![]() | De ce mama încă mai prăşeşte, iar spaniolii tot nuvezi toate articolele de Mihaela Mariutanu19 mai 2010 la 09:12 45 comentarii 2513 vizualizari. |
Erau zile de vară toride când mama căuta oamenii în sat să o ajute la muncile câmpului. Ar fi plătit preţul cerut pentru o zi de lucru sau pentru întreaga bucată. Erau seri când mergea să se roage de unul sau altul să meargă la prăşit şi de cele mai multe ori se întorcea acasă cu aceleaşi cuvinte: Nu vrea nimeni să muncească, spun că e prea puţin, că e soare, că e greu.
Acum aproape 2 ani, satul era plin de oameni întorşi de la contractele din Spania şi Italia care nu doreau să lucreze la munca „de jos”. Scuzele lor erau: E prea puţin, luam 10 euro pe oră şi acuma nu mai facem nici 10 euro pe zi! Şi perferau să stea şi să aştepte, să le dea statul şomaj (o parte statul unde munciseră cu 10 euro pe oră, o parte statul unde îşi făceau statul).
Şi erau zile întregi pe care mama le petrecea pe deal. În vacanţe, nu o lasam singură şi mergeam să o ajutăm şi noi. Acum, la fel ca în Spania, satul este plin de muncitori dornici de muncă, numai că pământul, neglijat şi lăsat în paragină, nu mai doreşte să-şi primească arendaşii. Pentru că pământul are legile lui: ştie să aleagă, ştie să simtă, ştie să vadă, să cunoască, să recunoască. Însă, cel mai mult, pământul simte omul care vine cu drag la el, fie că e drag de muncă, drag de casă, drag de o ţară care te ajută să îşi ţii copii sătui în altă parte a globului.
De aceea africanii simt gustul pământului mai bine decât românii şi spaniolii. Şi, poate de aceeea mama mea iubeşte să îşi petreacă dimineţile răcoroase pe deal: asta a făcut o viaţă întreagă iar ameninţarea noastră că o să plătim oameni să lucreze nu are niciu efect. Liniştită, ne spune: Mă dor picioarele, da mă doare şi inima. Cum să las pământul meu muncit de alţii? Fac treabă proastă şi la anul am de tras dublu.
Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe Twitter

Dora Constantinovici azi la 12:44 |
"Parazăpezii sunt o soluţie depăşită...dacă folosim tot ce foloseam până în '89...între [ citeste mai departe ]
Astro Vesta (Maria Onea) 13 feb la 23:18 |
La începutul anului 2006, mi s-a cerut să fac horoscopul lui Traian Băsescu de către un [ citeste mai departe ]
Ana Barton 13 feb la 17:20 |
Văd prin geam că s-a spart sita. Abia acum înţeleg ce înseamnă cu nemiluita. Poate tu [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 11 feb la 20:14 |
Mamaia mea mi-a spus odată să nu regret ce-am făcut ci ce n-am făcut în viață. Nu m-am luat [ citeste mai departe ]
| | blackhole 09 feb la 17:32 |
In caz ca vreti sa va raspundeti la aceasta intrebare extrem de importanta, trebuie sa va raspundeti [ citeste mai departe ]
| | andreea 09 feb la 17:29 |
Se întîmpla ceva cu ea. De cînd era mititică, observase că atunci cînd îşi spunea "acum [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 08 feb la 17:55 |
Ieri seară la 20:00 am ieșit la teatru, la Green, pe Victoriei. Cei care au mai fost pe acolo [ citeste mai departe ]
Ana Barton 08 feb la 11:00 |
Apa care arde. Asta înseamnă. Nu fiartă, nu fierbinte, nu clocotită. Şi, bun înţeles, nu [ citeste mai departe ]
