Cat despre libertate, mai citeste inca o data ce a spus Farah. Fata aia chiar se simte libera si nu decide nimeni pt. ea. Si nu e numai ea in Maroc care se simte asa. Plus ca in Maroc si Tunisia nimeni nu isi permite sa arunce masini in aer sau sa masacreze animale nevinovate decat pt. a le manca. Sunt tari care traiesc din turism, sunt foste colonii, nu se compara situatia de acolo cu cea din Afganistan, etc.
2010-03-23 10:32:55 | Raporteaza
k Iulia, hai sa enervam telespectatorii
. putine lucruri stiu despte maroc, stiu ca aveau un fel de “presedinte al Norvegiei”
, il chema parca Hassan al II-lea. al marocului. stiu ca stau binisor la capitolul turism, dar aceste lucruri sunt colaterale. Ei cred in allah, le respect convingerea, dar pentru mine allah al lor nu e bun. N-am sa arunc cu Napalm peste ei, sa le dovedesc ca am dreptate. continuare…
2010-03-23 11:06:09 | Raporteaza
…am luat etalon tarile din N E pentru ca acolo sub 50% din populatie se declara crestina. restul? Agnostici, satanisti, pagani (dar nu paganii lui Michael the Brave ci credinciosi in vechii lor zei – Odin) etc. Asta mi se pare mie ciudat. Fparte putin religiosi, dar cu standardul cel mai ridicat la capitol nivel de trai. continuare…
2010-03-23 11:09:56 | Raporteaza
…eu cred ceea ce spui despre acea fata, dar cum e vb? cu o floare nu faci primavara. Nu cred ca e o politica a regatului maroc, in a lasa mana libera supusilor sa faca ce vor. Cam la fel e si Iordania. Exista o larga deschidere spre Occident a acestor doua regate, dar e cam controlata. N-am auzit sincer sa fiu despre vreo trupa de Heavy Metal marocana. Cand oi auzi de asa ceva, o sa zic, da, in maroc e libertate deplina. Ori daca nu e libertate, nu e nici civilizatie.
2010-03-23 11:16:04 | Raporteaza
Cu ochii sus sau in jos, sufletul femeii trebuie sa ramana viu! Prejudecatile trec.
2010-03-23 11:25:16 | Raporteaza
@WickerMan: libertate deplina nu exista nicaieri. hassan 2 era un rege mult mai aspru decat fiul sau, actualul presedinte. Respect tarile nordice pt ca nu sunt fanatice, dar sincer nici sa stau langa o familie de satanisti nu m-ar incanta. Cat despre trupa de heavy metal, sugerezi analogia dintre rock si libertate. Rokeritza inversunata din trecut din mine tine sa iti dea dreptate, cel putin istoric vorbind. Astazi deja nu mai e vorba de libertate si cenzura (vorbesc de situatia de la noi) si mai mult de felul in care te descurci cu libertatea, felul in care o “administrezi”.
2010-03-23 11:27:41 | Raporteaza
*actualul rege, pardon.
2010-03-23 11:29:45 | Raporteaza
cu alte cuvinte, constrangerea religioasa nu e buna. pt libertatea cetateanului. daca e componenta a tarii resptective, nu se poate vb nici de civilizatie nici de libertate. Si inca ceva. spuneai de libertinaj. pai iertat sa fiu, femei sau barbati pot fi astazi cu unu/una, maine cu altcineva, etc. Cu ce sunt mai de condamnat acele persoane decat sa zicem niste pupeze, care umbla dupa niste oameni cu situatie (situatie babana rau da tot), ca sa se chiverniseasca? Sigur, si dincolo e la fel, peste tot in lume, numai ca babanii de pe-acolo sunt mai selectivi, adica “alea” mai tre’ sa si fie CINEVA si sa faca CEVA. la noi nu e cazul. respectele mele pt o “artista” din Adult Biz, scarba mea pt “etalonul” (era sa scriu etanolul
)columbeanu, radulescu etc.
2010-03-23 11:31:03 | Raporteaza
scz, n-am stiut, auzeam numele lui cu multi ani in urma, chiar n-am stiut ca mai traieste, si din partea mea multi ani inainte de-aici incolo.
2010-03-23 11:33:49 | Raporteaza
wooow, rockeritza? asta e “numele de alint” pa care il dau fiicei mele – ROCKERITZU
. nu de alta dar am fost impreuna la IRON MAIDEN IN 4 AUG 2008. K, poate sunt eu mai fixist, ascult muzica asta de peste 30 de ani, am ascultat prima data AC/Dc cand eram clasa a 5-a, dar in primul rand metal-ul trebuie sa-l simti, iar chestia cu 666… cateodata am impresia ca cel bun e de fapt cel rau, iar cel rau e de fapt cel bun. satanism nu inseamna sacrificii in mijlocul noptii, e in primul rand revolta unuia mai slab impotriva celui atotputernic, si nu stiu daca e o revolta ca sa ii ia locul, sau e o revolta impotriva abuzurilor celui atotputernic 
2010-03-23 11:41:11 | Raporteaza
restul poporului ce zice? predic in pustiu
? hai s-auzim critici, opinii, nu fiti lenesi dragi postaci 
2010-03-23 11:44:44 | Raporteaza
@WickerMan: hassan 2 a murit, fiul sau e rege acum:) in maroc nu o sa iti dea nimeni in cap daca nu esti musulman. chiar admira strainii si nu ii cred “depravati”, dupa cum aveam eu impresia. mi s-a spus, poti sa vorbesti si sa faci ce vrei, atat timp cat nu il injuri pe rege in mod public. cam la nivelul asta se manifesta cenzura politica. cat despre cea religioasa, depinde mai mult de familie decat de stat. unele familii sunt mai stricte, altele nu, oricum nu o sa vezi acolo femei omorate cu pietre sau alte atrocitati. cat despre babanii de acolo, araboaicele care ajung in Europa si si-o iau in cap…ar trebui sa scriu zeci de pagini. Articolul meu se limita la o experienta personala, m-am saturat sa o tot repet. Daca ai si tu o experienta personala cu cineva din lumea lor esti liber sa o spui, daca nu sa nu mai batem apa in piua:)
2010-03-23 11:45:23 | Raporteaza
Iulia, nu vb de araboaice, vb de “pupeze” in general. Nu am o experienta personala cu cineva din lumea islamica, am cunoscut egipteni, iordanieni, chiar si libieni pe vremea psihopatului. Nu am iubit pe nimeni nu am urit pe nimeni, in mod particular, din aceasta lume, a Islamului. Am inteles, e o cunostinta de-a ta, si e normal sa privesti totul prin aceasta experienta. dar trebuie sa privesti totul global. Cat despre apa-n piua?
