RSS Feed
Habarnam

Maneaua – folclor autentic?

vezi toate articolele de
27 apr 2011 la 10:20 50 comentarii 997 vizualizari.

Zilele astea am tot asistat la nişte grătare (spun “asistat” fiindcă ăsta e cuvântul potrivit) şi mi s-a revelat un adevăr ciudăţel: maneaua/manelele ie posibil să fie folclor.  Zic aşa, că auzeam de la diferite maşini cum se băteau cap în cap muzica “populară” şi “manelele pe sistem”, şi ce mi-a venit mie: bă, nu cumva maneaua e noua muzică populară?

Nu zic de gusturi, eu zic de definiţie. Adică muzică populară =  “folclor” (de la “folk” = popor), adică muzică de largă audienţă, muzică de largă popularitate. Şi ia să vedem asemănările dintre muzica populară veche şi manelele actuale:

1. Gradul de răspândire: foarte mare. Aşa cum odinioară muzica populară (horele, sârbele, cântecele de petrecere) erau foarte ascultate, aşa sunt acum manelele. Că vrem, că nu vrem, ăsta e adevărul.

2. Ascultătorii / receptorii mesajelor muzicale: clasa de jos, plebea. Aşa cum muzica populară veche (adică aia “populară”, ce mai…) era ascultată de populaţia României majoritar agrară (mediul rural + agricultură), aşa sunt acum ascultate manelele, de plebea majoritară, fosta clasă muncitoare comunistă şi reminiscenţele ei post-decembriste.

3. Mesajul transmis: despre viaţă, în general. Dacă melodiile populare de provenienţă rurală povesteau viaţa satului, manelele povestesc la rândul lor viaţa noilor orăşeni. Numai că badea nu mai vine seara la portiţă, ci iese la plimbare cu BMW-ul tunat, mândrele nu-şi mai etalează cosiţele la hora satului ci toate formele şi le prezintă la discotecă, etc. Aici intervine o diferenţă majoră: dacă mesajele rural-agricole promovau o modestie specifică satului românesc, manelele pe sistem promovează opulenţa ipocrită a noilor îmbogăţiţi, sau mai degrabă a noii clase muncitoreşti post-decembriste.

4. Formulele de adresare a mesajelor: directe, la persoană. Dacă rapsozii (lăutarii) se adresau direct beneficiarului (Badea Gheorghe, Vasile, naşu mare, etc.) la fel fac şi maneliştii la chefuri: se mulează pe ascultători. Aici asemănarea e aproape perfectă.

5.  Gradul de acceptare/respingere: acelaşi, atât la manele cât şi la muzica populară veche. Promotorii şi ascultătorii muzicii populare aveau cam acelaşi grad de educaţie ca şi promotorii manelelor: pregătire slabă, gradul de educaţie foarte scăzut, cetăţeni cu patru clase. Aşa cum în trecut elitele (upper-class) respingeau muzica populară, la fel fac  şi acum respingând manelele. Doar că muzica populară vorbeşte despre valori simple (familie, viaţă, moarte, relaţii sociale), maneaua vorbeşte despre pseudo-valori contemporane (bani, sex, jmekerie), muzica populară se manifesta prin modestie, maneaua epatează prin opulenţă falsă, prin poleială ieftină. Cu toate astea, receptorul rămâne acelaşi: omul simplu de la ţară, transformat de consumerismul modern în ipocritul de azi, cocalarul, aka “ţăranul de oraş”.

Iată deci câteva repere care ar îndreptăţi maneaua să fie considerată folclor autentic, folclor urban contemporan. Repet, se doreşte a fi o discuţie la obiect şi la subiect. Adică eu doresc, deşi ştiu că omul prin natura lui este subiectiv.

Pentru exemplificare avem o manea şi o melodie populară.

Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe Twitter
 


50 comments
  • 1

    Aoleu, stiu pe unii pe-aici care cica bat si acum hora pe populara aia agrara, pe care-o asociezi cu plebea!

    Ai incurcat-o, nu te vad bine… ;)

  • 2

    youtube.com/wat../

    ;)

  • 3

    Să joci în horă e o stare de spirit nobilă pe care nu o pot trăi decât cei care au trăit un mod de viaţă nobil.