Astro Vesta (Maria Onea) 07 feb la 01:58 |
Prima femeie de pe Pământ, potrivit mitologiei greceşti, a fost Pandora, cea pe [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 05 feb la 19:03 |
Cu foarte puţin timp în urmă preşedintele spunea în discursul său: În [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 03 feb la 13:04 |
Nu, n-aș fi vrut să-l cunosc pe Cătălin. Cel puțin nu așa. Dar ce? Parcă în viață ai totul [ citeste mai departe ]
Ana Barton 01 feb la 16:00 |
Poa' să pară cum o părea. Să râză lumea cât o vrea. Eu tot joc şotron. Nu mă pot abţine [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 01 feb la 00:41 |
Poate vă mai amintiți de programul ”Școala altfel”, propus de ministrul Funeriu la finele [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 29 ian la 17:42 |
Desigur, România a mai făcut un pas mic şi servil în faţa corporaţiilor și marilor puteri şi [ citeste mai departe ]
Alex Mazilu 27 ian la 22:37 |
De prea multe ori am auzit astăzi ”România paralizată de ninsori” sau lucruri de genul ăsta. [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 27 ian la 21:35 |
Am descoperit de curând o prăjitură nouă. Camelia. Primul strat e rupt parcă din amandină, [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 27 ian la 15:48 |
Discursul proaspăt al șefului statului a fost unul fără substanță, incluzând doar [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 27 ian la 15:48 |
În contextul protestelor, care continuă, reprezentanții puterii au decis că o încercare, de a [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 25 ian la 20:44 |
Am înțeles din discursul președintelui că de fapt una dintre problemele cele mai grave în acest [ citeste mai departe ]
Ana Barton 25 ian la 19:18 |
Ştii, nici mie nu mi-e tocmai moale să-mi iau întrebările la întrebări. Dar poate că e [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 24 ian la 19:51 |
Asta spunea creatorul statuii domnitorului, sculptorul Marcel Voinea, la sfârșitul comemorării de [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 21 ian la 13:37 |
Între două demonstrații, pentru destindere, vă recomand memoriile crocodilului [ citeste mai departe ]
Maria Moiş 21 ian la 02:59 |
Puterea... ploii a fost de partea puterii. Da, vremea și vremurile ”indecise” din oraș în [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 19 ian la 17:16 |
Revoluție - adică. Măcar pentru că brusc reprezentanții puterii sunt mult mai deschiși unui [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 19 ian la 16:05 |
Protestele românilor împotriva actualei conduceri, determinate, aparent doar, de recenta demisie a [ citeste mai departe ]
Florentina Mușat 19 ian la 14:31 |
Nu fac parte din tagma celor care se pricep la relații, nu dau sfaturi prietenilor căsătoriți [ citeste mai departe ]
Ana Barton 19 ian la 13:50 |
Hai, că are dreptate femeia asta: ţara arde, iar babele se piaptănă. Da, da' se piaptănă scurt, [ citeste mai departe ]
Dora Constantinovici 16 ian la 18:47 |
Am primit comunicatul acesta:
Peluza Sud Dinamo, grupul de suporteri ai echipei [ citeste mai departe ]
| | morringain 15 ian la 01:34 |
Pentru postul asta o sa imi atrag ura multora. Asta e.
