![]() | Sfântul pe care nu vom înceta să-l căutămvezi toate articolele de Laura Laurentiu08 sep 2011 la 14:32 76 comentarii 1433 vizualizari. |
Au săpat timp de trei zile, de luni până ieri, o groapă lată de doi metri, lungă de şase şi adâncă de 1,8 în cimitirul vechiului penitenciar-spital din Târgu-Ocna, dar nu l-au găsit. Au găsit scheletele altor trei deţinuţi politici, dar oasele lui Valeriu Gafencu, Sfântul Închisorilor, nu au ieşit la iveală.
“O să revenim înc-odată la anu’. Mai avem doar câteva locuri unde să căutăm şi poate, în al doisprezecelea ceas, îl vom găsi”, îmi explică la telefon arheologul Gheorghe Petrov de la Muzeul de Istorie Naţională a Transilvaniei din Cluj. E în maşină pe Oituz, în drum spre casă, cu Marius Oprea, coordonator CICCR, Horaţiu Groza, arheolog la Muzeul de Istorie din Turda şi Paul Scrobotă, arheolog şi director al Muzeului de Istorie din Aiud, împreună cu care dezgroapă, de ani şi ani, morţii neamului.
Cei patru s-au pornit să-l caute pe Valeriu Gafencu la cererea surorii acestuia, Valentina Gafencu. În urma documentării, ştiau că trupul lui Gafencu fusese înhumat, în februarie 1952, în apropierea penitenciarului din Târgu Ocna, în cimitirul situat lângă biserica ortodoxă cu hramul “Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena”. Ştiau şi că nu va fi o muncă uşoară. Sunt sute de morţi îngropaţi acolo. 54 dintre ei au murit între ‘52-’54 şi, fiind deţinuţi politici, au fost îngropaţi fără sicriu şi fără de cruce.
Mai apoi, în perioada ‘77-’97, penitenciarul s-a transformat în spital de nebuni şi peste 100 de bolnavi morţi în spital au fost îngropaţi tot în acel cimitir. După care, locurile de veci au revenit parohiei şi alţi morţi şi-au găsit acolo liniştea. Era clar o căutare a acului în carul cu fân, dar nu au stat nicio clipă pe gânduri pentru a-l găsi pe acela pe care Nicolae Steinhardt l-a pomenit mereu drept Sfântul Închisorilor.
Cei care nu au auzit numele acesta niciodată, şi probabil or fi mulţi, trebuie să ştie că Valeriu Gafencu este unul dintre românii-martiri care au murit pentru apărarea credinţei ortodoxe şi a neamului românesc. S-a născut în 1921, în Basarabia, iar tatăl lui, ca deputat în Sfatul Ţării, a votat în 1918 Unirea Basarabiei cu România. Odată cu ocuparea Basarabiei de către URSS, tatăl lui Valeriu a fost deportat în Siberia, aşa că tânărul a rămas să aibă grijă singur de mama sa şi cele trei surori.
În 1939 s-a înscris la Facultatea de Drept şi Filosofie din Iaşi şi a fost unul dintre cei mai buni studenţi pe care profesorul de drept civil Constantin Angelescu a declarat că i-a avut în toată cariera lui didactică. În acelaşi timp, Gafencu a fost şi conducător al unui grup al Frăţiilor de Cruce, militând pentru înscrierea tinerilor români în aceste Frăţii. În 1941, în plină dicatură antonesciană, a fost arestat din motive politice şi condamnat la 25 de ani de închisoare.
A trecut prin închisorile de la Aiud (1941-1949) şi Piteşti (nov-dec 1949), îmbolnăvindu-se grav de TBC-ul pulmonar, osos şi ganglionar şi reumatism. Condiţiile de detenţie dure, torturile şi bătăile la care a fost supus nu i-au îngenuncheat însă spiritul. La Piteşti a fost victima torţionarului Eugen Ţurcanu. Acesta îl punea să îl înjure pe Hristos, ameninţându-l în acelaşi timp cu moartea. Refuzurile lui Gafencu îl înfuriau cumplit pe Ţurcanu, care, împreună cu alţi doi, îl băteau până băltea sângele sub el.
Gafencu a supravieţuit terorii de la Piteşti, dar fiind foarte bolnav a fost transferat la penitenciarul din Târgu-Ocna. Era într-o stare atât de gravă încât nimeni nu credea că rezistă o zi, darămite doi ani. Se ruga încontinuu, iar cei care au suferit alături de el au povestit mai apoi că chipul lui era mereu scăldat într-o lumină nepământeană. Deşi avea numeroase plăgi pe trup şi scuipa sânge tot timpul, Valeriu Gafencu a refuzat streptomicina primită şi care i-ar fi putut salva viaţa, şi a oferit-o unui alt deţinut bolnav, pastorul protestant Richard Wurmbrand, care a rămas astfel în viaţă.
Toate mărturiile din acea perioadă spun că, pentru credinţa sa, Valeriu Gafencu a fost învrednicit de Dumnezeu să-şi cunoască data morţii. Aşa se face că, în 2 februarie 1952, şi-a rugat camarazii să-i procure şi să-i pregătească pentru data de 18 februarie o lumânare şi o cămaşă albă. A mai cerut ca, după moarte, să-i fie pusă în gură, o cruciuliţă din argint pe care o avea se pare de la logodnica lui. Ştia că în acest fel, la o eventuală dezgropare, ar fi fost recunoscut. Parcă ştia că, la un moment dat, va fi căutat.
În ziua de 18 februarie, în jurul amiezii, după ce s-a rugat intens, Valeriu Gafencu a rostit ultimele lui cuvinte: “Doamne, dă-mi robia care eliberează sufletul şi ia-mi libertatea care îmi robeşte sufletul”. Trupul său a fost apoi depus pe targă în curtea închisorii, înainte de a fi dus la groapa tuberculoşilor, iar toţi deţinuţii i s-au închinat, pe rând. Petre Orban, unul dintre cei mai duri gardieni de la Târgu-Ocna, a plecat în acea zi din închisoare pentru a-i lăsa pe deţinuţi să-l jelească în pace.
