![]() | Generaţia necitităvezi toate articolele de Laura Laurentiu28 aug 2011 la 16:11 61 comentarii 1935 vizualizari. |
Găsisem azi-dimineaţă pe gandul.info un articol despre un studiu făcut în Marea Britanie de National Literacy Trust (NLT), care a dus la concluzia că copiii şi adolescenţii citesc din ce în ce mai puţin şi că mulţi dintre ei consideră drept “lecturi” sms-ul, e-mailurile, statusurile de la Facebook şi Twitter. Fuseseră chestionaţi vreo 18.000 de tineri, cu vârste până în 17 ani. Directorul NLT era de părere că unul din şase reprezentanţi ai noii generaţii vor ajunge să citească şi să scrie la nivelul unui copil de 11 ani.
Articolul mi-a adus aminte de discuţia pe care am avut-o ieri cu un prieten, care îmi povestea că orice şi oricum ar încerca, nu reuşeşte să-l facă pe băiatul lui de 13 ani să citească. A încercat cu cărţi poliţiste, de aventuri, cu vampiri şi câte şi mai câte, dar degeaba. Copilul e isteţ, bine crescut şi cuminte, nu se sfieşte să spele vase în restaurantul familiei când vede că oamenii de la bucătărie sunt copleşiţi de treabă, dar nu are răbdare să citească o carte.
Aceeaşi problemă o are şi prietena de-a mea din Bucureşti, al cărei băiat de 11 ani nu se dezlipeşte din faţa calculatorului. Este înnebunit după jocuri şi filme, dar cărţile nu-l atrag câtuşi de puţin. Ceva mai norocoasă este însă o altă prietena mea din Bratislava, care a reuşit să-i deschidă băiatului ei pofta de lectură dându-i cărţi cu vampiri. Puştiul de 10 ani le citeşte în engleză, pentru că deşi este convins că, citez, “românii sunt cel mai cool popor din lume”, cititul în limba română i se pare greoi.
Toţi prietenii ăştia ai mei au crescut asemeni mie, cu “cărţi la pachet” în care, alături de un roman bun primeai şi Raportul la al XI-lea Congres al PCR sau Cuvântările tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Aşa se realiza planul de vânzări al economiei centralizate. Cum, pe vremea aia, nu aveai ce face altceva decât să citeşti, ajungeai să stai ore în şir la coadă pentru o carte bună. Erai cineva dacă aveai pile la librărie, pentru că atunci vânzătoarea îţi ţinea pachetul cu pricina sub tejghea şi scuteai nişte ore.
Ţin minte că atunci când “s-a băgat” Shogun la Librăria Universităţii, am aşteptat-o pe maică-mea acasă ca pe Dumnezeu din cer. Ştiam că va face pe dracu-n patru’ să vină cu cele două volume de la Editura Univers, chit că după aia mă va certa că stau să citesc până noaptea târziu, cu lanterna sub plapumă. Evident că mi-a adus cărţile cu pricina, aşa cum mi-a adus zeci de alte cărţi.
Pe atunci, când spuneai despre un copil că nu citeşte, auzeai instantaneu replica: “Vaaaai, ce ruşine!”. Era de-a dreptul ruşinos să nu ai cel puţin lecturile de bază în spate, darămite altele. Astăzi nu cred că se mai jenează vreun copil că nu a citit Jules Verne sau Ioan Dan. Se simte prost mai degrabă dacă nu are iPhone sau iPad, dar nu de faptul că habar nu are cine e Robinson Crusoe. Oricum, dacă e să ne luăm după Daniel Pennac, e chiar politically incorrect să-i acuzi pe unii că nu citesc, aşa că de ce să se jeneze?
Nu ştiu cum ar putea fi determinat un adolescent de 14 ani în ziua de azi să pună mâna pe o carte şi să descopere plăcerea lecturii. Şi nici nu ştiu, de fapt, dacă cititul e secretul succesului în viaţă. Probabil că nu. Eu vreau însă să cred că, la un moment dat, cititul va deveni din nou o modă. Chiar şi numai din simplu motiv că va fi cool să ai în geantă un kindle.
Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe TwitterEtichete: adolescenti, carti, citit


Very Happy 21 mai la 21:29 |
Dacă tot vine vara şi nimeni n-are chef de lecţii şi prelegeri, zic să facem o pauză de [ citeste mai departe ]
Cristina Corpaci 20 mai la 22:34 |
O pereche de mănuşi de box, vă rog! Vai ce mi-a plăcut scena când Elena Udrea a luat lecţii de [ citeste mai departe ]
Maria Onea Vesta 18 mai la 18:53 |
Hai să vă pun o întrebare sau două: ce au în comun englezii şi estonienii? Dar românii şi [ citeste mai departe ]
Ana Barton 18 mai la 12:12 |
În ziua de azi, când spui relaţie, imediat te gândeşti la una amoroasă. Pe mine nu [ citeste mai departe ]
Very Happy 17 mai la 18:25 |
După cum am promis, voi încerca să vă iniţiez în domeniul tipograficii lansând o [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 17 mai la 10:00 |
Nu știu cât e de normal sau șocant pentru o mamă să vadă imaginea de pe coperta revistei Time [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 16 mai la 10:09 |
În ultimii ani am asistat la o invazie de firme și produse românești care au nume străin. [ citeste mai departe ]
Pandora 15 mai la 19:41 |
Peste 1500 de oameni din 8 țări vor participa la RoNewMedia, cel mai mare festival regional al [ citeste mai departe ]
Very Happy 15 mai la 14:08 |
După ce am văzut atâtea materiale poligrafice şi promoţionale cu mari erori de tipografică am [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 15 mai la 05:07 |
În urmă cu 42 de ani, trupa The Beatles lansa albumul și filmul - [ citeste mai departe ]
Iulia Nicolaie 14 mai la 00:45 |
Cunosc două femei de aceeaşi vârstă. Una dintre ele a ales calea creditelor, a construcţiei [ citeste mai departe ]
Very Happy 13 mai la 21:18 |
Voi continua seria de articole despre perioada anilor ’80-’90 întitulate [ citeste mai departe ]
| | Ada Cocos 11 mai la 15:40 |
Cazul nr. 1
Sunt oameni care îţi proiectează inima în gât atunci când îi întâlneşti şi [ citeste mai departe ]
Ana Barton 11 mai la 15:30 |
Lunea nu e cea mai bună zi pentru revelaţii. Dar nu alegi tu, aşa că n-ai decât să te supui [ citeste mai departe ]
Pandora 11 mai la 15:04 |
Pentru cei pasionați de lectură și cărți - chestiile alea clasice fără butoane sau în [ citeste mai departe ]
Very Happy 10 mai la 11:48 |
Încă un hint, încă o plagiere şi iarăşi în Chişinău!
Ştiţi spotul ăla [ citeste mai departe ]
Very Happy 09 mai la 11:38 |
Când constaţi că articolele pe care le scrii sunt citite şi recomandate - e bine. Când [ citeste mai departe ]
Maria Onea Vesta 07 mai la 18:38 |
Am avut dintotdeauna, de când am reuşit să ajung în podul bunicilor şi am descoperit cărţi [ citeste mai departe ]
Ana Barton 07 mai la 13:01 |
Am şi eu, ca toată lumea, preferinţele mele în materie de imposibilităţi. Mi se întâmplă [ citeste mai departe ]
Jacqueline 06 mai la 21:49 |
"Intrebare: daca Hillary Clinton ar deveni vreodata presedinta Americii, ce ar fi Bill [ citeste mai departe ]
Diana Petrut 05 mai la 12:11 |
Bunătatea, acea decolorare a fiinţei. Da, aşa este percepută uneori o asemenea stare. [ citeste mai departe ]
Cristina Corpaci 04 mai la 23:47 |
Cândva românii au făcut donaţii pentru biserici din Israel. Astăzi, plătim ca şi turişti [ citeste mai departe ]
Very Happy 04 mai la 11:35 |
Luna mai, din considerente dubioase, întotdeauna mi s-a asociat cu comuniştii, cu anii '80-'90 şi [ citeste mai departe ]
Pandora 03 mai la 13:43 |
Începe de azi și promovează filmele de foarte scurt metraj realizate fie de profesioniști [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 01 mai la 13:34 |
Sigur, România este o țară frumoasă. Sigur, ne dăm ochii peste cap neîncrezători atunci când [ citeste mai departe ]
Maria Onea Vesta 01 mai la 11:49 |
Am facut o retrospectivă, cu mintea şi cu sufletul, a sărbătorilor de 1 mai, din viaţa mea şi [ citeste mai departe ]
Very Happy 30 apr la 23:43 |
Într-un articol anterior spuneam ca "(...) pe noi (muritorii de rând) nu ne-a dus mintea şi [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 28 apr la 09:26 |
„Termenul corectitudine politică m-a îngrozit mereu, mi-a amintit de poliţia gândirii a lui [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 27 apr la 22:46 |
În politică astăzi ești, mâine nu ești. E ca atunci când astăzi un fotbalist are o [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 27 apr la 08:08 |
Zi mare pentru toți politicienii azi, 27 aprilie. Se votează moțiunea de cenzură. Nu se știe [ citeste mai departe ]
| 1@Cosa Nostra, ce nu fac eu pentru tine ;)... | ||
| 2@limbricul rozaliu, ţi se pare... :)... | ||
| 3Mi se pare mie sau “noapte întselată” e mai voporoasă și un pic crăcănată?! :mrgreen:... | ||
| 4@Cosa Nostra, dacă aş face totul perfect, n-ai mai avea niciun interes să-mi citeşti articolele. Dar aşa, ştiu că întotdeauna vei avea ceva de comentat :) Merci!... | ||
| 5Dintre aceste „frumuseți” mie îmi plac doar cele înspirate după tablourile de Van Gogh. :shock:... | ||
| 6Tot eu!Uite, aş vrea să comentez nişte poze. Cum facem, cum le deosebim?! Poza 33 de pe rândul 21, sau cum?! Nu te-ai gândit că la un astfel de articol s-ar putea să se discute pe poze, caz în care... | ||
| Dora Constantinovici 1724 citiri |
| Ana Barton 1483 citiri |
| Very Happy 870 citiri |
| Doria Niculescu 846 citiri |
| Cristina Corpaci 491 citiri |
| Iulia Nicolaie 439 citiri |
| Maria Onea Vesta 428 citiri |
| Ruxandra Predescu 275 citiri |
| Laura Laurentiu 243 citiri |
| Anca Maco 210 citiri |
| Dora Constantinovici 3 postari |
| Very Happy 3 postari |
| Pandora o postare |
| Ana Barton o postare |
| Maria Onea Vesta o postare |
| Cristina Corpaci o postare |
| Dora Constantinovici 7169 citiri |
| Ana Barton 6097 citiri |
| Very Happy 4179 citiri |
| Cristina Corpaci 3722 citiri |
| Doria Niculescu 3379 citiri |
| Maria Onea Vesta 2277 citiri |
| Maria Moiş 1768 citiri |
| Florentina Mușat 1493 citiri |
| Diana Petrut 1058 citiri |
| Ruxandra Predescu 1023 citiri |
| Very Happy 11 postari |
| Dora Constantinovici 7 postari |
| Maria Onea Vesta 4 postari |
| Ana Barton 4 postari |
| Pandora 3 postari |
| Cristina Corpaci 2 postari |
| Florentina Mușat o postare |
| Maria Moiş o postare |
| Diana Petrut o postare |
| Jacqueline o postare |
© 2010 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
Dar de generaţia perfid-ită, ai auzit?!