Asistam in ultimele zile la o isterie [ citeste mai departe ]
| | Crina Soroiu 15 ian la 01:33 |
O retrospectivă asupra realității politice românești, în 2011 aduce în atenție o scenă [ citeste mai departe ]
| 1Seva,Candele, soro? :roll:Mă omori tu pe mine cu masajele erotice. Coloana până la capăt :oops: sau mai pe la jumate? :lol:... | ||
| 2Şi ţie, Mircea. Mulţumesc. Luaşi belet să pleci la Seva? :roll:... | ||
| 3și în altă ordine de idei,ce spuneți de un masaj ?O pătură flaușată/cergă ori pur și simplu salteluță de burete,câteva pernuțe stropite cu lavandă...câteva prosoape mari de corp și bineînțeles... | ||
| 4Doamnelor, domnilor, mă retrag în glorie, dar fără bani. Seară frumoasă!... | ||
| 5Seva, vin și-n genunchi până la tine. La ce rețete ne-ai pus aici...... | ||
| 6Muză... :roll:... | ||
| 7Valentin,Te-au strigat fetele pe-aici până ai venit. Incredibil. Şi bine ai venit! :)Da, să ştii că şi fetiţa mea (10 ani +) ascultă Adele şi-i place. Melodia, vocea o emoţionează fiindcă... | ||
| 8iete valentin!!valentin, mă ajuţi cu iubirea mea? do something!... | ||
| 9Scumpetea de care pomeneati mi-a amintit de una din scumpetele mele,de vreo 12 ani, cu inima de paiete cyclamen (pe bluzita), pe care mi-a oferit-o; cealalta , strigator la cer de cocheta, o maruntica... | ||
| 10mulţumesc, Seva, chiar am nevoie.... | ||
| 11Sevucika,Flirtezi, Valentino? :oops:... | ||
| 12Doamne, Seva, cat de bine suna! Cred ca sunt bourbonic de gustoase. Imi ploua-n gura, zau.... | ||
| Dora Constantinovici 5100 citiri |
| Ana Barton 3800 citiri |
| Florentina Mușat 2974 citiri |
| | andreea 2072 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 1955 citiri |
| Doria Niculescu 1069 citiri |
| Maria Moiş 957 citiri |
| | blackhole 686 citiri |
| Ruxandra Predescu 311 citiri |
| Laura Laurentiu 286 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 2 postari |
| Ana Barton 2 postari |
| Dora Constantinovici 2 postari |
| Florentina Mușat o postare |
| | andreea o postare |
| | blackhole o postare |
| Dora Constantinovici 24503 citiri |
| Florentina Mușat 16397 citiri |
| Ana Barton 14617 citiri |
| Maria Moiş 10296 citiri |
| Doria Niculescu 4344 citiri |
| | andreea 2736 citiri |
| Astro Vesta (Maria Onea) 1955 citiri |
| | morringain 1835 citiri |
| | Crina Soroiu 1712 citiri |
| Alex Mazilu 1616 citiri |
| Dora Constantinovici 8 postari |
| Ana Barton 6 postari |
| | Crina Soroiu 4 postari |
| Florentina Mușat 4 postari |
| Maria Moiş 3 postari |
| Astro Vesta (Maria Onea) 2 postari |
| Alex Mazilu o postare |
| | andreea o postare |
| | blackhole o postare |
| | morringain o postare |
© 2010 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.
primul
2010-05-19 09:20:04 | Raporteaza
Normal. Daca omul a scurmat in rahat in Spania pe bani grei, cum sa mai vina el sa praseasca in Romania pe mai nimic? Romanii – popor muncitor, yeah, right…
2010-05-19 09:36:29 | Raporteaza
@Nikko: A fi harnic nu inseamna a munci pe mai nimic.Rezultatul muncii tale trebuie sa-ti ajunga pentru nevoile minime uzuale si sa compenseze pentru sanatatea pe acre ti-o pierzi facand munci grele.A,nu se intampla asta?mai bine stai acasa(mai ales daca ai alternativa indemnizatiei de somaj).
2010-05-19 09:47:41 | Raporteaza
@daniela: E… uite cum oamenii merita sa moara de foame.
Foarte frumos articolul, felicitari. Crud si adevarat ca ne-am transformat intr-un neam de trantori in care lacomia a rasturnat cinstea si lenea a acoperit mandria. Daniela, mai sus, vorbeste despre cinstea de a intinde mana in loc sa muncesti… si atunci, cum sa nu ne meritam soarta?
2010-05-19 09:58:27 | Raporteaza
@wsix: n-ai inteles nimic din ce am scris.Ideea era nu sa intinzi mana,dar daca muncesti,plata trebuie sa ajunga pt un minim de trai decent.A munci din greu pe un salar din care nu reusesti sa-ti platesti cheltuielile de iarna nu se numeste munca ci sclavie.
2010-05-19 10:16:04 | Raporteaza
Ce n-am inteles eu : Mama e africana?