Acesta este omul ale cărui oseminte le-au căutat, timp de trei zile, arheologii ardeleni în cimitirul din Târgu-Ocna. Şi le vor căuta şi la anul. Şi le vor găsi, pentru că acea cruciuliţă de argint trebuie să-şi împlinească rostul…
Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe TwitterEtichete: cautare, ciccr, inchisoare, valeriu gafencu


Florentina Mușat azi la 14:53 |
Mai întâi și-ntâi trebuie să știți că eu nu mă uit la comedii. Nu mai rezonez de ceva ani [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici azi la 10:12 |
Pentru că toată lumea pare (și este) preocupată de noul guvern și de alegerile locale – cu [ citeste mai departe ]
Very Happy 21 mai la 21:29 |
Dacă tot vine vara şi nimeni n-are chef de lecţii şi prelegeri, zic să facem o pauză de [ citeste mai departe ]
Cristina Corpaci 20 mai la 22:34 |
O pereche de mănuşi de box, vă rog! Vai ce mi-a plăcut scena când Elena Udrea a luat lecţii de [ citeste mai departe ]
Maria Onea Vesta 18 mai la 18:53 |
Hai să vă pun o întrebare sau două: ce au în comun englezii şi estonienii? Dar românii şi [ citeste mai departe ]
Ana Barton 18 mai la 12:12 |
În ziua de azi, când spui relaţie, imediat te gândeşti la una amoroasă. Pe mine nu [ citeste mai departe ]
Very Happy 17 mai la 18:25 |
După cum am promis, voi încerca să vă iniţiez în domeniul tipograficii lansând o [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 17 mai la 10:00 |
Nu știu cât e de normal sau șocant pentru o mamă să vadă imaginea de pe coperta revistei Time [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 16 mai la 10:09 |
În ultimii ani am asistat la o invazie de firme și produse românești care au nume străin. [ citeste mai departe ]
Pandora 15 mai la 19:41 |
Peste 1500 de oameni din 8 țări vor participa la RoNewMedia, cel mai mare festival regional al [ citeste mai departe ]
Very Happy 15 mai la 14:08 |
După ce am văzut atâtea materiale poligrafice şi promoţionale cu mari erori de tipografică am [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 15 mai la 05:07 |
În urmă cu 42 de ani, trupa The Beatles lansa albumul și filmul - [ citeste mai departe ]
Iulia Nicolaie 14 mai la 00:45 |
Cunosc două femei de aceeaşi vârstă. Una dintre ele a ales calea creditelor, a construcţiei [ citeste mai departe ]
Very Happy 13 mai la 21:18 |
Voi continua seria de articole despre perioada anilor ’80-’90 întitulate [ citeste mai departe ]
| | Ada Cocos 11 mai la 15:40 |
Cazul nr. 1
Sunt oameni care îţi proiectează inima în gât atunci când îi întâlneşti şi [ citeste mai departe ]
Ana Barton 11 mai la 15:30 |
Lunea nu e cea mai bună zi pentru revelaţii. Dar nu alegi tu, aşa că n-ai decât să te supui [ citeste mai departe ]
Pandora 11 mai la 15:04 |
Pentru cei pasionați de lectură și cărți - chestiile alea clasice fără butoane sau în [ citeste mai departe ]
Very Happy 10 mai la 11:48 |
Încă un hint, încă o plagiere şi iarăşi în Chişinău!
Ştiţi spotul ăla [ citeste mai departe ]
Very Happy 09 mai la 11:38 |
Când constaţi că articolele pe care le scrii sunt citite şi recomandate - e bine. Când [ citeste mai departe ]
Maria Onea Vesta 07 mai la 18:38 |
Am avut dintotdeauna, de când am reuşit să ajung în podul bunicilor şi am descoperit cărţi [ citeste mai departe ]
Ana Barton 07 mai la 13:01 |
Am şi eu, ca toată lumea, preferinţele mele în materie de imposibilităţi. Mi se întâmplă [ citeste mai departe ]
Jacqueline 06 mai la 21:49 |
"Intrebare: daca Hillary Clinton ar deveni vreodata presedinta Americii, ce ar fi Bill [ citeste mai departe ]
Diana Petrut 05 mai la 12:11 |
Bunătatea, acea decolorare a fiinţei. Da, aşa este percepută uneori o asemenea stare. [ citeste mai departe ]
Cristina Corpaci 04 mai la 23:47 |
Cândva românii au făcut donaţii pentru biserici din Israel. Astăzi, plătim ca şi turişti [ citeste mai departe ]
Very Happy 04 mai la 11:35 |
Luna mai, din considerente dubioase, întotdeauna mi s-a asociat cu comuniştii, cu anii '80-'90 şi [ citeste mai departe ]
Pandora 03 mai la 13:43 |
Începe de azi și promovează filmele de foarte scurt metraj realizate fie de profesioniști [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 01 mai la 13:34 |
Sigur, România este o țară frumoasă. Sigur, ne dăm ochii peste cap neîncrezători atunci când [ citeste mai departe ]
Maria Onea Vesta 01 mai la 11:49 |
Am facut o retrospectivă, cu mintea şi cu sufletul, a sărbătorilor de 1 mai, din viaţa mea şi [ citeste mai departe ]
Very Happy 30 apr la 23:43 |
Într-un articol anterior spuneam ca "(...) pe noi (muritorii de rând) nu ne-a dus mintea şi [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 28 apr la 09:26 |
„Termenul corectitudine politică m-a îngrozit mereu, mi-a amintit de poliţia gândirii a lui [ citeste mai departe ]
| 1Beautiful Chinese Music【9】Traditional www.youtube.com/watch?v=DuHMCFYIC9E... | ||
| 2@Florentina Mușat,încearcă să-ți descrețești fruntea(duce la riduri) uite-te la video-clip-ul acesta de mai jos:youtube.com/wat../ ... | ||
| 3@Aureliano Buendia, nuș de ce dar eu nu am o asemenea senzație de excitare sexuală, când citesc articole despre plăcințele?! :roll:... | ||
| 4Tanita Tikaram - Ancient Heart (album 1988) https://rapidshare.com/#!download|59p12|399524412|Ancient_Heart.rar|102658|R~2A584AC358A4DE1755916F9240867968|0|0 :mrgreen:... | ||
| 5Nu stiu ce are placinta americana cu Harap Alb, ca nu am vazut niciun film din vestita serie .Dar am asa, de fiecare data cand iti citesc articolele, o senzatie de excitare sexuala. Cam cum aveai tu,... | ||
| 6@goco, Tanita Tikaram - Good Tradition link pentru coborât: beemp3.com/inde../ :mrgreen:... | ||
| 7Chaplin - The Dictator Speech www.youtube.com/watch?v=Z4UhJpviVYg... | ||
| 8@goco, ști ce zicea Mahatma Gandhi înainte să apuce să-l omoare sataniști?! Că este o nerușinare din partea unui bărbat ca să se uite fix în ochi unei femei pe care nu o cunoaște (care nu îi este apropiată... | ||
| 9Fiindca la şerpele Anei Barton nu mai incape lumea, pun aici o piesa cu mentiunea ca varianta integrala n-am gasit-o nicaieri si prin urmare am suit-o de unul singur. Fac o tragere grosolana la tema zicand... | ||
| 10m2film.dk/flegg../ ... | ||
| 11@Oare, goco! Adevarul care ți-l scriu eu e că justiția legată la ochi este o jertfă de factură satanistă! E prea vergină și sexy justiția sta ca să nu fie facută poștă. Nu-i așa! De aceia am legat-o la... | ||
| 12Da' pe mine filmul m-a dezamăgit profund. Mi s-a părut o mare pierdere de timp. Aceleaşi glume, aceleaşi banalităţi... Film comercial - e tot ce pot să spun. Sincer, nu l-aş recomanda... Mai bine vedeţi... | ||
| Dora Constantinovici 1924 citiri |
| Ana Barton 1585 citiri |
| Very Happy 1020 citiri |
| Doria Niculescu 931 citiri |
| Cristina Corpaci 588 citiri |
| Iulia Nicolaie 443 citiri |
| Maria Onea Vesta 441 citiri |
| Florentina Mușat 349 citiri |
| Ruxandra Predescu 298 citiri |
| Laura Laurentiu 266 citiri |
| Dora Constantinovici 4 postari |
| Very Happy 3 postari |
| Pandora o postare |
| Ana Barton o postare |
| Maria Onea Vesta o postare |
| Cristina Corpaci o postare |
| Florentina Mușat o postare |
| Dora Constantinovici 7369 citiri |
| Ana Barton 6199 citiri |
| Very Happy 4329 citiri |
| Cristina Corpaci 3819 citiri |
| Doria Niculescu 3464 citiri |
| Maria Onea Vesta 2290 citiri |
| Maria Moiş 1782 citiri |
| Florentina Mușat 1656 citiri |
| Diana Petrut 1062 citiri |
| Ruxandra Predescu 1046 citiri |
| Very Happy 11 postari |
| Dora Constantinovici 8 postari |
| Maria Onea Vesta 4 postari |
| Ana Barton 4 postari |
| Pandora 3 postari |
| Florentina Mușat 2 postari |
| Cristina Corpaci 2 postari |
| Maria Moiş o postare |
| Diana Petrut o postare |
| Jacqueline o postare |
© 2010 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Dacă n-ar durea atât, ţi-aş spune că e frumos. Textul. Şi este, dar într-un fel care te arde.