2011-08-28 17:22:37 | Raporteaza
oooof, Laura, nu ştiu de ce e aşa…
uite, fix în momentul ăsta, băiatul meu citeşte “Stăpînul inelelor” şi aia mica “Habarnam”.
dar asta pentru că ţin eu calculatorul ocupat.
şi ştii cum am făcut? le-am citit eu pînă am răguşit, am rîs cu ei de m-am tăvălit pe jos în anumite momente şi am avut grijă să mă vadă citind tot timpul. chiar dacă le răspundeam “îhî” atunci cînd mă întrebau dacă pot să taie perdeaua de la cada de baie, în fîşii.
dar, recunosc, e greu să lupţi cu minunăţiile de jocuri şi relaţii virtuale.
2011-08-28 17:27:05 | Raporteaza
Nu stiu, eu nu dau nici o importanta afirmatiilor de genul “tinerii de azi asa si pe dincolo”. Tinerii de azi sint la fel ca si tinerii de ieri, unii mai destepti, altii mai boi, unii citesc, altii se joaca pe calculator. Mai conteaza si parintii aici: normal ca, daca ei stau toata ziua la telenovele, nici copiii lor n-o sa puna mina pe vreo carte.
2011-08-28 17:51:08 | Raporteaza
Laura, eşti tu rea. Cu tot cu domnii ăia britanici. Păi, voi n-aţi auzit că într-un top al celor mai furate cărţi din librăriile Diverta conduceau detaşat cărţile Twilight? Cine le-o fura pe alea dacă nu tinerii? Adică, aşa sper. Că doar nu dau iama în ele pensionarele respectabile sau astea ca noi.
Ce-ţi poţi dori mai mult ca autor? Este semnul de apreciere supremă.
2011-08-28 18:07:31 | Raporteaza
Eu am crescut intr-o familie in care tatal meu citea foarte mult. Cand nu aveam inca 6 ani m-a invatat sa citesc si mi; -a pus in brate cartile cu basme , cand am m-ai crescust am citit aventura, dupa dragoste si asa citesc de o viata tot ce imi cade in mana istorie, beletristica etc. Sotul meu este devorator de carti. Noi suntem pensionari si de multe ori renuntam la alte lucruri pentru carti. Pe pe copii doar cand au fost mici am reusit sa-i facem sa citeasca. Ma uit cu tristete la toate cartile pe care le-am adunat de o viata ( si cu statul la cozii, dat suprapret s.a.) si ma intreb unde vor ajunge? Catrina
2011-08-28 18:15:15 | Raporteaza
Ah, şi mai citisem acum ceva timp (parcă în The Guardian) un articol despre industria pirateriei de carte din ţările Americii Latine. Era uimitor! Cum sunt ăia la noi, la Obor, cu ţigări de contrabandă, aşa umblau peruanii prin oraş cu nişte chestii pe care le prindeau de gât şi de care atârnau cărţi piratate. Aveau de toate, şi Dan Brown-uri, dar şi Llosa sau Marquez. Când venea poliţia, o tuleau la fel ca negrii care vând genţi Dolce&Joiana
pe trotuare, prin Italia.
Mie mi-a plăcut.
2011-08-28 18:21:39 | Raporteaza
nu, Nora, cărţile alea nu-s citite de tineri!
snobii şi snobiţele consumă aşa ceva. puah!
2011-08-28 18:32:35 | Raporteaza
Andreea: snobi, nesnobi, le plac suficient de mult încât să le fure! Tu ai face un aşa sacrificiu pentru o carte?
Că uite, eu, în clasa a patra, am uitat să înapoiez un exemplar din “Legende istorice” la biblioteca şcolii. Mi-am adus aminte după vacanţa de vară. Şi nici n-a fost chip să mai dau de ea prin casă. Toată clasa a cincea mi-am imaginat cum voi fi arestată şi cum voi face închisoare. Şi nici măcar nu-mi plăcuse cartea. În cele din urmă, zguduită de suspine, i-am mărturisit fapta tatălui meu.
2011-08-28 18:58:34 | Raporteaza
Nu, Nora, aşa cum am mai mărturisit eu odată pe aici: nu fur decît plăcinte!