ce naiv sunt, am crezut ca vrei sa starnesti interesul cititorilor, sa ii ‘obligi” sa intre-n joc, sa ai posturi, vizualizari…M-am inselat.
2010-03-23 11:56:02 | Raporteaza
bye-bye Iulia, si un mic repros, un “rockeritz” adevarat nu tradeaza niciodata metal-ul.
2010-03-23 11:58:23 | Raporteaza
@WickerMan: nu imi place sa creez atmosfera in mod artificial, doar pentru vizualizari sau mai stiu eu ce. Cat despre metal, daca am prieteni arabi inseamna ca il tradez? nu rockul inseamna libertate si acceptarea diferentelor? ador diversitatea culturala, face viata mai interesanta.
2010-03-23 12:41:45 | Raporteaza
Nu am avut rabdare sa citesc toate post-urile comentatorilor. Articolul da. Ai trait o experienta interesata, chiar exotica. Cred ca foarte putin sau nici unul nu a trait sa vada situatia femeilor intr-o tara musulmana. Ceea ce ai vazut tu este o exceptie. Crezi ca in satele sau oraselele marocane situatia e la fel? Cred ca in Tunisia si Maroc influenta Frantei este foarte mare. Ai mentionat Egiptul. Te inseli. De restul ce sa mai zic. Daca vrei iti povestesc de Afganistan. Dar e crunt sa stii. Nu-i iubi foarte mult pe arabi. Nu sunt sinceri. Oricum eu te inteleg. Esti micuta(doar 21 de ani), naiva, entuziasmata, draguta, dar nu-i preamari pe musulmani. Nu merita. Si zic asta din experienta nu ca sa ma aflu in treaba. Bafta si ai grija de tine!:)
2010-03-23 20:42:13 | Raporteaza
Draga John Doe, Apreciez maniera eleganta in care ai scris comentariul, se vede ca ai trait o experienta relevanta si se poate sa ai dreptate. Insa tocmai faptul ca sunt tanara si naiva ma impinge sa le dau o sansa oamenilor si doar dupa ce ii cunosc mai bine sa ii etichetez.Iti dai seama cum m-as fi simtit daca prietenii mei francezi sau italieni nu mi-ar fi permis sa intru in grupul lor pt. ca faima romanilor este cum este (hoti, tigani si femei usoare). De aceea la randul meu dau o sansa. Normal ca nu toti sunt oameni de bine, asta e sigur, dar in cazul meu cei de bine ma feresc de cei rai ca sa zic asa. Multumesc de sfaturi si o sa fiu prevazatoare, dar cu ochii in patru sunt tot timpul, pt. ca nu numai arabii nu sunt sinceri, cati romani am intalnit asa aiai
sau poate ca asa sunt eu mai ciudata, ma lovesc numai de exceptii, ar fi bine sa fie asa.
2010-03-24 13:30:21 | Raporteaza
Of, de ce nu te gasesc pe facebook… Lasa ca tot te gasesc eu la Litere, undeva afara pe banca… Daca tot e timp frumos! sau pe scari la foishor, intr-o dimineata…..hm?
2010-03-25 23:56:18 | Raporteaza
@brel: hehe, si tu studiezi la mult-iubita noastra facultate?
2010-03-26 09:50:13 | Raporteaza
eh, acum un an inca imi mai faceam veacul pe coridorul acela intunecat de la teatru, dar acum am terminat (da, actoria). Ei cat mai toceam noi iarba de sub noi in zile lungi de primavara spre vara asteptand sa intram in scena la interminabile repetitii!!
2010-03-26 13:01:19 | Raporteaza
cand eram boboc, in primul an de facultate eram fascinata de studentii si studentele de la teatru si ii invidiam. in timp ce ma pregateam de vreun curs plictisitor auzeam din salile voastre, muzica, veselie…parea ca noi suntem asa constransi si voi asa de liberi:)
2010-03-26 13:13:39 | Raporteaza
si noua ne placea sa vedem cate o studenta de la litere zambind gales cand vreunul dintre noi iesea in costum si machiat din sala. Zambetul ala parca spunea: “Uite-i si pe nebunii astia!” Oricum, publicul de la spectacolele noastre erea format, in cea mai mare parte, din voi, “literistele”
Si cand mai treci pe la facultate?
2010-03-26 13:39:57 | Raporteaza
ups: “era” in loc de “erea”
2010-03-26 13:42:21 | Raporteaza
@brel: trec des, ca inca nu am terminat-o
2010-03-26 22:29:45 | Raporteaza