Mi-ai amintit de Valeriu Gafencu, dar şi de Nicu Steinhardt. Şi eu tot de la el îl ştiu. Şi mi-ai mai amintit de un Gafencu: de Grigore şi de jurnalul lui.
Mulţumesc, Laura, pentru aducere aminte.
2011-09-08 14:53:00 | Raporteaza
Impresionant…
2011-09-08 14:53:04 | Raporteaza
A durut. Dar a fost din aia bună.
2011-09-08 14:59:04 | Raporteaza
Până atunci:
Acesta este omul al căror oseminte le-au căutat …
2011-09-08 15:49:02 | Raporteaza
Te felicit , Laura , pentru acest articol ! Esti un adevarat LICURICI al spiritului romanesc ! Luminata-ti fie Calea catre viitor !
2011-09-08 17:54:18 | Raporteaza
Sau poate nu-l vom gasi niciodata caci “s-a ridicat la cer si sade de-a dreapta Tatatlui.”
2011-09-08 19:21:39 | Raporteaza
@mihaela: La cer s-a ridicat sufletul , dar osemintele lui pot fi gasite , deoarece stau linistite in mormant , impreuna cu alte oseminte necunoscute ! Este o chestiune doar de timp !
2011-09-08 19:47:07 | Raporteaza
@Ana: cu drag. e nevoie şi de astfel de amintiri, din când în când.
@Till Eulenspiegel: da. am avut vremuri impresionante şi oameni impresionanţi.
@Nora: bună şi durerea asta la ceva, nu?
@Cosa Nostra: corect. am greşit. am tot modificat textul în timp ce scriam şi mi-au scapat acorduri şi alte cele.
@mihaela: eu vreau să cred că îl vom găsi.
@DANNY: foarte mulţumesc.
2011-09-08 20:02:00 | Raporteaza
a murit pe draku pentru apararea neamului, neamu’ se apara barbateste, pe front, cu arma in mana nu ca bulangii in puscarie. un idiot, ca altfel nu ar fi fost legionar, mort in urma deratizarii cam excesive, probabil. daca-l ducea capul v-o tragea la bouci in loc sa va faca sa-l plangeti pe mormantul necunoscut. a murit cu cruciulita-n gura si prostimii i se pare semnificativ. m-as strica de ras daca n-am fi din aceeasi natie. dar niciodata n-am stiut sa reactionez cum trebuie la opera bufa.
2011-09-09 00:05:12 | Raporteaza
@greenfcknbin: zici? păi dacă e aşa, îţi doresc să mori pe front, cu arma în mână, ca un bărbat adevărat ce te afli. iar în închisorile ălea comuniste mă tem că tu nu ai fi rezistat o lună, darămite 11 ani.
şi da, ai reacţionat ca un prost la opera asta bufă.
2011-09-09 09:36:24 | Raporteaza
Draga Laura, faptul ca rezista GreenFuckingBin 10 ani, o luna sau numai o zi intr-o inchisoare comunista nu are absolut nici o relevanta in context, pentru ca nu dumnealui se pretinde sau este ridicat la rang de sfant si/sau erou al neamului (in plus, dupa cum scrie m-as indoi chiar ca poseda o cruciulita de argint). Altfel, ceea cea a scris mi se pare de mult bun simt, iar situatia imi creeaza o oarecare disonanta cognitiva : el are alura (pe motive de limbaj) de derbedeu dar prezinta clar si argumentat idei sanatoase la cap. Tu, pe de alta parte, te pretinzi o doamna finuta, pioasa si cu suflet de magnolie sensibila, in schimb doresti unui user pe care nici macar nu-l cunosti sa moara in inchisoare. Pai e frumos?
2011-09-09 11:03:15 | Raporteaza
@ Laura Laurentiu
frumos, dar ce pacat ca nu dureaza la tine astfel de porniri…
2011-09-09 11:51:28 | Raporteaza
Greenfcknbin: sunt poate ultimul om care ar avea vreun dram de simpatie pentru doctrina legionară. Dar ce spui tu aici e cea mai mare aberaţie. În ceea ce mă priveşte, nu e neapărat semnificativ faptul că a murit cu crucea în gură. Ci că nu a abdicat de la ideile sale, nu le-a renegat în pofida unor torturi pe care noi nici măcar nu ni le putem imagina, torturi pe lângă care luptatul cu arma în mână pare floare la ureche.
Mi-a făcut scârbă să te citesc.
2011-09-09 12:26:06 | Raporteaza
Probabil ca si Valeriu Gafencu ar fi preferat sa moara pe front, cu arma in mana, decat sa zaca in inchisoare (ce suflete negre pot sa condamne un copil de 20 de ani, la 25 de ani de temnita grea, pe motive politice), mai ales ca facea parte din Miscarea Legionara, ai carei adepti, sa nu uitam, venerau moartea si nu viata.
Deci, parerea mea este ca a fost un soi de sinucidere lenta, ceva in genul indienilor nord americani, care, cand ajungeau la varsta neputintei se retrageau in cortul lor si isi doreau cu atata ardoare moartea incat aceasta survenea in cateva zile.
Valeriu Gafencu isi pierduse orice ratiune de a trai, inchipuiti-va cum a plonjat el dintr-o tinerete in care sufletul si mintea i-au fost umplute cu idealuri patriotice, virtuti morale si religioase, mai mult, ducand pe umeri povara personalitatii tatalui lui, intr-o mocirla fetida, unde suboameni ii controlau viata si toata ierarhia sa de valori era intoarsa cu capul in jos.