2011-08-28 19:04:17 | Raporteaza
@Laura…înainte de a te duce la un„Job Fair” generația asta necitită garantez că se descurcă(scoți rezumat pe wiki…
Job: Executive chef(Athene Palace By Hilton București) …care a fost ultima carte citită ? Răspuns:„Cristmas Stories” de Charles Dickens…știi,decorațiuni,pom de iarnă,colinde,dulciuri
2011-08-28 19:38:43 | Raporteaza
Sunt pensionara,fosta profesoara.Evident,scoala am facut-o in anii comunismului,dar am avut carti in casa si un model in tatal meu. Tata a adus de pe front,ca ,,prada de razboi”,o valiza cu carti.De la C.A.P.,la sfarsitul anului,se luau si carti.Tata era la concurenta,in ce priveste cititul,cu intelectualii satului. Pasiunea cititului am preluat-o si eu de la tata iar profesorul de lb.romana din liceu a avut si el o contributie importanta. In vacantele din timpul facultatii trebuia sa-l las pe tata sa citeasca ce aduceam acasa si apoi veneam si eu la rand. Ca profesoara,mai ales in ultimii ani,m-am lovit de inapetenta pentru lectura a elevilor,desi cautam sa-i stimulez pe cei care citeau. Eu nu sunt optimista in legatura cu faptul ca generatiile viitoare se vor intoarce la carti.Au prea multe tentatii in jur iar scara valorilor s-a rasturnat.
2011-08-28 21:54:13 | Raporteaza
@andreea: nu îmi închipuiam eu că toţi sunt la fel, dar deocamdată m-am lovit de mai mulţi care nu citesc.
@costelus: păi, tocmai, că părinţii ăştia nu stau deloc la telenovele. altfel nu şi-ar bate capul să-i facă pe copii să citească.
@Nora: sunt rea claaaar
@catrina: o să vedeţi că o să aveţi avea noroc cu nepoţii. o să citească ei toate cărţile adunate de dvs.
@Seva Tudose: eu sunt convinsă că se descurcă mult mai bine decât noi. da’ nu ştiu încă dacă asta e de bine sau de rău
2011-08-28 21:59:46 | Raporteaza
Ai al meu copil are tot 13 ani, dar, din fericire, citeste. Cu multă plăcere chiar. Îi plac si lui jocurile pe computer si stă la povesti cu colegii pe YM, dar totusi activitatea lui favorită e cititul. chestia asta mă face fericită, pentru că noi suntem fooarte departe de a fi părinții ideali, perfecți sau măcar buni, dar ne consolăm cu ideea că ceva tot am făcut cum trebuie, dacă copilul nostru la 13 ani citeste chestii relativ sofisticate si ascultă jazz (favoritul lui e Ian Garbarek yeee
Cred că secretul e să le trezesti gustul pentru citit devreme, la 2-3 ani ar trebui deja să aibă o mică bibliotecă a lui din care să-i citească, evident, părinții. În schimb, am rămas perplexă în urma unor conversații cu alți părinți, colegi de clasă cu fiu-meu, care erau indingnați că profesoara de română i-a pus să citească La Medeleni si Ciresari. Nu mi-a venit să cred că părinții erau efectiv revoltați si indignați pentru faptul că pruncii lor bieții de ei au de citit atâtea volume. Si discutau despre ce volume cu rezumate să le cumpere, care ar fi mai bune!!! Mă uitam ca tâmpita la ei si nu-mi venea să cred ce aud. Nici n-am zis nimic, pur si simplu am rămas speechless la momentul respectiv. Si copilul meu merge la o scoală destul de bună, care a avut rezultate chiar frumoase si la testele naționale, si la BAC. Nici nu pot să-mi imaginez cum e la scolile mai slabe, dacă părinții de la scoala asta sunt de părere că elevii au prea mult de citit.
2011-08-29 08:33:45 | Raporteaza
si încă ceva – chestie amuzantă. Am dat click pe titlul articolului crezând că e ceva despre scriitorii contemporani, pe care nu-i citeste nimeni, de acolo Generația necitită
Dar de fapt articolul e despre o realitate chiar mai tristă.
2011-08-29 08:39:30 | Raporteaza
Nu mai faceti atata caz cu cititul ca nu e chiar asa grav cum vreti sa creati impresia.
Cititul este doar o modalitate de a ajunge la niste mesaje. Nu te nasti cu aceasta calitate de cititor ci o deprinzi. Nu e vina copiilor ca tehnologia a avansat si ei ajung pe scurtaturi la acele mesaje.
E poate,doar o forma de dislexie, care nu afecteaza nici pe departe inteligenta tinerilor. Nu e asa cum perora Nora mai deunazi pe-aici ca persoanele cele mai inteligente sunt si cele care tind la perfectiunea exprimarii. Sunt cazuri celebre de dislexici ca Albert Einstein, Thomas Edison, Alexander Graham Bell, Leonardo da Vinci, Auguste Rodin, Erin Brokovich, Walt Disney, Winston Churchill etc. care nu prea dadeau doi bani pe forma exprimarii.
Ca sa nu mai vorbim de cata literatura mediocra am fost nevoiti sa citim in scoala, asta apropos de Ciresarii si La Medeleni…
Iar despre cei care fura carti… ce sa zic, cred ca nu o fac din pasiune pentru citit, io zic ca sunt doar doua posibiltati, ori cleptomani, ori n-au ce manca, le fura si apoi le vand fara sa citeasca vreun rand din ele.