    E de neînţeles pentru cei crescuţi în praful, mizeria şi scuipaţii din Crângaşi sau gara Basarab!

    Iar horele nu sunt cele pe care le vezi tu la televizor. Alea sunt imitaţiile voastre pe care ni le atribuiţi nouă, ca mai apoi să faceţi mişto de ele. Cam cum face Putina de Varză Geanina în comentarii.

  • 4

    Băi, Habarnam,

    Nu ştiu de unde te-ai documentat tu, dar realitatea e cam altfel. Poate că în Bucureşti şi în vecinătăţi aşa o fi. Dar în rest, e cam altfel. Da se mai ascultă, dar prea puţin pentru a deveni folclor.

    În schimb, văd cum se acreditează această idee în toată media. O fi vreun scop ascuns, pe aici pe undeva?! O fi vreun interes ca românii să fie idioţi, împuţiţi, hoţi, leneşi?!

    Nuuuu, nu se poate aşa ceva! Cine ar avea interesu?!!!!

  • 5

    Anton pann…

    alt Anti Nationalist
    2011-04-27 11:03:11 | Raporteaza
  • 6

    Cosa si Habarnam asculta:

    youtube.com/wat../

    Asta e manea get-beget.

    alt Anti Nationalist
    2011-04-27 11:05:30 | Raporteaza
  • 7

    Asta e manea autentic, care face parte din folkclorul romanesc. Ascultati:

    youtube.com/wat../

    alt Anti Nationalist
    2011-04-27 11:21:22 | Raporteaza
  • 8

    maneaua are trei secole de rezistenţă pe pământ românesc, aşa că nu văd de ce nu am numi-o folclor (sper că avem toţi proprietatea termenului “folclor” şi ştim că reprezintă totalitatea creaţiilor artistice ale unei etnii, popor etc). pe vremea fanarioţilor maneaua era o muzică a boierilor, a românilor emancipaţi, o auzeai pe la curţile domneşti, nu aşa, oriunde. o cântau şi boierii şi robii lăutari, şi avea un tipar ritmic diferit de maneaua modernă. era tărăganată şi duioasă, cu versuri (de dragoste, mai ales) în catren. chiar şi Dimitrie Cantemir a compus manele, pe care le cânta el, bineînţeles.

    maneaua de azi, asta modernă (care a apărut în anii ‘60, de fapt), nu mai are ca subiecte dragostea şi viaţa grea, ci e oglinda capitalismului de tranziţie. practic, pune în versuri visul american: bani, maşini, femei. bag seama că din cauza acestor teme considerate vulgare şi false, elita românească a marginalizat maneaua şi a trimis-o la coş. face şi reacţia asta parte din complexul nostru balcanic. nu ne place să ni se amintească defel că avem unele moşteniri turceşti. or asta, din punctul meu de vedere, e o prostie. suntem ce suntem, de ce să ne mai ascundem după deget şi să pozăm în altceva? nu avem nimic de câştigat în felul ăsta, zic eu.

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 11:37:44 | Raporteaza
  • 9

    Bravo Laura, asa e!

    As mai adauga la motivele care o fac indizerabila bunului gust, sound-urile kitschos alese ale instrumentelor cu clape si efectul exagerat de delay de la voci.

    In rest, muzica nu-i chiar de aruncat.

  • 10

    @Svetlana: păi clar nu e de aruncat. :) erau acum câţiva ani nişte articole faine în Dilema Veche şi în Suplimentul cultural pe tema manelelor, care încercau să spargă clişeele asociate acestora. merită citite.

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 12:04:21 | Raporteaza
  • 11

    In functie de starea de spirit sau de dispozitie in care ma aflu, imi fredonez in gand o tema muzicala. Nicidecum nu-mi propun “hai sa-mi fredonez Mozart, sau lasa, hai mai bine Guta”.