Intr-adevar, Laura, a rezistat enorm 11 ani, dar probabil ca a mai avut speranta.
2011-09-09 14:00:08 | Raporteaza
@Laura Laurentiu: nu te superi ca-ti vorbesc necivilizat dar imi doresti moartea pentru ca te simti atacata la simboluri. reactie adevarata, nu-i de mirare ca-l admiri pe gafencu. asta nu este opera bufa, imi cer scuze, ci doar un film american de serie b cu discursuri lungi despre patriotism. tu realizezi ca idiotul pe mormantul caruia plangi tu avea pareri care l-ar fi trimis in aceeasi puscarie de catre orice tribunal modern international?
@Nora: faptul ca nu te dezici de o idee proasta pana la moarte, asa tragica cum o fi ea, se numeste fanatism. idoti ca gafencu duc natii intregi la pieire fara sa clipeasca. intrebarile mele sunt: 1. in ce sistem de valori este domnul gafencu un erou? 2. ce valoare are scarba ta cat timp il sustii?
2011-09-09 14:19:41 | Raporteaza
Mai, amice
faci niste confuzii. Nici un tribunal din lumea asta civilizata nu ar condamna pe nimeni pentru delict de opinie. In privinta asta sper ca nu ai nimic de obiectat.
La 20 de ani e usor sa ti se spele creierul mai ales ca esti un tanar patriot si iubitor de dreptate. Dar daca doar faci parte dintr-o organizatie asta nu e o crima. In nici un caz nu meriti sa primesti 25 de ani.
Iar demnitatea acestui om nu sta in faptul ca , la o varsta frageda a intrat intr-o organizatie ci in faptul ca a rezistat 11 ani umilintelor acelor jivine si ca, pana la urma i-a invins.
2011-09-09 14:28:22 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: tu nu vorbesti serios, cred. galliano a evitat puscaria la mustata pentru ca, beat fiind, a injurat niste evrei. sau spune-le americanilor ca este bine ca oamenii sa-si duca ideile pana la capat chit ca sunt fanatici religiosi. ideea ta ca a invins pentru ca a murit in puscarie este ridicola. la extrem.
2011-09-09 14:47:46 | Raporteaza
Greenfcknbin: “idee proastă” – zici tu. Eu nu sunt credincioasă, dar asta nu contează. Ceea ce contează e dreptul oricui de a crede în ce vrea. Idee proastă, bună, nu contează, e doar o idee.
Laşi să se înţeleagă faptul că Gafencu a fost vinovat de nişte crime. Au fost demonstrate ele, fără putinţă de tăgadă, de un sistem juridic şi de nişte autorităţi legitime? A avut parte de un proces real? Sau tortura ţi se pare un instrument acceptabil?
În ceea ce priveşte simpatiile lui legionare, cum poţi acuza pe cineva pentru ce a crezut la 20 de ani? Cum poţi fi atât de sigur că, în închisoare, a continuat să creadă exact în aceleaşi lucruri?
Este un erou pentru cei care cred în drepturile omului. În libertatea de exprimare, în libertatea de gândire.
Cât despre scârba mea, ce să zic, nu prea dau doi bani pe opinia celor care cred că, pentru statutul de erou, e nevoie doar de mult testosteron şi de un braţ bine antrenat. Asta cred că e cea mai primitivă versiune a conceptului de erou şi, în plus, cam imposibil de susţinut în zilele noastre în care conflictele nu se mai rezolvă pe câmpul de bătălie. Gandhi a fost un erou?
Nu mai exagera, nu ţi-a dorit nimeni moartea, au fost poate nişte reacţii emoţionale la un discurs mârlănesc (trebuie să recunoşti că aşa a fost) şi deloc justificat.
2011-09-09 14:50:39 | Raporteaza
Si daca insii aia nu ar fi fost evrei, tot ar fi avut probleme, de ce vrei nneaparat sa duci discutia in directia asta?
2011-09-09 14:51:11 | Raporteaza
Si nu te supara, dar a aduce in discutia asta pe otreapa de Galliano mi se pare hilar…
2011-09-09 14:55:00 | Raporteaza
greenfcknbin: de acord cu Galliano. Dar, şi dacă făcea puşcărie, avea o sentinţă de câteva luni, să zicem. Şi i se respectau drepturile. Iar acolo, nu-l bătea nimeni, nu-l tortura şi nici nu-l punea nimeni să scuipe simbolurile în care crede.
Comparaţia ta e de-a dreptul aberantă. Aduci în discuţie cazul unuia care, la beţie, a avut nişte scăpări şi care ar fi beneficiat, aşa cum e firesc, de un proces corect, şi cazul lui Gafencu!
2011-09-09 14:57:35 | Raporteaza
Si ca tot veni vorba de Galliano, numai pe el il cunosc:
richardgalliano../
2011-09-09 15:05:51 | Raporteaza
1. …Miscarea Legionara, ai carei adepti, sa nu uitam, venerau moartea si nu viata. Năstruşnică idee. Act de pionierat. N-am mai auzit vreodată că legionarii venerau moartea. Asta n-o făceau nici magicienii egipteni şi etiopieni şi nici vrăjitoarele tessaliene.
2. Deci, parerea mea este ca a fost un soi de sinucidere lenta, ceva in genul indienilor nord americani, care, cand ajungeau la varsta neputintei se retrageau in cortul lor si isi doreau cu atata ardoare moartea incat aceasta survenea in cateva zile.
Sinucidere lentă la un ortodox pe care cei care au împărţit închisoarea cu el l-au descris de o aşa manieră încât alţii îl propun pentru canonizare, iar unii, în zilele noastre, deşi nu este canonizat, îl consideră sfânt? N-ai să vezi aşa ceva. Ar fi fost incompatibil cu credinţa lui. Dar pentru asta trebuie să ştii ce este ortodoxia.
Cât despre amerindieni, nicio legătură. Să crezi că un ortodox şi-a indus, ciudată exprimare, dar aşa spui tu, moartea este o enormitate. Că şi-a prevăzut-o, cum spune Laura, citându-i pe cei care i-au fost în preajmă atunci, e cu totul altceva. Da, cu exactitate. Îţi recomand Patericul, Limonariul, Lavsaiconul pentru a vedea că nu e primul, nici singurul. Şi în cărţile alea vei găsi povestite vieţile unor oameni.
3. Valeriu Gafencu isi pierduse orice ratiune de a trai Ştiu că asta e deja o exprimare standard, folosită pentru cele mai halucinante întâmplări pe post de argument concluziv, însă nu are cum să-l caracterizeze pe acel Valeriu Gafencu despre care povestesc apropiaţii. Un ortodox care-şi trăieşte cu ardoare credinţa nu-şi pierde raţiunea nicio clipă. Ortodoxia nu este pentru iraţionali. Ei nu fac meditaţie transcendentală.