2010-05-19 10:19:27 | Raporteaza
Nu cred ca e vorba neaparat de scurmat in rahat.. mie mi-a mers la inima acest articol si l-am privit altfel… ca in ziua de azi nu mai sunt multi cei care isi mai iubesc pamantul asa cum il iubeau bunicii sau parintii nostri.. ca le e mila sa-l lase parloaga, le e mila sa-l lase sa sufere sub povara balariilor.. si atunci, pot-nu pot, se duc ei insisi, indiferent cat de batrani sau neputinciosi sunt, si-l sapa, il prasesc, au grija de el. bunica mea are 82 de ani, e singura si inca isi praseste singura pamantul. de ce? din acelasi motiv. ea are grija de el mai bine decat un strain! astazi, e mai usor sa pleci pe alte melaguri, sa faci bani, decat sa ai grija de pamantul mostenit de la parinti si bunici. eu m-am nascut si am crescut in bucuresti, dar toate vacantele le petreceam la tara, ajutand la .. prasit! si da, era greu, ma ardea soarele, ma durea spatele, faceam bataturi in palme, dar era pamantul bunicii mele! poate am picat in butoiul cu melancolie.. da ma doare sufletul ca nimic nu mai e ce a fost.. orasul s-a manelizat, iar satul a ramas pustiu..
2010-05-19 10:20:24 | Raporteaza
A,si apropos,pt cei cu care dialoghez,in afara de slujba pe care o am,in fiecare weekend ma duc la tara unde trag la greu cu sapa si rad toti din sat ca a venit fraiera de la oras sa lucreze,cand ei vand o bucata de teren si mai traiesc o vreme.
2010-05-19 10:20:34 | Raporteaza
@Mihaela Este mult teren agricol lasat in paragina in Romania.Cauza nu este lenea,ci lipsa de rentabilitate a acestei munci.Cine crezi ca ar cheltui cu munca unui hectar de teren sa zicem 1000 de lei,si din valorificarea productiei sa obtina 8-900 de lei?Asta merge 1 an doi,dar pe o perioada mai lunga ajungi la sapa de lemn si bolnav pe deasupra.In primul rand nu avem infrastructura in agricultura.(spatii de depozitare,retele de desfacere,masini agricole, forta de munca etc.
2010-05-19 10:25:52 | Raporteaza
ca asa-i spaniolu’, cind se veseleste: l-a-nvatat maurul, chiar si-acum praseste!
2010-05-19 10:28:26 | Raporteaza
@junghiul: Nu, mama e cat se poate de romanca:)
2010-05-19 10:32:09 | Raporteaza
Stiu conditiile in care se munceste.. Am trecut si tu prin toate fazele si am lucrat la camp destul cand eram mai mica. Solutia ar fi, poate, asociatile de propritari, dar oamenii sunt foarte legati de pamant si nu prea merge sa le propui asa ceva.
2010-05-19 10:35:55 | Raporteaza
@ Daniela Era o vorba odata.. E bine sa traiesti la oras daca ai un fraier la tara! Felicitari pentru ca esti exceptia care confirma regula.:)
2010-05-19 10:38:11 | Raporteaza
@ Irulan Eu am lucrat doar pamantul mamei.. si e ceva de cand chiar nu mai reusesc sa ma duc acasa (serviciu, facultate etc). Si mi-i dor totusi de camp iar mama ar fi foarte bucuroasa sa stie asta:)
2010-05-19 10:39:48 | Raporteaza
Ai dreptate. Atitudinea lor se numeste snobism de mahala. Niste oameni prosti exact in sensul vechial cuvantului. Multi si prosti. Dar de unde treaba cu africanii? Nu numai ca sunt mult mai lenesi ca noi dar mai ales sunt mult mai violenti. La ei numai femeile muncesc ogorul iar barbatii ori stau degeaba, ori se omoara unii pe altii, violeaza femei samd. Astea sunt “hobyurile” lor. Si de asta traiesc in tari subdezvoltate. Cu siguranta nu simt gustul pamantului mai bine ca noi. Barbatii nici nu stiu ce e aia iar femeile il muncesc ca niste sclave. Nu sunt un exemplu de urmat.