2011-08-29 09:49:07 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: Totusi, nu ai cum să înveți ceva fără să citesti, indiferent cât va evolua tehnologia. Copiii ăstia care citesc SMS-uri vor ajunge la liceu si la facultate, vor avea de citit cantități uriase de informație, cum o vor face dacă nu au exercițiul lecturii? Să-ți dau un exemplu: ajunge un tânăr la Facultatea de Medicină, unde are de citit 10 tomuri de câte 500 de pagini pe semestru. Cum va reusi să le citească (si să rețină informația) dacă el nu a prea citit mare lucru până atunci si îi ia 30 de minute să parcurgă o pagină? Până nu se inventează tehnologia care îți implantează informația pe care o doresti direct în creier, cititul rămâne singura modalitate de a învăța. Să nu-mi spui că nu avem nevoie să reținem informații, că le putem găsi online, că nu cred că tu ai vrea să mergi la doctor si ăla să se apuce să scrie simptomele bolii pe Google ca să afle ce ai. Citind literatură, copiii îsi îmbogățesc vocabularul si cunostințele generale, îsi dezvoltă imaginația si, cum spuneam, foarte important, se obisnuiesc să citească REPEDE, chestie de care vor avea mare nevoie în liceu, în facultate si mai târziu la job. Astea sunt doar avantajele, să le ic asa, imediate, ca să nu mai zic de fatul că vor deveni sensibili, sofisticați, interesanți, persoane cu care îți face plăcere să petreci timpul. Citind literatură proastă sau mediocră, învață să facă diferența si să o aprecieze pe aia bună. Li se dezvoltă simțul critic. Asa că, indferent cât a evoluat tehnologia, faptul că tinerii citesc doar mesajele de pe Facebook mi se pare grav. E ca si cum noi, în copilărie si adolescență, n-am fi citit altceva decât caietele alea cu întrebări tâmpite (floarea preferată sau culoarea preferată si mai stiu eu ce) pe care le completa toată lumea (stii tu, precursorul Facebookului). Citit nu înseamnă doar literatură. Citit înseamnă si o carte despre stiință, sau una despre univers, sau una de numismatică sau despre geologie. Faptul că majoritatea tinerilor au drept unică si mare pasiune rețelele de socializare si poze tâmpite pe care le afisează pe conturi este nu grav, ci tragic. Tehnologia nu te scuteste de nevoia de a învăța lucruri.
2011-08-29 10:25:42 | Raporteaza
Till: iar spui tâmpenii şi speri că, dacă le spui categoric, nu va remarca nimeni?
Musiu, Churchill ăla a luat Nobel pentru literatură. Ştiu, e o aberaţie, dar arată că omul era cât se poate de pasionat de exprimare. Că altfel nu mai scria cărţoaiele alea. Şi nu le-a scris tocmai cu picioarele, cum vrei tu să laşi impresia.
Şi, dacă tot mă citezi, măcar fă-o exact. Nu mai pune de la tine. N-am spus ce zici tu acolo. Am spus că, nu ştiu cum se face, dar agramaţii în general sunt şi proşti. Agramaţii, musiu! Nici pomeneală de “perfecţiunea exprimării”. Să scrii corect e la îndemâna oricui. Să scrii perfect – orice ar însemna asta, e o aberaţie în sine – e accesibil unui număr mic, mic, infim şi ar fi culmea să avem pretenţia asta de la toţi.
Dislexia e una, să nu faci acordul subiect-predicat e alta. Eu n-am auzit încă de boala asta.
2011-08-29 11:10:11 | Raporteaza
Cunosc o multime de cretini care citesc/au citit mult si degeaba. 1. Marin Sorescu 2. Mihail Galatanu 3. Dan C Mihailescu 4. Ioan T Morar 5. Gotiu plus o multime de “poeti” promovati in Romania Literara sau alte reviste. Universitari! care – toata ziua citesc – scriu corect – dar is prosti k pwla. FORME FARA FOND. O iubesc pe Nora!
2011-08-29 11:53:44 | Raporteaza
@Nora:
In incrancenarea ta, ca de obicei, iei informatia de wikipedia si o trantesti aici pe post de argument fara sa o analizezi deloc. Basca modul grobian in care-o faci.
Churchill a primit premiul acela pe criterii politice pentru ca a scris o carte despre al doilea razboi mondial si a fost considerat cea mai autorizata voce in domeniu. A fost daca vrei, o forma de legalizare a unei versiuni despre razboi, de catre Fundatia Alfred Nobel. Nu e nici un merit literar aici. Omul a fost dislexic. Punct. Ca sa nu mai spun ca toate manuscrisele treceau prin mana a nu-stiu-cate secretare care le aranjau pe ici pe colo. N-a avut nevoie de picioare, mai ales ca el cam dicta…
Cat despre agramati, astia or fi poate in mintea ta, eu n-am vazut de-astia, pe-aici.
E drept ca mai gresim, dar de aici si pana la a-i categorisi ca agramati e cale lunga, pe care numai o minte pripita o poate parcurge cu viteza luminii.
2011-08-29 11:54:16 | Raporteaza
Till: ia mai citeşte tu o dată. M-ai văzut ridicând în slăvi meritele lui Churchill-scriitorul? N-am spus eu singură că e o aberaţie?
Eu ce să-ţi fac acum dacă Wikipedia e mai tare decât tine?