    Si daca se intampla sa rezoneze o anumita parte din “Tha perimeno” (o melodie plagiata nota cu nota de Adi de Vito) nu o sa-mi fac o culpa din asta. Urmaresc o fraza muzicala si atata !

    n.b. Am auzit si muzicala populara romaneasca “da-mi sa beau, sa beau, sa beau, pana face pisica meau !”. De unde cred ca am voie sa trag concluzia, ca muzica folk este (foarte) variata

  • 12

    “maneaua de azi, asta modernă (care a apărut în anii ‘60, de fapt), nu mai are ca subiecte dragostea şi viaţa grea, ci e oglinda capitalismului de tranziţie. practic, pune în versuri visul american: bani, maşini, femei. bag seama că din cauza acestor teme considerate vulgare şi false, elita românească a marginalizat maneaua şi a trimis-o la coş”:

    La naiba Laura. Maneaua de azi nu oglindeste nimic din arta capitalismul. Romanca ce esti. Maneua oglindeste bascalia din nihilnismul abuziva din mintea unui stand by al omului. Cea ce practic Capitalsmul nu e, ci starea indeferentei omului. Romanul nu gandeste cand asculta o manea, isi lasa cuvintele sa intra in subconstienta romanului, si auda, cea ce vrea mintea lui sa auda. Exact ca melodia si scenariul lui Adrian Tutu. Mintea romanului e lenes. E prea lenes. Isi lasa sa fie degradada de cuvinte care distruge ratiunea.

    alt Anti Nationalist
    2011-04-27 13:29:47 | Raporteaza
  • 13

    @Anti Nationalist: eu nu vorbeam de “arta” capitalismului. tot ce spuneam e că maneaua modernă exprimă plastic visul american, care spune că poţi ajunge bogat chiar dacă porneşti de la periferia societăţii. şi nici măcar nu am zis-o cu desconsideraţie, ci ca o stare de fapt.

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 14:21:55 | Raporteaza
  • 14

    uite nişte versuri cu adevărat „capitaliste”:

    Bagă-ţi cardu`n bancomat,

    Să-mi arăţi că eşti bărbat.

    :lol:

  • 15

    Laura Laurentiu//

    Si pana la urma care e problema? Sincer? Ca maneua e folclor romanesc? Nimeni nu mai da tre scule pe folcloru, literatura, basme, sau arta romaneasca? Asa, care ti-e problema? Nimica. Oricum, 90% din toate romancele sau saturate pana la cap de identitatea romaneasca, si vor ceva nou in viata. Fie un barbat strain, cu o cultura exotica, sau fie o alta tara care te coloreaza mai bine viata ta interioara. Romancele, nu mai sunt romance.

    alt Anti Nationalist
    2011-04-27 16:02:13 | Raporteaza
  • 16

    @Anti Nationalist: problema mea? nu am o problemă. Habarnam a deschis un subiect simpatic, iar eu mi-am permis să punctez foarte pe scurt diferenţele dintre manelele de la început şi cele de azi. atât. cred însă că tu ai o problemă cu mine de tot îmi cauţi nod în papură :D

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 16:27:37 | Raporteaza
  • 17

    Laura, nu cu tine neapărat. Cu româncele. :D

    Tu nu ştii că ai lipsit. :D

  • 18

    :lol:

    Laura, nu te-a trimis inca la turci? Ei, fii pe faza!

  • 19

    @Nora: aaa, cu româncele. şi eu care mă credeam importantă şi băgată în seamă :D

    @edle: la turci am mai fost, da’ nu mi-a plăcut. sper să mă trimită altundeva :D

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 16:51:48 | Raporteaza
  • 20

    Imposibil, Laura. Suntem programate genetic să ne placă la turci şi, în general, în braţele unui bărbat închinător la Mecca.

    Mai du-te o dată! :D

  • 21

    @Anti Nationalist: #7

    Bai, n-ai gusturi rele, da’ nu-i autentica! E jazzistica!

  • 22

    asta-i de la mama ei

    youtube.com/wat../

  • 23

    @Nora: nici bătută. :D

    @Svetlana: ne batem în manele cult? :D atunci hai să-ţi pun două de la mama lor de-acasă:

    youtube.com/wat../

    youtube.com/wat../

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 17:16:57 | Raporteaza
  • 24

    Laura, mi-am adus aminte de o fază tare din Cluj. acum vreun an, consiliul local a interzis manelele în taxiuri. cum a rămas? :roll:

  • 25

    @val_one: tot interzise, din câte ştiu. deşi mi se pare absurd să îi interzici omului să asculte ce muzică vrea el în maşina proprietate personală. chestia asta trebuia să se reglementeze între şoferi şi clienţi, nu să intervină CL.