2011-09-09 15:10:19 | Raporteaza
Din ce punct de vedere este o otreapă John Galliano?
De pe ce poziţie se aruncă asemenea insulte?
2011-09-09 15:13:59 | Raporteaza
Ana, ia si mai citeste despre Miscare, gasesti bibliografie si pe net, destula, nu sari asa , hop-top, doar din dorinta de a da palme.
In puscarie nu mai esti nici ortodox, nici legionar, esti un om gol si orice este posibil. iti recomand Fenomenul Pitesti si altele…
Imi faci o analiza literara? Ai chef de cearta? Ar fi pacat pentru tema articolului.
2011-09-09 15:18:35 | Raporteaza
Dpdv moral, Ana!
Si chiar nu e momentul sa discutam aici, despre acel Galliano. Stiu eu un loc mai potrivit, daca vrei, la una Viorica…
2011-09-09 15:25:08 | Raporteaza
Dacă asta ai înţeles, fără să te uiţi la fracturile din comentariile tale, îmi pare rău. Sau tu chiar crezi că eşti infailibil şi că trebuie să se facă o nouă biblie din gândirea ta transpusă în cuvinte? Hei, Benedict al XVI-lea, trezeşte-te!
Ştii tu ce ştiu eu despre legionari? Cât am citit? Ce-am studiat? Te grăbeşti prea mult, chestie feminină ce nu şade bine pe un domn. Nici idee nu ai. Ai ţinut în mâini presă legionară, le cunoşti limbajul, doctrina, facţiunile? Ai citit memoriile supravieţuitorilor?
De unde ştii tu cum eşti în puşcărie? Din citaniile alea din care înţegei firimituri, dar creşti urieşenii de principii, îngrăşate până la implozie? Ortodoxul trăitor în credinţă moare aşa. De-aia e Gafencu cine este. Trecutul nu se potriveşte pentru el. El este şi o să fie. Ai citit despre Piteşti şi îndrăzneşti să spui trăsnaia de mai sus? Nu se vede.
Tu ştii ce e aia analiză literară sau replici numai ca să nu taci? Ţi-am arătat ce prostii ai spus, în necunoştinţă de cauză, şi, în loc să te uiţi bine, tu ce faci? Ce ştii mai bine: sari la gât. Astea sunt argumente? Tu demontează observaţiile pe care ţi le-am făcut, nu te mai îngriji de lecturile mele, că eşti pe nicăieri în ce priveşte asta. Şi vezi ce e aia o analiză literară, că te faci de tot râsul.
Poate te întorci la o atitudine bărbătească. Asta te dezonorează.
2011-09-09 15:29:39 | Raporteaza
@Nora: gafencu a fost condamnat de niste crime in doua regimuri diferite. dar eu nu vreau sa intru in discutia asta pentru ca nu am terminat-o pe prima. afirmatiile mele, ca sa fie clar, sunt urmatoarele:
- textul este necinstit pentru ca trece sub tacere faptul ca gafencu era legionar.
- textul este, la fel, necinstit pentru ca nu spune ca a fost intemnitat de idealizatul regim capitalist.
- textul se transforma intr-un fel de orgie mistica catre final cu momentul mortii si cruciulita.
- textul idealizeaza moartea si literatura de puscarie – ca era greu si ca se murea tragic.
asta critic eu: lipsa de echilibru, ideile stupide si dulceag romantice. esti capabil sa emiti idei corecte si la obiect, sunt gata sa le accept. iar discursul marlanesc eu l-am adus in discutie si, poti sa fii sigura, chiar are o semnificatie.
2011-09-09 15:29:52 | Raporteaza
Viorica şi John Galliano? Până unde vrei să te autodiscreditezi?!
Habar nu ai cine este John Galliano. Nu mai mult de bârfe. Nici nu cred că sistemul tău rigid de gândire îl poate cuprinde pe artistul John Galliano. La una, Viorica, am văzut cât de multe lucruri înţelegi tu. Şi pe alea puţine, cât de bine. Halal!
Iar cu asemenea atacuri de pseudobazar de bordură te autoetichetezi. Nu-mi rămâne să cred decât că asta vrei.
2011-09-09 15:33:52 | Raporteaza
@Nora: si eu sunt de acord cu el si nu numai cu el, si cu lars von trier si altii. dar asta nu face eroi din ei si nici luptatori pentru libertatea de constiinta. raspunsul meu ii era adresat lui till care afirma libertatea totala de constiinta si exprimare in lumea moderna si uite ca nu este chiar asa.
2011-09-09 15:35:53 | Raporteaza
A, tu eşti ordinea morală.
2011-09-09 15:36:07 | Raporteaza
Mda, ai chef de galceava.
Ar fi dezonorant sa ma prind, stii asta si profiti.
Eu mi-am inceput comentariu despre sinucidere cu expresia “parerea mea este”, deci nu e o lege care sa te oblige s-o respecti, nu vad ce te deranjeaza chiar asa o parere. Puteai f bine sa emiti si tu una, paralela si firma pepsi nu avea nimic impotriva.
Daca ai citit despre Miscarea Legionara si nu ai inteles ca forta ei statea tocmai in pretuirea mortii, ce sa mai zic, sunt siderat, toti istoricii spun asta…
In rest, sa ai o dupa amiaza placuta!
2011-09-09 15:38:40 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: nu stiu de ce spui ca galliano este o otreapa, era chiar un creator de moda talentat cand lucra la dior.
2011-09-09 15:39:42 | Raporteaza
@Ana: Nu stiu mare lucru despre doctrina legionara dar banuiesc ca atunci cand s-a spus ca legionarii venerau moartea s-au avut in vedere si versurile din Imnul lor: “Moartea numai moartea legionara, Ne este cea mai scumpa nunta dintre nunti. Pentru Sfanta Cruce, pentru Tara, Supunem codrii si invingem munti.”
2011-09-09 15:50:28 | Raporteaza
greenfcknbin: păi, de ce nu te-ai exprimat de la început ca la 26? Nuanţat.
Faptul că a fost condamnat atât de regimul antonescian, cât şi de cel comunist nu susţine în niciun fel legitimitatea acelor condamnări. Ştii bine că au fost închişi şi copii de 12 ani.
În rest, textul nu este lecţie de istorie. Nu este document istoric. Fiind un omagiu, o evocare, nu ţi se pare firesc să aibă o latură de emoţional?
Orgie mistică? E cam exagerată formularea.
Nu idealizează moartea, ci moartea unui om.
Tu continui să aduci în discuţie nişte simpatii politice (despre care nu ştim dacă au fost menţinute până la sfârşit sau dacă nu cumva au suferit vreo alterare) în timp ce textul s-a centrat pe calităţi umane (ajutorul dat altor deţinuţi etc), precum şi pe neabdicarea de la o credinţă religioasă.