Tu chiar crezi că trebuia să deschid wikipedia ca să aflu că Churchill a luat Nobel? Tu chiar nu suporţi gândul că unii ştiu lucruri care ţie-ţi scapă şi îi suspectezi mereu de “documentări” wikipedice. Nu te îneci niciodată cu propriul venin?
Tot din cultura mea de internet, iată şi definiţia dislexiei: Tulburare nervoasă, constând în dificultatea de a citi și a înțelege ceea ce se citește.
Musiu, n-are legătură cu gramatica. Poţi să fii dislexic şi să dudui de gramatică.
Iarăşi, ai probleme cu înţelesul unor texte simple. Culmea, ai mai şi citit ceva literatură! Iată că nu e de ajuns.
2011-08-29 12:02:33 | Raporteaza
numai o minte pripita o poate parcurge cu viteza luminii Asta îmi scăpase şi uitasem să râd cum se cuvine
. O fi mintea mea pripită, dar a ta e şchioapă rău, se împiedică sărmana la fiecare pas şi de-aia are mereu bărbia julită şi spinarea cocoşată.
2011-08-29 12:10:55 | Raporteaza
ce jalnica esti, folosesti a doua definitie doar ca sa-ti satisfaci orgoliul incomensurabil
Tulburare la citit manifestată prin modificarea cuvintelor, prin greșeli de lectură etc. – Din fr. dyslexie.
Sursa: DEX ‘98 | Adăugată de LauraGellner | Greșeală de tipar | Permalink
Si nu esti spirituala deloc, esti doar grobiana, cum am spus. Si rasul ala al tau e doar un ranjet nervos.
Nu-i sta deloc bine unei domnisoare.
2011-08-29 12:17:50 | Raporteaza
Ioan Dan, Laura?!
Eşti al doilea om care ştie de Ioan Dan. Al doilea pe care-l întâlnesc eu, evident.
2011-08-29 12:21:53 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: Nu are nicio importanță de ce a luat Churchill premiul Nobel sau cine e dislexic si cine nu. Ce argument e ăla – nu contează dacă tinerii nu citesc, doar sunt dislexici pe lumea asta care au dus-o bine! E ca si cum eu as spune – Ce contează că plouă astăzi, bine că ieri a fost marți! Cam asta e legătura logică între tinerii care nu citesc si dislexici celebri.
2011-08-29 12:23:53 | Raporteaza
Till: ete, fâs! Hi, hi, hi, hi! (cred că aşa râd “domnişoarele”).

Pe tine definiţiile te ajută să-ţi hrăneşti orgoliul? Hm, cam famelic orgoliul tău, se mulţumeşte cu orice oscior.
Musiu, vezi că definiţiile alea spun cam acelaşi lucru. Tot nu se pomeneşti niciunde de ignoranţa în materie de ortografie. Vrei să facem nişte exerciţii de “reading and comprehension”? Gratis, desigur.
2011-08-29 12:41:43 | Raporteaza
Erata: nu se pomeneşte.
2011-08-29 12:43:20 | Raporteaza
Tulburarea este reversibila, adica apare si la scris.
Lectiile sunt oricand binevenite daca sunt bine intentionate. Daca nu , raman in registrul jignirilor, “mademoazelo” !
2011-08-29 13:26:12 | Raporteaza
Tulburarea este reversibilă, adică apare şi la scris.

Uite, iar mă faci să apelez la cultura de internet. Ce să fac dacă nu-mi soliciţi arme mai serioase.
REVERSÍBIL, -Ă, reversibili, -e, adj. 1. Care poate reveni, care poate fi adus sau întors înapoi. ♦ (Jur.; despre bunuri) Care urmează să revină, în anumite cazuri, în posesia fostului proprietar. ♦ (Despre rente, pensii) Care, la moartea titularului, trece asupra altei persoane (îndreptățite). 2. (Fiz.; despre unele transformări) Care se poate produce atât într-un sens, cât și în sens invers, fenomenul trecând succesiv prin aceleași stări, pentru a se întoarce la starea inițială. ♦ (Chim.; despre reacții) În care corpurile ce iau naștere din combinarea unor substanțe pot să se recombine, pentru a forma din nou o anumită cantitate din substanțele inițiale. 3. (Mec.) Care poate acționa, care se poate mișca în două sensuri opuse. ◊ Plug reversibil = plug alcătuit din două trupițe simetrice, care poate răsturna brazda, la dus și la întors, în aceeași parte și care servește, în special, la arături pe coaste, pe deal. – Din fr. réversible. Sursa: DEX ‘98 | Adăugată de LauraGellner | Greșeală de tipar | Permalink
Am avut grijă să selectez prima definiţie.
Umblă şi tu mai uşor, mai în vârful picioarelor că uite cum dai dintr-o strachină în alta. Musiu!
2011-08-29 13:31:22 | Raporteaza
Citez din ce-ai pus tu acolo:
Care se poate produce atât într-un sens, cât și în sens invers, fenomenul trecând succesiv prin aceleași stări, pentru a se întoarce la starea inițială
Si gata, ma plictisesti! Nici cand ti se da mura-n gura nu stii sa interpretezi.