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 17:30:02 | Raporteaza
  • 26

    @Laura Laurentiu:

    Vad ca ai aprofundat subiectu’! :)

  • 27

    @Svetlana: oooooh, da. încă de acum câţiva ani, de când cu articolele ălea de care îţi ziceam. am citit cam tot ce mi-a picat în mână despre ele pt că mi se par un fenomen cultural şi social fascinant. şi adevărul e că manelele cântate de lăutarii de mai demult sau ălea compuse de Anton Pann sunt foarte faine. :)

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 18:01:43 | Raporteaza
  • 28

    Laura, ia de-aici:

    youtube.com/wat../

  • 29

    din pacate a devenit muzica populara a unui numar tot mai mare de bipezi…nu as avea nimic cu ei daca nu ar tine neaparat sa ne invadeze spatiul,mai ales auditiv…cu largul concurs al politiei care nu crede de cuviinta sa intervina,chiar si atunci cand suni la 112… asta am ajuns popor de urlatori,posesori de tinichele mergatoare cat mai sclipicioase,purtatori de burti cat mai pline pentru a avea apoi un scop in viata… si eu sunt roman dar parca mi pare rau ca nu ne au ras rusii sau nemtii de pe harta pamantului…

  • 30

    edle, laura si nora.

    Zi si mie. Ce intelegeti voi din viata romaneasca? Tipica? Ce intelegi tu Edle, de la Romica Puceanu? Nu este melodia cam invechita pentru tine? Nu este genre, insusi, cam trecatoare pentru voi, romancelor parveniti? Ma uit la poza ta Laura, si vad o fiinta moderna, probabil o fiinta care stie bine cum gusta o prosciuto cu o cafea de la Starbucks?

    alt Anti Nationalist
    2011-04-27 18:37:53 | Raporteaza
  • 31

    De unde a mai iesit si prostia asta? Maneaua nu este un stil de muzica, sunt melodii plagiate de la turci, greci, arabi. Sunt ascultate din placere de catre pleava societatii si fortat de catre noi, restul.

  • 32

    Mai Anti, da’ ce-ar trebui sa asculte parvenitele? Zi si mie, sa ma conformez.

    Pana sa plec la turci, na:

    youtube.com/wat../ :D

  • 33

    Nu înțeleg ce atâta tevatură pentru subiectul “ce e maneaua și ce vrea ea”, și o consider o temă falsă și inutilă. Nu cred că deranjează maneaua prin conținut sau construcție artistică, ci prin numărul de decibeli la care unii fani ai lui Guță sau Minune țin să împărtășească vecinilor de bloc, de cartier, ori de grătar, revelația lor artistică.Iar asta ține de bun simţ pe care unii îl au, iar alții, evident,nu. De asemena nu știu, dragă autorule, pe ce argumente ți-ai clădit teoria, pe ce izvoare informaționale, că scârțâie din toate încheieturile.Toate chestiile înșirate de tine sunt doar simple opinii personale care nu au nimic “științific” la bază. Că-ți place sau nu maneaua este doar o chestie “de gustibus”, de unde și până unde apartenența la o anumită clasă socială în funcție de manea ? Ascult cu plăcere “Anotimpurile” lui Vivaldi, “Bolero-ul” lui Ravel ori “Sonata Lunii” a lui Beethoven (cu volumul la maxim, dar la căști), dar la o petrecere, după ce ți-ai făcut încălzirea, parcă merge mai bine Minune cu ai lui.Cei mai mulți anti-maneliști sunt instinctivi, datorită faptului că cei care le cântă sunt țigani, iar aici deja vorbim de o cu totul altă chestie.

  • 34

    @Anti Nationalist: prosciutto nu “gustă” cu cafea, ci cu pepene galben, dacă tot e să “guste”. :) şi vezi nu mai trage concluzii despre oameni atât de uşor pt că vei cădea rapid în penibil.