2010-05-19 10:54:38 | Raporteaza
@Mihaela. Cand am scris articolul tocmai citisem o stire din New York TImes despre spaniolii care nu isi mai gasesc de lucru in propria lor tara. Iar africanii in Spania, fac treaba. Nu stiu sigur ce fac in tara lor.. am prieteni insa africani si nu vreau sa am pareri preconcepute. Insa africanii sunt mai ieftini chiar decat romanii si se multumesc cu putin. Si btw.. am o pasiune deosebita pentru africani. Porneste de cand eram mica… da nu am ajuns inca in Africa.
2010-05-19 11:01:00 | Raporteaza
Degeaba comentati ca oricum o dati ajungeti doar la bani. Asta va intereseaza pe toti, de aceea au aparut ciocoii astia noi. Nu e asta mesajul articolului. V-ati obisnuit cu totii sa va lamentati, oricum nu faceti nimic nici pentru voi nici pentru cei din jur. Si daca egoismul vostru devine exarcebat, plecati in tari straine ca e mai bine si puteti sa ne priviti de sus. Ei bine, insist: nu e asta mesajul articolului, sau poate traiesc intr-o epoca romantica si voi in capitalism si nu reusim sa ne intelegem unul pe celalalt.
2010-05-19 11:18:50 | Raporteaza
Una e sa traiesti la tara, si sa ai de a face cu munca la pamant zi de zi, si alta e cand mergi acolo odata-n saptamana. In ultimul caz munca ceea e o placere. Pentru ca nu o faci din vreo obligatie, ci sub forma de sport. Iar pentru cei care traiesc acolo e obositor. Si merg pe pamantul altor oameni doar cand e vorba de prieteni/rude sau pentru bani. In cazurile cand motivul sunt banii intra in ecuatie si ajutorul de somaj, si Spania si multe altele. Nu prea ai pentru ce sa-i acuzi.
2010-05-19 11:23:43 | Raporteaza
@Igor: munca la camp o fi grea… cea mai grea. Mineritul e floare la ureche. Ce sa mai vorbim de programare.. stai toata ziua pe scaun. Era prea simplu sa gandesti probabil ca munca aia reprezinta singura sansa pe care o au oamenii aceia sa traisca si eventual sa prospere.
2010-05-19 11:42:03 | Raporteaza
@qasd: “Era prea simplu sa gandesti probabil ca munca aia reprezinta singura sansa pe care o au oamenii aceia sa traisca si eventual sa prospere.” == “In cazurile cand motivul sunt banii intra in ecuatie si ajutorul de somaj, si Spania si multe altele. Nu prea ai pentru ce sa-i acuzi.”
Asa e bine?
2010-05-19 12:02:57 | Raporteaza
Mai intai ca se cunoaste ca ti-ai facut temele la gramatica de-a 8-a pe deal. Nu stiu din ce zona a tarii esti, in orice caz oamenii pe-acolo par sa fie lenesi, egoisti si cu tendinte de parvenire, si ai facut taare bine sa mergi la facultate. Acuma, Mihaelo, cand te tii jmekera ca citesti nius in NYTimes, trebuie sa ai macar habar de un minim de informatie de aici, din tara ta. Ca sa intelegi de ce mama ta lucreaza singura pe deal, de ce pamantul nu mai reprezinta nimic pentru cei ca tine, care i-au simtit mirosul reavan in copilarie, nu trebuie sa cauti departe, tocmai in America: vezi cumva o oglinda in jur? Incearca sa te privesti in timp ce te intrebi: “eu ce fac in tara mea?”! Cu siguranta mama ta ar fi mandra sa auda un raspuns!..
2010-05-19 13:05:47 | Raporteaza
Am venit saptamana asta dintr-o excursie din Spania. Din ce am reusit sa vad, au alta agricultura fata de noi. Irigare fantastca, produse foarte mari si frumoase, acopera pamantul cu un fel de plastice sau tesaturi prin care ies plantele ca ceapa, salata etc., au masini agricole pentru fiecare ferma mica, iar produsele agricole de pe piata sunt foarte gustoase. Noi, cred, ca am ramas la sapa traditionala.