2011-08-29 13:39:54 | Raporteaza
Till: pe bune, opreşte-te înainte de a te face şi mai rău de râs. Dacă nu eşti capabil să pricepi nici măcar o definiţie de dicţionar şi să-ţi dai seama că ai folosit greşit un cuvânt…
Ieşi discret din scenă. Nu mai face tămbălău.
2011-08-29 13:47:19 | Raporteaza
Tambalaul il faci tu cu discutiile off topic si cu jignirile care, se vede treaba, ti-au intrat in obisnuinta.
Nu-i important cum am folosit eu cuvantul ci ideea. Daca vrei sa discuti la modul serios, fa-o, daca nu invartat-te dupa forme si ramai la acel nivel. Adica o Forma fara nici un continut.
2011-08-29 13:57:03 | Raporteaza
Măcar eu am formă. Tu n-ai nici, nici.
Lasă morala asta de pension. Fă-o acolo unde vezi că prinde. Pe mine doar mă plictiseşti. Mai ales când văd că-ţi stă prost, mai larg într-o parte, inacceptabil de strâmt în alta. Da, da, tot formă e şi aia. Formă proastă pe un conţinut lipsă. Aşa, cam ca un cearşaf de fantomă din desene animate.
Şi ştiu, ştiu. Putem spune şi că zarzavaturile din piaţă sunt ireversibile şi să dorim, de fapt, să spunem că sunt perisabile. Ei, o confuzie, acolo, ce mai contează! Să trăiască măreţul conţinut, să moară forma! Numai că interlocutorul nu e obligat să ştie că, în scăfârlia ta, roz înseamnă, de fapt, gri cu picăţele galbene! Interlocutorul – un bou conformist şi lipsit de “profunzimi”, desigur – are alte repere. Dicţionare, manuale, îndreptare – chestii din astea, total depaşite, anacronice.
Musiu, limba e creaţia unei comunităţi, existând consens, măcar în linii mari, asupra relaţiei semnificat-semnificant. Că ţie nu-ţi place convenţia asta, ce să zic, eşti un spirit revoluţionar!
Dar dă-mi voie să nu dau doi bani pe “inovaţiile” tale. Dacă stau să mă gândesc bine, şi Vanghelie se poate pretinde un inovator.
Îţi repet: nu mă mai pomeni şi poţi zburda în voie. Tu mă provoci şi tot tu plângi după aia în pumni. Ce să-ţi fac?
2011-08-29 14:12:18 | Raporteaza
O iubesc pe Nora.
2011-08-29 14:15:37 | Raporteaza
Cat de jos poti sa cobori? Hai, ca sunt curios!
2011-08-29 14:19:10 | Raporteaza
Imprima-ti pe un tricou chestia asta, adrian.
2011-08-29 14:23:03 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel: Vezi, Till, ăsta e unul dintre riscurile lipsei de lectură: stii unele cuvinte, nu le cunosti exact sensul, le folosesti aiurea si te faci de râs.
2011-08-29 14:24:20 | Raporteaza
nu mai suport
2011-08-29 14:24:45 | Raporteaza
@Till Eulenspiegel:
tare!
2011-08-29 14:26:14 | Raporteaza
Till: iarăşi, fâs! Ceva la obiect? Eu zic să nu mai scrii nimic în câmpul rezervat comentariului. Îl trimiţi gol. E totuna şi e mai bine şi pentru tine.
Andreea: da, nu putem avea mereu pace pe pământ. Mi-e greu şi mie, ce să fac.
2011-08-29 14:40:34 | Raporteaza
@andreea:
nu mai pune si tu la suflet.
Nora probabil ca stie exact subiectul discutiei, dar il evita preferand razboaiele absurde. Coarnele tineretii, deh…
2011-08-29 14:43:31 | Raporteaza
Deci, la obiect.
Ai afirmat zilele trecute ca toti oamenii importanti ai planetei erau calofili in privinta formei de exprimare. Poate ca n-ai facut-o cu aceste cuvinte, dar sensul asta era.
Eu vin si zic, nimic mai fals! O mare parte din acestia sunt, erau dislexici. Dislexic inseamna si la citit si la scris (la asta se referea reversibilitatea).
Deci, exprimarea trece totusi pe locul doi, facand loc ideilor, atata tot.
Restul sunt doar rautati gratuite, marca Nora.
2011-08-29 14:51:39 | Raporteaza
Vai, Till, ai coloana ca elasticul de la chiloţii unei babe. Maleabilă, flexibilă rău de tot
. Până acum m-ai scuipat (jalnică, rânjet, grobiană, încrâncenată), iar acum faci pe domnul cu lornion şi pălărie. Bleah!
2011-08-29 14:51:49 | Raporteaza
Treaba cu cititul e relativă, înclin să cred că e o plăcere care se deprinde de-a lungul timpului. La mine în casă nu se citea, mama a citit în tinereţe şi atât. De citit m-am apucat serios prin clasa a 9-a. Copiii de azi nu fac decât să pună căruţa în faţa boilor, pentru că oricum cei mai mulţi dintre ei nu ştiu să caute cu adevărat pe Google, iar de engleză… mă abţin. E bună tehnologia, dar nu şi atunci când lipseşte baza pe care este clădită.
2011-08-29 15:05:15 | Raporteaza
fandare stanga! iarasi pe langa subiect…
ce mi-ar place sa am o astfel de coloana flexibila la propriu, dar din pacate, din an in an devine tot mai rigida.
Cat despre sensul figurat, chiar nu esti tu in masura sa ma judeci.