    @edle: :D te-ai băgat în gura lupului

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 19:03:08 | Raporteaza
  • 35

    Anti, eu recunosc: nu ştiu ce e aia viaţă românească tipică. Nu am trăit niciodată într-un mediu conservator, tradiţionalist ş.a.m.d. După cum nici franţuzoaicele nu ştiu, toate, ce e aia “viaţă franţuzească tipică”. Iar când gust ceva, o fac pentru că trece prin filtrul propriu, care n-are legătură cu naţionalitatea.

    Şi nu-mi place nici cafeaua de la Starbucks. E mai mult “topping” decât cafea. :D

    Dar prosciutto cu pepene, cum zice Laura, îmi place. :D

  • 36

    Eu ma multumesc si cu niste jamon serrano. :P

  • 37

    @edle: tu mai cu moţ, cum altfel? :D

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-27 19:23:56 | Raporteaza
  • 38

    Anti, ai dreptate, bă!

    Da’ astea nu vor recunoaşte niciodată!

    Nu vezi că se prefac că nu le place nici la turci?!

  • 39

    @ habarnam

    Mai nu sunt muzicolog, eu ascult chestii din astea pentru dementi:simfonica, rock, jazz, asa ca nu stiu cum sunau manelele “de la mama lor”. Numai ca, daca guta si salam e folclor, asta e argumentul suprem ca suntem un neam de idioti. Vezi articolul meu cu 33 de motive. Asta e motivul 0. Si se afla la concurenta cu monstruozitatea “artistica” invingatoare la Romanii au talent si care nu trebuia sa treaca de preselectii.

  • 40

    @adrenalitera: Băi istețule, nu ai impresia că ești mult prea inteligent pentru vremurile pe care le trăiești? Sau cel puțin impresia asta te tot chinui să o lași.Din articolul tău cu cele 33 de motive singurul cu care sunt de acord este motivul cu nr. 33.

  • 41

    Admin. , da drumul la comentarii ……

  • 42

    Că Zavaidoc cu„lăutărești de la un han” ori Fărămiță Lambru,Maria Tănase cu „lăutărești de la o cramă”…

    Dona Siminică,Bela,Romica Puceanu,Gabi Luncă„lăutărești cu decență” ori fie grupuri grupuri așa zis„orășenești” Accent 2,Paradis,Meloritm…se introducea orga,saxofonul și sintetizatorul.

    Dorința de a îmbina la petreceri,nunți,botezuri și alte „bairame” așa zis și cântecele satirice,de atunci s-a născut„maneaua” Au urmat”Năzdrăvanii” „Vacanța Mare”

    Ei bine „Revoluția Vedetelor în direct!” le-au dat șansa de dezvoltare a stilului de Manele.Începuse”Miss Piranda” organizat de Ion Petrișor(recent 2010 împărat) ?!

    Au ieșit la scenă deschisă Adrian Minune, Jean de la Craiova,Cristian Gușatu cu Laura Gușatu,Nelu Miron cu Laura Miron Tudor,Aurel Tudor…ei bine și Ștefan de la Bărbulești și nu în ultim Carmen Șerban cu al„ei Prinț de la Strehaia” !

    Dacă până-n 2000 mai aveau cât de cât o boare de rușine „cântau cu perdea” cu subînțelesuri(specific românului) O manea care ani de zile nu am să o uit…”Femeia în anul 2000” nu știu cine a scris-o ori interpretată,Marian și ? Suna cam așa:

    „În epoca asta în anul 2000,femeia lu nevasta îți face copii

    În epoca asta,nu știu ce să fac,că stau toată ziua și n-am timp să mă ca…

    Cao cu lapte,o beau pe furiș,o las să rostească și mă duc să mă pi…

    Șcă și mă înțeapă și tot tot ea se înmoaie,c-am ajuns măi frate,

    Nu mai am nici coa…tele mi-s rupte,de-atâta frecături Eu muncesc cât șapte iar ea se scarpină în cu….

    Cucurezea o mie, i-am adus,în grabă,de mine nu-i pasă de o iau la labă,

    Ea se duce ,cu rațe și boboci,vrea ca să se tundă chiar și pe la flo…

    Ri la pălărie, și-a pus găgăuța,de mine nu-i pasă că mă doare pu…

    Țintică minte dacă aș avea,n-aș sta toată ziua cu nasu în lin

    Jeria feței mă costă o avere,că prin ea vezi frate,ce are între picioarele

    Câteodată prinde a le mișca… și strigă din casă: că poate că vrea…ce ?