Cred că m-ai înţeles greşit. Eu nu sunt de acord cu Galliano. Nici cu Lars von Trier. Deşi îi admir enorm pe amândoi ca artişti. Antisemitismul, de orice fel, mi-e străin, străin şi-mi repugnă profund. Dar sunt de acord cu dreptul lor la exprimare liberă. Până una-alta, aşa cum e lumea modernă, Trier a anunţat un nou film, cu ceva elemente pornografice
, iar Galliano probabil îşi vede şi el de viaţa lui. Nu le-a fost smuls niciun fir de păr, darămite unghiile. Că poate, dacă s-ar afla în situaţia asta, ar abdica de la “părerile” lor. Tot ce zic eu: să nu fim cumva vreunul dintre noi puşi la încercare în orice fel de tabără ne-am situa! S-ar putea să ajungem la concluzii deloc plăcute.
De aceea, îl consider erou pe Gafencu.
2011-09-09 15:55:54 | Raporteaza
@greenfcknbin: nu m-am simţit “atacată la simboluri” pt că nu sunt legionară, şi nici ortodoxă, cu atât mai puţin rudă cu Gafencu. şi nici nu ţi-am dorit moartea. ţi-am dorit doar, ca atunci când mori, să mori luptând. e o mare diferenţă între ce am zis eu şi ce ai înţeles tu.
ce mă deranjează pe mine însă e modul în care vorbeşti despre un om care a trecut prin ce a trecut Gafencu. chiar daca nu eşti de acord cu faptul că credea în Dumnezeu şi a fost dispus să moară pentru asta, ai putea avea un minim respect faţă de suferinţă şi faţă de faptul că şi-a respectat principiile şi valorile până la sfârşit, INDIFERENT care sunt principiile ălea.
iar ca să vezi în ce credea el şi cum era, poate nu ar strica să citeşti mai multe înainte de a deschide gura. poftim: valeriugafencu.../
cât despre ce ar face un tribunal modern… dragule, în perioada fierbinte de după război tribunalul de la Nurnberg NU a condamnat Mişcarea Legionară, aşa că mă îndoiesc că astăzi l-ar condamna vreun tribunal pe Gafencu pentru că s-a dovedit un creştin ortodox adevărat.
2011-09-09 16:07:26 | Raporteaza
@greenfcknbin:
ptr ca e un antiexemplu, dpdv moral. Ca artist, poti sa-l admiri cat vrei, nu ma intereseaza domeniul, dar sunt in stare sa-i respect munca.
2011-09-09 16:09:29 | Raporteaza
@Ana:
Vrei sa discutam despre moralitatea mea? Nu cred ca sunt asa important.
Citat, wikipedia (na, c-am invatat si eu sa caut):
“O altă trăsătură fundamentală a Legiunii a fost cultul morții, considerată ca o alternativă preferabilă într-o situație conflictuală”
Cat despre morala crestina, ea spune ca in cazul in care primesti o palma sa-ntorci obrazul, ceea ce legionarii n-au prea pus in practica, conducandu-se mai mult dupa principiul “ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”.
2011-09-09 16:21:49 | Raporteaza
@Nora: ba mi se pare firesc sa fie emotional. moartea chiar si a unui criminal in conditii atat de dure si inumane este o tragedie in sine. de ce simte autorul nevoia sa supraliciteze cu povesti despre minuni si ceasul mortii nu stiu. ca sa-l scoata sfant, poate. si se simte satisfactia ca, nefiind posibil pentru noi, este totusi posibil pentru altii. am mai gasit o fiinta perfecta care s-a dus la dreapta tatalui. dumnezeu exista si este mare. frison. cum l-am mai simti daca oameni ca el n-ar muri in propria lor mizerie?
nu am nici un respect pentru ideile lui si ale grupului din care facea parte si nici pentru ideea ca o moarte atroce (a unui om) poate dovedi ceva, decat poate la ce este folositor fanatismul. daca ai ceva de demonstrat scrie o carte, foloseste ratiunea si estetica pentru a convinge.
2011-09-09 16:35:21 | Raporteaza
Ăla e cultul morţii? Ce e aia cultul morţii? Poate cultul morţilor, adică venerarea sfinţilor, ortodocşi în acest caz.
Nu vreau să discutăm despre moralitatea ta, dar nici să-l faci otreapă pe Galliano. E un om care a greşit flagrant într-un moment în care era beat. C-o avea şi ceva fumuri în cap, el şi apropiaţii lui ştiu. Nu mă pronunţ. Dar de la o greşeală, mare şi urâtă, însă vizibilă din cauza mediatizării ei excesive, până la o otreapă e o cale prea lungă.
Şi ţi-am făcut eu apologia Mişcării Legionare? Nu. Ţi-am spus doar că nu mi-e deloc străină doctrina lor, cum nu-mi sunt străine scrierile unora dintre ei. Cândva, cu mulţi ani în urmă, m-a preocupat lucrul ăsta, chiar serios. Doar ţi-am infirmat pasiunea pentru moarte pe care zici c-ar fi avut-o. Mie mi se pare că s-au manifestat cam viu, ca să nu zic altfel, pentru nişte pasionaţi de moarte. Cam luptau legionarii, nu? Omorau oameni, nu? Ăsta să fie cultul morţii? Nu cred.
Erau extremişti, cum bine ştim cu toţii. Cum altfel decât extremiste să fie imnurile şi îndemnurile lor? Nu se adunau în frăţii să adune floricele. Şi nici întrupări ale ciobanului mioritic nu erau. Cred că e suficient cât vorbirăm despre legionari, că ajungem până la urmă la Garda de Fier. Nu asta e relevant aici.
Omul despre care ne povesteşte Laura a făcut închisoare atât de grea încât noi nu ne-o putem imagina, indiferent cât de multe cărţi vom citi ori filme vom vedea. Acolo, în condiţiile alea cumplite, acel om şi-a urmat credinţa ortodoxă până la capătul vieţii. Despre asta ne vorbeşte Laura. Cei din jur l-au considerat sfânt pentru puterea lui extraordinară de a nu se dezice de ea nici supus celor mai abominabile tratamente. Pentru omenia lui, manifestată în acele condiţii care pe alţii i-au transformat în neoameni. Nu ştiu nimic despre ce credea el în legătură cu Mişcarea în puşcărie. De ce să vorbesc despre ce nu ştiu?
2011-09-09 16:38:56 | Raporteaza
@greenfcknbin: “de ce simte autorul nevoia sa supraliciteze cu povesti despre minuni si ceasul mortii nu stiu” – am consemnat nişte lucruri care apar în mărturiile celor care au făcut puşcărie alături de el. nu le-am inventat şi nici nu le-am înflorit. dacă ţie astfel de mărturii îţi provoacă disconfort, ghinion.
2011-09-09 16:39:17 | Raporteaza
@Laura Laurentiu #8: Cand trecutul e uitat – dar uitat intentionat, cu rea vointa , fara respect si continuitate , cum se intampla de cel putin doua decenii pe aici – prezentul (vai) dar si viitorul sunt compromise fara sansa …Asemenea rememorari nu fac decat sa arate starea de disolutie in care ne aflam ca neam, ca populatie traitoare ( dar cu pretentii multe ) pe meleagurile astea .