2011-08-29 15:05:52 | Raporteaza
Cu Nora nu-i bine nice-cum. O iubesc pe Nora!
2011-08-29 15:06:02 | Raporteaza
Eu nu aveam cum să spun gogomănia cu calofilia. Iar foloseşti cuvinte anapoda!
Calofilia, musiu, e un concept pe care îl folosim legat de opera de artă. Du-te singurel la DEX de data asta. Nu legat de exprimarea asta, de zi cu zi, uzuală. Confunzi grija faţă de corectitudine cu calofilia. Doamne, mai spargi multe? (străchini, zic) Cum să-ţi spun eu? Unul care vorbeşte corect e atent la acordul subiect-predicat. Calofilul face metafore, multe-multe, una după alta. Că respectă şi acordul e altceva. O chestiune ţine de gramatică, alta se referă la stil. Deh, subtilităţile dracului!
Văd că o ţii langa cu reversibilitatea aia. Oameni buni, privitori amabili şi dezinteresaţi, spuneţi-i acestui domn în ce eroare continuă să se scalde cu voluptate. Pe mine nu mă crede, iar DEX-ul nu-l convinge.
Musiu, bine, bine. Da’ ideile cum le exprimi? Că mai departe de “eu, Tarzan – tu, Jane”, n-ai cum să ajungi dacă nu stăpâneşti instrumentul ăsta numit limbaj. Şi aşa ajungi să spui bazaconii ca aia de mai sus. Iar ideea nu mai ajunge la receptor cum ar trebui, cum intenţionează emiţătorul, ci viciată.
Zici că dislexicii ăia celebri confundau ca matale sensurile cuvintelor?
2011-08-29 15:06:16 | Raporteaza
cum se punctează meciul ăsta? ca să ţin scorul…
eu îl iubesc pe cosa.
cosaaaaa, un’e eşti!
2011-08-29 15:22:35 | Raporteaza
Andreea: vezi că şi treaba asta cu arbitrajul e murdară. Trebuie să mai strigi “fault”, să mai scoţi cartonaşe, te mai înjură jucătorii, spectatorii, nu trebuie doar să numeri golurile. Eşti sigur pregătită să-ţi sufleci mânecuţele?
Plus că n-ai voie să iubeşti pe nimeni!
2011-08-29 15:42:07 | Raporteaza
gata, io tac, c-am obosit. da’ stau si ma gandesc, daca Shakespeare ar fi cunoscut-o pe Nora cred ca n-ar mai fi fost in stare sa-si imblanzeasca scorpia.
2011-08-29 15:42:15 | Raporteaza
mie îmi pare rău cînd vă caftiţi, de parcă aţi fi nărozii mei de copii. de obicei, pe ei reuşesc să-i opresc cu ciocolată. la voi o merge?
(cosa, nu mă băga în seamă. n-am vrut decît să le abat atenţia de la cafteală.)
aşa e, Nora, e mai sănătos să nu iubeşti pe nimeni.
2011-08-29 15:50:43 | Raporteaza
N-am spus asta, Andreea. Am spus doar că, în areopag sau în arenă, nu stai de mână cu Venus, ci cu Atena. Tu vruseşi să fii arbitru. Nu eu. Nu e vorba de sănătate sau “nesănătate”, ci de adecvare.
2011-08-29 16:03:57 | Raporteaza
“N-am spus asta” prea des o zice tanti Nora. Adica… lumea e cretina – nu-i intelege complexitatea.. destul de simpla. O iubesc pe Nora!
2011-08-29 16:37:47 | Raporteaza
daca nu ma credetz.. traba voastra tuteavsnietzsch../
2011-08-29 16:41:09 | Raporteaza
Generaţia necitită. Văd din comentarii şi parcă nu sunt ale celor despre care vorbeşte autoarea sau mă-nşel?
2011-08-29 17:17:34 | Raporteaza
Şi uite la câte lucruri te face un titlu să te gândeşti: Deea la scriitori necitiţi, eu la comentatori necitiţi.
2011-08-29 17:29:48 | Raporteaza
Messalina: tu venişi, toc-toc, să torni gaz pe foc?
Că abia mă abţin.
Oricum, un aşa titlu nu prea are cum să vestească ceva de bine.
2011-08-29 17:38:16 | Raporteaza
De acord cu tine, dar nici nu mă aşteptam să descopere atâtea dedesubturi.
2011-08-29 17:40:01 | Raporteaza
Ei, te împiedici tu în desuuri.
Apropos, par mişto pantofii tăi.
2011-08-29 17:42:43 | Raporteaza
Par pentru că sunt. Mersi.
2011-08-29 17:44:54 | Raporteaza
Tocmai citeam zilele astea ca in America e nu stiu ce discutie sa nu se mai invete scrisul de mana la scoala ci direct tastatul la calculator… O fi bine, o fi rau..? EBA o fi avut nevoie sa scrie si sa citeasca pentru a ajunge euro-parlamentar. Din cate stiu nu au testat-o inainte, au lasat-o sa vorbeasca liber si … ati vazut ce a iesit. E la fel de pasionata de cultura ca ta-su (fost comerciant de blugi si cingo).
2011-08-29 18:11:37 | Raporteaza
Cingo?!
De unde, pula mea, tot apăreţi, mă?!
2011-08-29 23:36:23 | Raporteaza