    Limbă cu cartofi și varză umplută,de-i nu-i dai măi nene, nu vrea să se fu…

    Ră tot din casă,joacă la noroc,de mine nu-i pasă,când io dau la cio…

    Colată cremă eu îi dau destulă,însă ea măi frate,umblă după pu…

    Lpă de vițel,nu se mai găsește,că Alimentările de la Chirnogi sunt pline cu pește…” -Sfârșit-

    Desigur evoluția merge mai departe…Costel Ciofu,Nicolae Guță,Liviu Puștiul,Florin Fermecătorul,Vică Vijelie,Sorin Necunoscutu*,Costi Ioniță,Nicu Paleru,Vali Vijelie,Elgi,Gicuță,Shpaga,Gabi de la Oradea cu Claudia !

    Și nu numai indecența intră cu forță”Am măsura 23” inter pretat de 600 Sel,dar ceva și mai nou: stilul Manea-Rap ”Vreau să îmi înșel nevasta” interpretat în trio: Vali Vijelie(manea)Liviu Puștiul(Rap) Cristina(solista) ….. „Vreau să îmi înșel nevasta cu tine cu tine,două zile și trei nopți,să te văd fato ce poți ?”……

  • 43

    Acestea fiind doar pînă-n 2003… până-n 2011 poate altă dată…

  • 44

    @adrenalitera #39: folclor = muzică folclorică = muzică populară = muzică de largă audienţă, de mare popularitate. E sau nu aşa?

    @Cosa Nostra: vezi ce spusei mai sus. Şi ţine minte, la mine se joacă brâul, ăla muscelean. Care e peste horă cu 5 trepte mai sus. Lasă-le dreak de conspiraţii, eu făceam o simplă analiză concretă. Dacă te ţine desfiinţează-mi cele 5 puncte cu argumente. Obiectiv şi la subiect :|

    @Laura Laurentiu: realizezi că nu mă refeream la maneaua aia veche, fanariotă, ci la cele noi pe sistem turbo :P Care da, reflectă consumerismul şi întipăreşte ideea unui trai ilicit şi imoral ;)

    @fuckyou: nu mă refeream la instinctivitatea “anti-maneliştilor” pe chestiuni rasiale, ci la faptul că incidenţa şi argumentele prezentate certifică “manelele” drept folclor urban conform celor spuse. Sau nu?

  • 45

    Maneaua e la fel ca parintii ei: mult prea patimasa, inculta si agresiva. Ca si telenovela, maneaua traieste exclusiv din comutari patetice intre starile de persecutor, victima si salvator: acum da cu pumnii in dujmanii ei, peste cinci secunde isi plange copilasii si la sfarsit le arunca parai fara numar la fratiorii ei. E exclus orice echilibru, e exclusa orice adresare a manelei catre creierul rational; cred ca orice vietuitoare dotata cu sistemul limbic si cu buric poate deveni o buna manelista.

    Probabil ca va disparea de la sine. Sau probabil ca, pe masura ce se canta tot mai mult muzica in limba romana, cererea pentru manea o sa scada.

    alt ce ghevara mea
    2011-04-28 08:37:58 | Raporteaza
  • 46

    @Habarnam: evident că am realizat, dar am pus acel comentariu în ideea de a se face o diferenţă între cele vechi şi cele noi. în fapt, azi ne deranjează mai mult versurile manelelor noi şi faptul că sunt interpretate de cine sunt interpretate, şi nu linia melodică.