2010-05-19 13:07:54 | Raporteaza
Spune-mi Mihaela, dupa munca descrisa de tine, mama ta respectiv tu ati accepta sa platesti impozite la stat numai ca impresia cuiva este ca santeti cam “grasuti” ? Nu este o problema de forma caci in curand vine impozitul pe a doua proprietate ? In alta ordine de idei cred ca te superi degeaba pe oameni care refuza sa lucreze deficitar si o spun fara vreun repros ascuns, pentru ca precis mama ta nu este o inavutita prin furt care acum arunca graunte saracilor, insa foarte multi grobieni cu stare nu fac decat sa profite de saracia in care-i cazuta tara.
2010-05-19 13:21:48 | Raporteaza
@Veata la tara Multumesc pentru comentariul tau:) Da, ai dreptate in ceea ce priveste gramatica studiata in clasa a 8-a. Chiar mergeam intai la camp si apoi imi faceam temele. Dar nu asta e problema si nu m-am plans niciodata de asta. Posibil sa existe o tendinta ciudata a oamenilor din zona mea. Da nici asta nu sunt in masura eu sa judec si nici nu vreau sa ma scuz. Si, din pacate, ma intreb tot mai des… ce fac eu in tara mea. Spun din pacate pentru ca de fiecare data imi dau seama ca sunt multi care isi pun aceasta intrebare si raman doar cu intrebarea.
2010-05-19 13:23:07 | Raporteaza
@Caius: Mama mea e atasata de pamant asa de tare, incat nu stiu ce ar opri-o sa nu mai munceasca… Si da, nu are propritati atat de mari si nici nu are nevoie. Nu m-am suparat pe oameniii care refuza sa munceasca pentru putin, insa ma supar pentru cei care vor ca dintr-o data, sa aiba totul de-a gata, care au fost invatati sa sa traiasca pe banii lu’ tata si care niciodata nu stiu ce inseamna nimic din tot ce am descris eu mai sus. Si care niciodata nu vor sa inceapa de la putin, sa isi doreasca mai mult si sa simta lucrurile nu doar sa le faca de mantuiala. Lucrul la camp e o metafora pentru multe lucruri care nu sunt facute cum ar trebui.
2010-05-19 13:27:57 | Raporteaza
Sant de acord cu ultimul rand al comentariului tau, pentru ca in metafora ta sta ascuns adevarul ca nu santem o societate meritocrata, ci oportunista. Imi cer scuze, dar dupa 20 de ani de colaps economic prelungit deprinzi sa nu ratezi o sansa oferita, chiar daca acest fapt pare oportunist. Si in incheiere un citat din 50 cent menit sa tachineze “Get rich or die trying”
2010-05-19 13:38:45 | Raporteaza
Imi amintesc cu nostalgie anii de cpoilarie, cind parintii ne trezeau cu noaptea-n cap si plecam la prasit. Admiram rasaritul soarelui, ascultam trilul pasarelilor. Ne staruiam sa ne tinem la prasit din urma parintilor, ca sa mai ascultam epizoade din viata lor, amintiri placute.Tatal ne zicea adeseori: ,,vedeti, dragii tatei, cit este de grea munca taranului, de aia, daca vreti sa mancati o paine mai usoara, invatati´ Poate, ca si experienta aceasta a fost un motiv de a ne imprieteni cu cartea si de a-i consacra nopti intregi si din 8 copii in familie au iesit 4 medici, un profesor, un inginer, numai fratii mai mari au fost impiedicati de razboi. Nu a fost usoara nici viata de student, daca te bazezi numai pe propriile puteri, fara o maina paroasa sa te sprijine din spate, nu este usoara nici viata de intelectual, la fel ,fara acea maina paroasa.. Cumosc o familie deosebita de profesori din c.Rogojeni, jud. Galati, fam.Lupu. Sotul a decedat nu demult.Insa imi amintesc de vorbele d-nealui,,Ei, d-na, daca ar munci toti ca noi, Romania ar fi o tara mai bogata decit Olanda¨. Numai ce nu aveau ei o livada cu diferiti copaci fructiferi cu niste mere regale si multe-multe altele, gradina cu diferite legume, capre, vaci, oi, stiubee, prepelite, pasari de tot soiul. Tin minte ,ca tot se plingeau sarmanii ca nu vor sa lucreze, cu toate ,ca le plateau cit cereau, dar nu vroiau sa fie sclavi la ai lor. Erau foarte multumiti de basarabenii, care veneau si le ajutau la lucru, care erau si ei la rindul lor multumiti de plata, dar de cind fusese iinchisa rfontiera si introdusa viza nu mai pot veni aia sa lucreze in Romania.