2011-09-09 17:00:00 | Raporteaza
Am citit de ieri articolul, ma gindeam sa spun atunci ca nu merita scris aici asa ceva. N-am zis nimic, dar m-as fi mirat sa nu vina vreun bou sau doi sa manince la rahat si sa dea lectii. Din pacate am avut dreptate.
2011-09-09 17:01:22 | Raporteaza
Mi se pare că foloseşti greşit cuvântul “fanatism”. Fanatic e cel care îl face pe alţii să sufere pentru ideile lui. Fanatic e cel care, în numele lui Allah, se aruncă în aer într-o piaţă publică. Fanatici erau cei care i-au convertit cu forţa pe amerindieni la catolicism. Nu cel care se lasă torturat pentru ceea ce crede.
Iar la faza cu “daca ai ceva de demonstrat scrie o carte, foloseste ratiunea si estetica pentru a convinge.” – eşti chiar amuzant. Bine că nu l-ai trimis pe Gafencu să facă un turneu de conferinţe şi workshopuri în marile capitale ale lumii. Eventual să scoată şi o serie de dvd-uri şi audio-book-uri.
2011-09-09 17:04:08 | Raporteaza
Lasa-l mai Nora, nu vezi ce timpenii scoate? Sau tu esti absolut imuna la rahat?
2011-09-09 17:07:52 | Raporteaza
A nu se confunda cultul mortii cu cultul mortilor.
Cultul mortii este o incercare de inducerea curajului unor luptatori prin crearea convingerii ca moartea este cel mai bun lucru care ti se poate intampla in timpul… vietii. Asta afacut parte din credinta dacilor, japonezilor kamikaze, a musulmanilor teroristi etc.
In felul acesta razboinicul se arunca in lupta fara sa mai aibe impresia ca ar pierde ceva, din contra.
Ti-am dat ex cu obrazul tocmai ca sa intelegi ca nu toti cei care se proclama ortodocsi chiar si sunt.
Despre canonizarea acestui tragic personaj, ce sa zic, eu cred ca e o noua incercare de confiscare a unei valori umane si de a o atarna in panoplie.
Pentru mine, prea putin conteaza ca acel om a fost ortodox sau ca maica Tereza a fost catolica. Ei au fost oameni intre oameni, adevarate repere morale.
2011-09-09 17:08:38 | Raporteaza
…inducere a…
Si, off topic,
hai sa incercam, noi toti, o chestie: Intr-o dezbatere sa incercam, cu totii sa ramanem in universul ideilor. Putem sa ne dam cu idei in cap, cat cuprinde, n-o sa ne doara, eventual mai si invatam cate ceva.
Cel care trece in registrul personal, parerea mea e ca da dovada de slabiciune si nici nu mai merita bagat in seama.
2011-09-09 17:15:24 | Raporteaza
Ăla nu e un cult al morţii. E o formă de îmbărbătare a luptătorilor. O încercare de diminuare a fricii de moarte, inerentă naturii umane, şi o diminuare a importanţei luptătorului pe ceastă lume, alta decât aceea de a sluji cauzei până la sacrificarea propriei vieţi.
Despre canonizare am aflat şi eu ca şi tine. Cum/când/dacă se va întâmpla, asta nu mai ştiu. Şi nici dacă e o încercare de confiscare. Cei care propun asta nu sunt instituţii. Deocamdată.
Pentru mine, prea putin conteaza ca acel om a fost ortodox sau ca maica Tereza a fost catolica. Ei au fost oameni intre oameni, adevarate repere morale. Aici, de acord cu tine şi mai putem da ceva exemple. Cuvântul moral e unul la care am ceva alergie, de când e hiperuzitat. Prefer repere umane. Însă, repet, cu totul de acord cu tine. Am înţeles ce-ai vrut să spui.
2011-09-09 17:16:46 | Raporteaza
@Nora: #42 Daca-mi permiti : iezuitii nu au fost fanatici ? Nu au tinut Europa in intuneric si ignoranta pentru sute de ani ? Si inca mai fac asta , cu toata influenta internetului ? Te-ai intrebat vre-odata cum ar fi evoluat Europa – nu mai zic de America – daca iezuitii nu ar fi existat , pur si simplu ? Ci doar o alta credinta , crestinismul , si atat ?
2011-09-09 17:18:18 | Raporteaza
Cât efort depuneţi pentru a-l convinge pe un puroi, în loc să-l băgaţi în pizda mă-sii!
2011-09-09 17:30:44 | Raporteaza
Gramofon: citeşte cu atenţie ce-am spus. Nu am dat eu însămi exemplul cu amerindienii? De ce îi aduci pe iezuiţi în discuţie ca şi cum ai susţine o noutate sau ai corecta prin ceva opinia mea?
Urmează să-mi dai exemplul Inchiziţiei, al nopţii Sfântului Bartolomeu etc etc. Am spus clar: fanatici sunt cei care aduc prejudicii altora motivând asta prin crezul lor. Oricarea ar fi acesta, oricare ar fi orientarea sau religia.
Şi, în general, mi se pare cam simplistă ideea că tot ce au făcut iezuiţii a fost rău. Tu zici că au ţinut Europa în ignoranţă. Ţi s-ar putea replica prin aceea că tot ei au fost cei care au deschis multe instituţii de învăţământ. Lucrurile sunt ceva mai nuanţate. Dar, pentru asta, trebuie să nu ai vederea bicoloră.
2011-09-09 17:35:11 | Raporteaza
@Nora: #42 In Europa au existat cel putin doua intreruperi majore ale cursului evolutiei umane , epidemiile de ciuma fiind – raportat la numarul populatiei – echivalente cu ceea ce ar insemna azi un razboi atomic . Sunt inregistrate istoric , prin lipsa documentelor si inregistrarilor . Au fost insa grupuri de initiati , detinatori – nu cunoscatori neaparat – ale unor informatii capitale in ce priveste fizica si chimia ,care s-au perpetuat de-a lungul timpului , pana azi ,sub tot felul de nume , sau loje , care au detinut informatii vechi si au supravietuit . Ca si marile familii ai caror descendenti detin si azi puteri financiare – si nu numai – uriase, care , din ignoranta sau nu, au folosit diverse artefacte care le-au permis sa supravietuiasca epidemiilor , de-a lungul timpului . Nu este locul aici , dar subiectul este vast , si argumentat stiintific perfect , fara eroare . Deci , care fanatici ?
2011-09-09 17:37:51 | Raporteaza
@Cosa Nostra: #48 da , dar exista riscul chiar sa ii placa acolo , si atunci , ce am facut ?
2011-09-09 17:38:57 | Raporteaza
Eh, poftim! Ce ziceam eu si ce reactie avem
! Bravo, Cosa, asta da, lupta de idei!