    oricum, dat fiind că lumea nu are aceeaşi înţelegere şi acceptare a unor termeni (de ex ce este folclorul sau faptul că maneaua e, vrem nu vrem, un gen muzical), discuţia nu a putut fi obiectivă, cum îţi doreai. se mai întâmplă :)

    alt Laura Laurentiu
    2011-04-28 10:45:21 | Raporteaza
  • 47

    Este democratie. Intr-o democratie, fiecare cetatean are, intre altele, si dreptul sa asculte muzica care-i place si cu care se identifica. La fel de bine, se poate benocla si la emisiunile TV favorite. Eu nu-i pot spune nimic si nici tu nu poti, autorule. Este o chestiune de optiune personala, pe care, chiar daca nu o agreez, nu am nici argumente elegante sa o combat (nu te poti c*ca in gustul omului, zice o vorba veche…) Maneaua si/sau telenovela au, totusi si o mare calitate, strict in ceea ce ma priveste, ma ajuta sa incadrez individul, consumator de astfel de produse, in anumite arhetipuri umane. Astfel, la o banala maneluta, spre exemplu, pe mine ma scoate din minti intai subiectul imbecil, pueril si banal al textului (bani, dusmani, smecheri, barosani, pe sistem – turbooo!), apoi gradul ridicat de subcultura pe care-l degaja versurile (agramatism, contrarietate logico-semantica, limbaj de mahala, incurajarea manifestarilor anti-sociale si a parazitismului – denumite “smecherie” – n.r.), nivelul absolut toxic de prostie pe care-l propaga creatia, in ansamblu etc… Pe cale de consecinta, fanii acestor genuri culturale nu pot fi, in opinia mea, foarte departe, ca intelect si comportament, de compozitorii, interpretii si chiar subiectii acestor “opere”. Totusi, daca faci abstractie de versuri, unele melodii suna suportabil, atunci cand esti beat-praf. Pe de alta parte, a identifica, insa, cauzele ce determina o mare patura sociala din Romania sa prefere maneaua sau telenovela, consider ca este o problema serioasa de natura sociologica/psihologica sau, daca doriti, in egala masura, una de marketing. Apoi, sa stabilim cert daca maneaua este sau nu folclor contemporan nu cred ca ne mai ajuta cu ceva. Suficient ca maneaua exista si o observatie, totusi, se impune : maneaua si telenovela au prins mult mai bine in Romania decat in alte state care folosesc apa calda iar asta spune multe despre sistemul de valori din societatea noastra. Daca mai are cineva vreo indoiala, uitati-va numai la cine ne conduce si o sa-mi dati dreptate…

  • 48

    @ charlex

    “Totusi, daca faci abstractie de versuri, unele melodii suna suportabil, atunci cand esti beat-praf”

    Nope. A suporta maneaua daca sunt beat-praf e ca si cum as suporta sa fiu f in c atunci cand sunt beat. Niciodata.

  • 49

    @ Habarnam 44

    Muzica folclorica (careia i se mai zice si populara, nu pentru ca ar fi neaparat populara) este o arta facuta relativ dupa ureche. Adica nu este culta. Ceea ce nu inseamna ca nu poate fi frumoasa si creativa. Chiar bati campii cu definitia ta.

  • 50

    @adrenalitera: Iar tu? Nu ma intelege gresit, n-am nimic cu tine, dar ai stilul asta de a impinge nejustificat lucrurile la extrem. In opinia mea, n-are nici o legatura linia melodica a unei piese muzicale cu f*tutul in c*r, dar, ma rog, fiecare cu convingerile lui… Sa inteleg ca tu nu ai ascultat niciodata manele, nu din pasiune, dar macar conjunctural (vrei-nu vrei), la vreo nunta?

Comentează

Pentru a aparea comentariul dvs direct pe site, trebuie sa va inregistrati, sau sa va logati daca aveti deja un cont.
Comentariile anonime vor intra in moderare


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Ce fac prietenii tăi pe Pandoras

Ultimele comentarii

2012 2013 alex mazilu articol Artă bani barbati blog campanie carte carti Chisinau cinema copii copil copilarie craciun critica cuvinte dans design dragoste educatie Facebook familie Fashion femeie fericire film filme fotografie Franta frumusete imaginaţie inspirat instantanee interviu Job lansare libertate literatura mare mass-media Moldova munca muzică nunta oameni o fraza online o poza parinti parlament pasiune Paste Pdl plagiat post poveste poze psd publicitate razboi reclama religie revista România soare spectacol spot suflet timp top TV umor vara Very Happy Victor Ponta video zâmbet

© 2010 - 2013 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!