2010-05-19 13:38:47 | Raporteaza
pt ca de multe ori (si de prea mult timp) uitam de unde plecam?
2010-05-19 13:42:58 | Raporteaza
hai sa-ti zic un secret. Exista un segment al intelectualilor care au mintea ingusta. Acestia incearca linsarea premierului Emil Boc. Isteata fata!
2010-05-19 13:43:58 | Raporteaza
@ Gherman. Comentariul tau emana miros de prelucrator prin aschiere, de uzina, de semintar si de drojdier. Materialul perfect pe care se poate stanta basismul.
2010-05-19 13:51:25 | Raporteaza
@Caius: psd ul gandeste: innnnnn-cet si foooarte innnnnnn-cet. urmareste ritmul fetei si poate inveti ceva din specificul basescilor. cu toate ca eu nu-s implicat.
2010-05-19 13:55:11 | Raporteaza
@ Gherman: daca faptul trebuie neaparat precizat, atunci national si liberal prin traditie. Ma surprinde efortul tau de a captura vreo nuanta la basisti, devreme ce adevarul il pot preda copii: singura industrie prolifica ramasa la indemana politicienilor este cetateanul bun de jepcuit indata ce sacii is in pod.
2010-05-19 14:03:27 | Raporteaza
@Caius: daca psd ul ar ajunge sa aiba proprietatile pdl ului ar emigra. Ce a facut psd ul ? a promovat kapitalismul. Ce avem in psd? Geoana (george b jr) doi cretini care au ajuns in locul cu pricina datorita modului dinastic prin care se preda stafeta in psd. Nu vom ajunge la meritocratie cu o asemenea mentalitate (asta… daca vrem evolutie)
2010-05-19 14:15:24 | Raporteaza
rahat cu apa rece e articolul tau
2010-05-19 14:18:28 | Raporteaza
Bravo Mihaela Mariutanu! Mi se pare un articol care surprinde esenta uneia dintre marile probleme ale Romaniei de azi. Lenea si dorinta de inavutire rapida. Nu stiu unde este satul mamei tale, dar eu vad acelasi fenomen in cel putin 3 sate (bunicii mei, ai sotiei si la socri). Decat sa munceasca pe 7-8 milioane pe luna sau 2-300k /zi, prefera sa stea acasa. Din ce traiesc? Din ajutoare sociale, din alocatia copiilor sau fura. Da, fura lemne din padure, iau 1-200 ron pe o caruta si traiesc o saptamana. De ce sa munceasca cinstit o saptamana pentru aceeasi bani? Nu este adevarat ca nu se poate trai lucrand pamantul. Este adevarat ca nu te poti imbogati din asta. Nu ar fi mai bine sa castigi cat este necesar pentru a trai decat sa astepti pomana sau sa furi? Va dau un exemplu: intr-un sat din muntenia, o ruda de-a mea nu gaseste muncitori cu 7-800 ron pe luna pentru ca acestia se duc sa munceasca “la oras” ca “badigarzi” pe salariul minim pe economie (pana’n 600ron cash in hand). I-a intrebat: de ce nu vrei sa vii la mine, ca te platesc mai mult cu 30-40%? raspuns:” pai la matale trebuie sa muncesc de banii astia, acolo stau degeaba”!!! Un alt exemplu: acum cativa ani am cautat o femeie sa aiba grija de casa bunicii, care nu mai putea sa duca o galeata cu apa sau sa faca diverse treburi marunte. Stiti ce raspunsuri am primit? “Da’ce eu sunt sluga, am lucrat la fabrica, cum sa dau eu cu matura prin curte?” sau” de banii astia mai bine stau acasa”. Ii dadeam 4 milioane pe luna pentru mai putin de 1 ora de munca pe zi.Si nu trebuia sa dea cu sapa. Fapte reale. Din pacate acesta este rezultatul distrugerii unor generatii intregi de oameni gospodari si a “industrializati” taranului roman. Urmata de becalizarea din zilele noastre.