In alta ordine de idei, ce m-a intrigat pe mine de mult timp, de ce oare Biserica nu reactioneaza inainte de a se intampla martiriul, de ce nu a luat pozitie in 41 cand a fost condamnat acest copil, ortodox si roman pana in maduva oaselor?
E tardiv acum, sa-l santifice, zic eu.
Oare sa fie la mijloc o intelegere secreta intre stat si biserica de neamestec in treburile interne? Zic si eu…
2011-09-09 17:40:46 | Raporteaza
@Nora: #49 avand vederea multicolora , pot sa fiu proprietarul afirmatiilor mele , bazate – din pacate – doar pe date istorice inregistrate . ca si tine , de altfel . Insa , in cazul meu, exista niste dovezi palpabile , niste obiecte , de cult sau nu , preexistente sau , mai rau , coexistente cu crestinismul , in Europa . In Franta bretona , de exemplu, cultul femeii ( Venus au spus “invatatii”) , care era reprezentata printr-o statuie a unei femei cu bazinul exagerat de mare (?) si sexul proeminent si ostentativ, am putea spune azi …Iezuitii ? In comparatie cu ce au distrus , ce au facut bun este aproape insignifiant ..Bineinteles, este o parere personala, subiectiva . Daca poate fi subiectiva decizia extirparii sau nu a unei civilizatii . Satu inca si ma intreb unde sunt milioanele de tone de aur pe care Spania si Portugalia le-au jefuit din teritoriile ocupate ….Stiu , Anglia , Olanda etc …Dar Inchizitia nu a fost conceputa in Anglia sau Olanda ….
2011-09-09 17:48:17 | Raporteaza
@Gramofon cu Microfon: #50 “Sunt inregistrate istoric , prin lipsa documentelor si inregistrarilor . ” Suna idiot , dar am sa reformulez . Sper ca voi trece de “cerberi” si ca ideea a fost inteleasa , chiar daca formularea este jalnica …
2011-09-09 17:50:42 | Raporteaza
Gramofon: nu înţeleg sensul acestor detalii, acestor divagaţii. Ce vrei acum? Să faci un pomelnic al nenorocirilor de-a lungul mileniilor? Pur şi simplu, nu înţeleg ce vrei să demonstrezi.
2011-09-09 17:54:40 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: #52 pai si azi, Biserica nu reactioneaza la actiunile unui individ numit Becali Gigi , care – dupa cum se comporta – se pare ca-si bea cafeaua in fiecare dimineata cu Dumnezeu insusi. ce sa mai vorbim de pazirea moralittii, varful de lance al invatamintelor lui Iisus .Patriarhul insusi este un om de afaceri prosper declarat .Bussinesman , adica ….
2011-09-09 17:55:43 | Raporteaza
@Nora: Vreau sa spun ca vreau sa zic . Nu sunt divagatii , doar argumente ( brrr , mi-aduc aminte de cineva ) …dar , ai dreptate , ca de obicei : “Fanatic e cel care, în numele lui Allah, se aruncă în aer într-o piaţă publică. Fanatici erau cei care i-au convertit cu forţa pe amerindieni la catolicism. Nu cel care se lasă torturat pentru ceea ce crede.” Am vost victima superficialitatii , a cititului primelor randuri si a concluzionarii pripite . Iarta-ma , o sa fiu mai atent pe viitor . Dar ….
2011-09-09 18:01:10 | Raporteaza
Acum ies , rusinat , si ma duc sa fac ce stiu eu mai bine : sa pun niste linkuri cu muzica …
2011-09-09 18:04:43 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: SANTIFICAT = SANCTIFICAT ? Eu stiu ca varianta a-2-a e valabila ! Prima nu exista !Rog, Nora sa se pronunte ! Va multumesc !
2011-09-09 18:44:53 | Raporteaza
Sunt foarte obosit si nu pot interveni in discutii ! Maine voi interveni !
2011-09-09 18:46:03 | Raporteaza
@DANNY:
am gresit, fa-te ca n-ai vazut…
2011-09-09 19:13:40 | Raporteaza
sanct e varianta ruseasca , de la SanktPetersburg, eu am folosit varianta americaneasca de la San Francisco, stii tu…
2011-09-09 19:15:51 | Raporteaza
@Laura Laurențiu….mă întreb
după cele spuse de tine „…penitenciarul din Târgu Ocna….sunt sute de morți îngropați acolo…54 dintre ei au murit între 52*54 și,fiind deținuți politici,au fost îngropați fără sicriu”
Întrebare(de dragul dreptății în istorie)de ce Marius Oprea,Horațiu Groza,Paul Scrobotă…împreună dezgroapă…„Sfântul pe care nu vom înceta să-l căutăm” fără să-i menționeze și pe ceilalți…
Nu or fi fost toți„sfinți” dar măcar Mucenici ori Cuvioși au fost cumva…nu meritau și ei să fie puși pe o listă comună(măcar)…de ce numai„Sfăntul Gafencu”
2011-09-09 19:20:06 | Raporteaza
@Cosa Nostra:
E, asa da! Vezi ce-nseamna sa dezbati o idee pe toate fetele?
2011-09-09 19:20:52 | Raporteaza
N-au loc toti, la panoul de onoare, Sevo! S-ar crea inflatie de sfinti!
2011-09-09 19:24:20 | Raporteaza
@Till…ai și tu dreptatea ta…cu inflația de sfinți… uite săracul Ștefan cel Mare a așteptat chiar secole ptr.a fi pus/ridicat la rangul de sfânt, în calendarul ortodox
2011-09-09 19:36:39 | Raporteaza
Sevă, tot proastă ai rămas!
2011-09-09 19:36:57 | Raporteaza
Hello, frate-miule…ori am vrut să spun „cosa-mule” ești prea coco-cocoficos ptr. mine…
2011-09-09 19:50:28 | Raporteaza
Tâmpito, nici să-ţi explic n-are rost. Eşti prea bătută-n cap ca să-nţelegi.
2011-09-09 20:01:35 | Raporteaza
@cosa…trage pe dreapta
și du-te-n boscheți…
2011-09-09 20:14:43 | Raporteaza
@Cosa Nostra#60 :” Ei! cum le spui dumneata, să tot stai s-asculți; ca dumneata, bobocule, mai rar cineva.”
2011-09-09 22:02:49 | Raporteaza
FELICITARI SI JOS PALARIA PENTRU ECHIPA DE OAMENI CARE FACE ASTFEL DE LUCRURI. TOT RESPECTUL IN SPECIAL PENTRU DOMNUL PETROV DE LA CLUJ, CARE ESTE PRACTIC CREIERUL SI MASINARIA UNOR ASTFEL DE REALIZARI.
2011-09-12 08:46:36 | Raporteaza
Minunat articol. Te rog, sterge comentariul ordinar semnat ”greenfcknbin”
2012-01-10 04:56:09 | Raporteaza
P.S. Și comentariul idiotului de la #63
2012-01-10 05:00:00 | Raporteaza