2010-05-19 14:29:05 | Raporteaza
Oamenii gospodari muncesc atat pe mult cat si pe putin, si asta pt ca stiu ca statul de geaba este pagubos. Cat despre cei care au lucrat in strainatate si apoi s-au intors facand pe Domnii, sunt doar niste fraieri, mananca ceea ce au produs, apoi cand ajung la sapa de lemn, se roaga ei de tine sa-i iei la munca.
2010-05-19 14:29:23 | Raporteaza
@ Adrian: spatiul internetului este demult invadat de toate scenariile posibile si imposibile. Nici gand sa-mi aduc si eu contributia, mai ales ca intre mine si PSD nu exista un love. Intru de prima si ultima data pe acest blog si inchei cu urmatoarele: Zelea Codreanu a spus a odata “ca nu programe trebuie sa creem, ci oameni, oameni noi” si “sufletul este punctul cardinal la care trebuie sa lucram in momentul de fata”. Ma bucur ca a spus-o un roman, pentru mine ca o extensie a vorbelui Contelui de Marenches ” In ziua de astazi pentru a stapini cat mai multi oameni nu se mai cuceres teritorii, ci sufletul acelor oameni. Odata ce ai sufletul, ai omul, iar cand ai omul, teritoriul vine de sine”. Iar dupa mine sufletul romanului, daca ar avea unul, este plamadit din rahat, tipa nu din durerea nedreptatii ci doar din chioraitul stomacului.
2010-05-19 14:42:57 | Raporteaza
Cum se scrie corect, Mihaela Măriuţanu !?
2010-05-19 15:29:24 | Raporteaza
@Mihaela Mariutanu: foarte frumos articolul! dar de inteles numai cine iubeste pamantul poate sa inteleaga! S-a terminat cu satul romanesc, o vad si eu foarte bine si inteleg dragostea pentru pamant, bunicul are 80 de ani, in genuchi pleaca pe deal, o palma de pamant nu vinde stie ca acolo-i viata lui!
2010-05-19 16:22:17 | Raporteaza
Si ce cauti in Bucuresti ? Treci la sapa! A scuze…e mai bine sa lenevesti la un articol!
Cu asta basta! Vorbeste “fundul” despre “funduri”!
2010-05-19 18:58:15 | Raporteaza
frumos
2010-05-20 17:12:07 | Raporteaza
@cosa nostra: de ce scrii cu hyperlink?
2010-05-20 17:23:23 | Raporteaza
@raul de la hoia: de ce are porcul coada scurta ? Raspuns : fiindca i-a intrat la noroi … Bai tinerilor , mai lasati-ne in pace cu idioteniile voastre … Apucativa dracu de altceva ca jurnalismul nu este pentru handicapati ca voi …
2010-05-25 10:17:55 | Raporteaza
Of…cat de bine inteleg cele scrise de tine …am senzatia ca o revad pe mama in randurile tale…care inca mai merge cu sapa la camp…si asta o face nu pentru ca nu ar avea ce manca, ci pentru ca asa au fost crescuti, asta-i viata lor… n-as putea vreodata sa o fac sa renunte la sapa…niciodata!
2010-05-26 22:24:12 | Raporteaza
FOARTE ADEVARAT,dar trist. Toti asteapta sa dea lovitura, sa se COMBINE la ceva fara munca, mandria, puturosenia, si alte asemenea calitati sunt la loc de cinste. Ii critica pe politicienii care ,,fura” dar recunosc ca-n locul lor, ar face la fel. Si-atunci…
2010-05-29 00:07:35 | Raporteaza